آدرس: جنوب به شمال خیابان ولیعصر، نرسیده به مطهری، کوچه حسینی راد، پلاک 34

نوبت دهی مرکز : 88801800 – 021

علائم فلج بل و روش های درمان آن

علایم فلج بل

فلج کامل یک طرف صورت، ظاهری بی‌ تفاوت و بی‌ روح به شما می‌ دهد، زیرا در طرف درگیر، عضلات ناحیه پیشانی تا زیر دهان هیچ حرکتی ندارند. ممکن است گوشه دهان شما دچار افتادگی شود و شما برای نگه داشتن آب دهان در طرف درگیر با مشکل روبه‌رو شوید. زمانی که شما عضلات سمت درگیر را حرکت می ‌دهید، چهره ‌ای مضحک پیدا می ‌کنید. چشم طرف درگیر ممکن است به شکل ناقص بسته شود، یا به هیچ وجه بسته نشود و بنابراین امکان نشت اشک از آن چشم وجود دارد.
برخی از افراد از درد پشت گوش، ناحیه فک یا یک طرف صورت شکایت دارند.
ممکن است احساس کنید طرف درگیر دچار کشیدگی یا انقباض شده و احیانا دچار تغییراتی در ترشح بزاق و حس چشایی، افزایش حساسیت به سر و صدا یا اشکال در تکلم یا غذا خوردن شوید.
فلج بل می تواند در هر سنی روی دهد، اما در سنین 30 تا 60 سالگی شایع‌ تر است. گاهی اوقات با عفونتی در گوش میانی در ارتباط است.

روش های درمان فلج صورت

1-داروها

داروهای رایج برای درمان فلج بل عبارتند از:

– داروهای کورتونی مثل پردنیزون که مواد ضدالتهابی قوی دارند. اگر طی چند روز بعد از شروع علائم فلج، این داروها مصرف شوند، موثرتر خواهند بود.

– داروهای ضدویروس: اگر معلوم شود که یک نوع ویروس باعث این فلج شده است، مصرف این داروها پیشرفت عفونت را در بدن متوقف می کنند. مصرف این داروها تنها زمانی توصیه می شود که فلج صورت شدید است.

2- فیزیوتراپی

عضلات قسمت فلج شده صورت، با جمع شدن و کوتاه شدن می توانند باعث انقباض دائمی صورت شوند.
متخصص فیزیوتراپی به شما یاد می دهد که چطور عضلات صورت خود را ماساژ و ورزش دهید تا از این عارضه جلوگیری کنید.

3- عمل جراحی

در زمان های گذشته، با عمل جراحی، راهروی استخوانی که عصب صورت از آن می گذرد را باز می کردند تا فشار روی این عصب کم شود. اما امروزه این جراحی توصیه نمی شود، زیرا آسیب عصب صورت و کاهش شنوایی دائمی از عوارض این عمل جراحی است.
به ندرت هم جراحی پلاستیک برای تصحیح مشکلات دائمی عصب صورت، مورد نیاز خواهد بود.

منبع : ناچارنامه ، دکتر علیرضا مقتدری

مقالات مرتبط

مشاوره رایگانمشاوره رایگان