آدرس: جنوب به شمال خیابان ولیعصر، نرسیده به مطهری، کوچه حسینی راد، پلاک 34

نوبت دهی مرکز : 88801800 – 021

طب سوزنی و درد سیاتیک

سياتيک واژه‌اي است که به درد قسمت‌ تحتاني کمر با انتشار به باسن، ران و قسمت پاييني پا اطلاق مي ‌شود. اين درد اغلب با کرختي يا ضعف پاها همراه است. اين درد ممکن است ناگهاني ايجاد شده و از چند روز تا چند هفته ادامه پيدا کند.سياتيک به دلايل مختلفي که منجر به فشار يا آسيب به اعصابي که از کانال نخاعي خارج مي ‌شوند، ايجاد مي شود.
در منطقه ‌اي در بخش تحتاني کمر رشته‌ هاي عصبي انتهاي نخاعي کنار هم قرار گرفته و عصب سياتيک را تشکيل مي ‌دهند. افرادي که مبتلا به درد سياتيک هستند معمولا بين 30 تا 50 سال سن دارند. تقريبا 80 تا 90 دردصد از افرادي که سياتيک دارند بدون هيچ مداخله جراحي بهبود پيدا مي‌ کنند.

علل سیاتیک:

اکثر سياتيک ‌ها زماني رخ مي ‌دهند که مرکز ژله مانند ديسک بين مهره‌‌اي به داخل يا بخش مياني ديسک برآمدگي پيدا مي‌ کنند. اين حالت که نام فتق خوانده مي ‌شود، سبب ايجاد فشار به اعصاب قسمت انتهايي کمر يعني جايي مي‌ شود که شاخه ‌اي از طناب نخاعي در آن وجود دارد و يا سبب وارد آمدن فشار به خود اعصاب سياتيک مي ‌شود.
آرتريت تخريب ‌کننده به دنبال ساييدگي يا آسيب استخوان‌ هاي مهره‌ اي. اين موضوع مي ‌تواند سبب تنگي نخاع  شده، که ممکن است اعصابي را که در کانال نخاعي هستند تحت فشار قرار دهد.
مشکلات عروقي به دنبال ناهنجاري‌ هاي عروق خوني در داخل و اطراف کانال نخاعي.
به ندرت، وجود تومور در داخل کانال نخاعي، يا تومور مننژ، يا در فضاي بين مهره‌ها و طناب نخاعي. رشد تومور ممکن است سبب فشار به طناب نخاعي و اعصابي شود که از آن خارج مي ‌شود. ساير دلايل مثل ضربه، عفونت و التهاب هم مي ‌تواند بافت‌ هاي عصبي را تحت تاثير قرار دهد.

یکی از کاربردهای بسیار موثر طب سوزنی ، در جهت تسکین دردهای حاد و مزمن سیاتیک است. طبق تحقیقات به عمل آمده ، محققان متوجه شده اند که رشته های عصبی – محیطی و کوچک ملین داری که در عضلات قرار دارند ، در اثر سوزن زدن فعال می شوند و در نتیجه پیامهایی به نخاع ، مغز میانی و محور هیپوفیز می فرستند که این تحریکات با آزاد کردن موادی مانند انکفالین ، داینورفین ، سروتونین ، نوراپی نفرین ، بتااندورفین و … در خون و مایع مغزی – نخاعی باعث رفع درد می شود. از طرفی ، تحریک حاصله از سوزن زدن ، باعث ایجاد جریان الکتریسیته ای در اعصاب می شود که در ترمیم عصب و فعالیت عضلانی مربوطه نیز موثر است.

_______________________________________________

مطالب مرتبط:

طب سوزنی سیاتیک

علائم سیاتیک

دلایل بروز سیاتیک

تاثیر طب سوزنی در درمان سیاتیک

مقالات مرتبط

آرتروز زانو و کمر

فهرست مطالب1 آرتروز چيست ?2 علل آرتروز چیست؟3 برای اطلاعات بیشتر بر روی  ادامه مطلب کلیک کنید آرتروز چيست ? آرتروز عبارت

مطالعه »
مشاوره رایگانمشاوره رایگان