آدرس: جنوب به شمال خیابان ولیعصر، نرسیده به مطهری، کوچه حسینی راد، پلاک 34

نوبت دهی مرکز : 88801800 – 021

طراحی لبخند چیست؟

portrait of attractive caucasian smiling woman brunette isolate

در دنیای در حال تغییر و روبه پیشرفت ، زیبایی  همیشه مقوله ای با اهمیت بوده است. داشتن یك لبخند زیبا وخوشایند  نه تنها  از نظر اجتماعی و عاطفی بلكه از نظر اقتصادی و كسب مشاغل بهتر، موفقیت بیشتری را نصیب فرد می كند. چرا كه دندانها و طرح لبخند نقش عمده ای را در جذابیت صورت و اعتماد به نفس شخص ایفا می كند.

یك لبخند زیبا، باید دارای سلامت، زیبایی ، پاكیزگی و محبت باشد. این چهار عامل، یک لبخند دلنشین را به وجود می آورند. نقش سلامت در ایجاد زیبایی لبخند مهم است و باید تمام اجزایی كه در یك لبخند دیده می‌شوند، سالم باشند.

دندان‌ها، لثه‌ها، لب‌ها و چهره بیمار باید سالم و بدون عیب و نقص باشند. زیبایی، پدیده‌ای هارمونیك در یك لبخند است كه اگر در كسی به چشم بیاید، آرامش چشم‌نوازی را به بیننده انتقال می دهد و حس زیبایی پسندی را ارضا می‌كند. اگر شما لبخندی سالم، زیبا و پاكیزه داشته باشید، حسی خوب و اعتماد به نفس زیادی پیدا خواهید كرد كه می‌توانید این احساس را در قالب نمایش محبت در لبخند خود، به دیگران منتقل كنید. لبخند لثه‌ای به طرح لبخندی گفته می‌شود که در آن بیشتر از سه یا چهار میلی‌متر از لثه در هنگام لبخند زدن نمایان شود.

لبخند خود را آنالیز کنید

با انجام دادن سوالات زیر شما متوجه خواهید شد که آیا نیازمند به درمانهای ترمیمی زیبایی (Cosmetic dentistry) هستید یا نه.

1- آیا زمانی که صحبت می کنید یا لبخند ملایمی می زنید نوک دندانهای شما مشخص میشود؟

در هنگام لبخند زدن ملایم و حتی صحبت کردن بایستی مقداری از نوک دندانهای شما مشخص باشد.

2- آیا زمانی که لبخند ملایمی می زنید خط لبخند شما شکل U پیدا می کند؟

3- دندانهای جلو (Central) بایستی کمی (حدودm2-m1) بلندتر از دندانهای کناری(Lateral) باشد. اگر از این مقدار بیشتر یا کمتر باشد لبخند زیبایی نخواهید داشت. بلند است؟

4- آیا بین دندانهای شما فضای خالی وجود دارد؟

وجود این فضاها (Diastemas) می تواند به علت مشکلات متعددی باشد. از جمله مشکلات لثه (پریو) و عادات پارافانکشنال و…..برای بستن فضاها می توان با توجه به سایز آنها درمانهای مختلفی را انجام داد.

طراحی لبخند چیست؟

دندانها به لحاظ فرم، شکل، اندازه، رنگ و هماهنگ با یکدیگر و فرم صورت و لبها از قوانین و اصولی تبعیت می کنند که در صورت رعایت تمام این اصول و هماهنگی تمامی پارامترهای فوق الذکر لبخندی زیبا و دلنشین نصیب فرد مینمایند.

البته تمامی موارد بالا بندرت در دندانهای افراد هماهنگ با یکدیگر وجود دارند ولیکن اصلاح این موارد در غالب موارد امکان پذیر است و این اصلاحات را می توان از طریق ارتودنسی، بلیچینگ ، لامینیت، روکش، سفید کردن دندانها ( Bleaching )، جراحی لثه و در موارد پیچیده جراحی فک ایجاد نمود.

البته تمامی درمانهای فوق برای یک فرد انجام نمی گیرد بلکه بسته به نوع مشکل درمان لازم طرح ریزی می شود.

در ارتباط با اندازه های صورت، دندانها و فرم ایده آل آنها و روشهای درمانی در شماره های آتی توضیحات بیشتری ارائه خواهد شد.

ارتودنسی

دندان های کج و ناهموار توسط ارتودنسی صلاح می شود.

سیم های ارتودنسی به دندان ها، فشار مداوم وارد می کند و به آرامی دندان ها را در یک ردیف قرار می دهد.

همانطور که دندان با فشار وارده حرکت می کند، حفره استخوان دندان نیز تغییر شکل می یابد.

لامینت

لامینت یک لایه نازک از چینی پخته شده است که می توان آن را به ناخن مصنوعی تشبیه کرد که ‏روی دندان می چسبد . مزیت لامینت دندان در تراش کم دندان ( در حد قسمتی از مینای دندان ) و ‏رنگ شفاف و طبیعی آن است که با آن می توان لبخندی فوق العاده جذاب را به فرد هدیه کرد.

بلیچینگ

 بلیچینگ دندان یعنی سفید کردن دندان ها بوسیله مواد خاص اکسید کننده مثل پر اکسید هیدروژن.

مواد اکسید کننده به داخل ساختار کریستالی میله مانند مینای دندان نفوذ کرده و رنگیزه‌های رسوب کرده در بین هرم‌های مینائی را اکسید می‌کنند.با گذشت زمان نفوذ مواد اکسید کننده به داخل عاج دندان که در لایه زیرین مینا قرار داردنیز صورت گرفته و رنگ آن نیز روشن تر می‌شود.

براکت های نامرئی

استفاده از براکت های نامرئی یک روش آسان و بسیار موثر برای بیمارانی است که به دنبال اصلاح وضعیت قرار گیری دندان های خود هستند و نمی خواهند دیگران از تحت درمان بودن آنها مطلع شوند. در این حالت قالب هایی از نحوه گاز گرفتن بیمار تهیه می شود و با استفاده از نرم افزارهای کامپیوتری و امکانات دندان پزشکی یک مجموعه نگهدارنده شفاف برای شما ساخته می شود. این نگهدارنده ها به صورت متوالی در دهان قرار می گیرند و مدت زمان تقریبی استفاده هر کدام از آنها بین هفت تا چهارده روز است. در انتهای دوره درمان دندان ها بطور کامل تراز می شوند و می توانید به طرح لبخند زیبا برسید. سینی های استفاده شده در روش تراز کردن نامرئی به سادگی از دهان خارج می گردند و به همین خاطر هنگام استفاده از آنها بیمار مشکلی با غذا خوردن، مسواک زدن، و نخ دندان کشیدن نخواهد داشت.

مراقبت های لازم پس از طراحی لبخند

راهنمایی های لازم پس از اصلاح طرح لبخند یا آماده سازی ونیرپرسلن(چینی): پس از آماده سازی (تراش)

اطلاعات ذیل راهنمای خوبی برای مراقبت های پس از طراحی لبخند، آماده سازی ونیرپرسلن وروکش های دندانی یا بریج هستند.

در صورت استفاده از بی حسی موضعی

اثرات بیحسی موضعی معمولا بین 3 تا 4 ساعت ادامه پیدا میکند. به منظور جلوگیری از آسیب رسیدن به زبان، گونه ها ولب هایتان باید از جویدن تا از بین رفتن کامل بی حسی خودداری کنید. همچنین در صورت وجود بی حسی زیاد، از خوراکی ها یا نوشیدنی های داغ پرهیز کنید.

از خوراکی های سفت و چسبناک (مانند آدامس) پرهیز کنید. این خوراکی ها موجب سست شدن ونیرها، روکش ها یا بریج های دندانی می شوند.

اطراف لثه را به آرامی و بطور کامل با مسواک نرم مسواک کنید. روزی دو بار و هر بار به مدت 2 دقیقه دهان خود را با دهانشویه ی ریتاردکس شستشو دهید. مهم است که در روز مقرر برای قرار دادن ونیر روی دندان اطراف لثه تمیز و سالم باشد تا ونیر در محل قرار بگیرد. همین موارد برای روکش ها یا بریج های دندانی هم مشابه است.

از غذاهای خیلی تند یا شراب قرمز (که موجب ایجاد لک روی ونیرها، روکش ها یا بریج های موقت می شوند) خودداری کنید.

در صورت امکان از مسواک Sonicare یا Water-Pik استفاده کنید.

در ابتدا طرح لبخند موقتتان یکپارچه است و امکان دارد کمی احساس عجیبی داشته باشید.

لطفا در صورت نیاز از مسکن استفاده کنید.

امکان کشیدن نخ دندان بین ونیرهای موقت وجود ندارد زیرا بهم پیوسته هستند.

بیمارانی که از فرم دهی یا جراحی زیبایی لثه با لیزر استفاده کرده اند

لطفا نواحی که با لیزر فرم دهی شده را به آرامی و بطور کامل مسواک بزنید (نکته: مسواک خود را زیر آب گرم بگیرید تا نرم شود، سپس مقدار کمی ژل کلرهگزیدین رویش بمالید و به آرامی لثه را ماساژ دهید).

دو بار در روز از محلول آب گرم و نمک (نصف قاشق چایخوری نمک و آب گرم) برای شستشو استفاده کنید.

لطفا تا از بین رفتن بی حسی از خوراکی و آشامیدنی های داغ پرهیز کنید.

احساس حساسیت در ناحیه ای که آماده سازی رویش صورت گرفته در همان روز و روز بعدش طبیعی است.

از سری مطالب پزشکی عمومی و غیر تخصصی سایت (اطلاعات  عمومی و غیر تخصصی پزشکی برای افزایش دانش سلامت  و اطلاعات عمومی پزشکی بازدیدکنندگان)

مشاوره رایگانمشاوره رایگان