آدرس: جنوب به شمال خیابان ولیعصر، نرسیده به مطهری، کوچه حسینی راد، پلاک 34

نوبت دهی مرکز : 88801800 – 021

طب سوزنی دردرمان پوکی استخوان

 

پوکی استخوان یک بیماری شایع استخوانی است که در آن توده استخوانی به‌تدریج از بین می‌رود و بدون آنکه علامت خاصی ایجاد کند، ممکن است با یک شکستگی در یکی از استخوان‌های بدن(مهره‌ها، لگن، مچ پا یا دست) آشکار شود.
ساختمان استخوان به‌طور عمده از یک ماده پروتئینی به نام کلاژن و یک ماده معدنی به نام فسفات کلسیم تشکیل شده است. در سن ۳۰-۲۵سالگی افراد به حداکثر توده استخوانی خود دست پیدا می‌کنند. از این پس باگذشت زمان و افزایش سن در یک فرد سالم با تغذیه کافی هر ساله حدود چهار درصد از بافت استخوانی کاسته می‌شود، بدون اینکه مشکل پوکی استخوان به‌وجودآید. اگر این جریان طبیعی سریع‌تر اتفاق افتد، پوکی استخوان ایجاد می‌شود.

این بیماری در افراد مسن، خانم‌ها بعد از سن یائسگی، سابقه خانوادگی پوکی استخوان (در بعضی از نژاد‌ها مثل برخی از نژادهای آسیایی‌‌)، کمبود کلسیم و ویتامین D در رژیم غذایی و در مبتلایان به برخی اختلالات هورمونی (پرکاری تیروئید و پارا‌تیروئید، کم‌کاری غدد جنسی و بیماری کوشینگ) بروز می کند.

طب سوزنی و درمان پوکی استخوان

اگرچه بعضی داروها موجب کند شدن روند کاهش استخوان می‌شوند و داروهای دیگری نیز هستند که ممکن است پوکی استخوان را درمان کنند اما بهره گیری از طب سوزنی نتایج مفیدتری در پی خواهد داشت.

طب سوزنی یک روش شفادهی قدیمی در طب سنتی چینی است که با فرو بردن سوزن های نازکی در نقاط خاصی از بدن باعث بهبود درد می شود. در ابتدا طب سوزنی تنها برای تسکین درد بکار برده می شد اما امروزه برای درمان بیماری ها نیز کاربرد دارد. بیشتر از ۳ میلیون نفر در آمریکا به طب سوزنی رو آورده اند اما در سایر کشورها این طب عمومیت بیشتری دارد. در فرانسه از هر ۵ نفر یک نفر طب سوزنی را امتحان کرده اند.

منبع :دکتر شجاعی

مقالات مرتبط

مشاوره رایگانمشاوره رایگان