آدرس: جنوب به شمال خیابان ولیعصر، نرسیده به مطهری، کوچه حسینی راد، پلاک 34

نوبت دهی مرکز : 88801800 – 021

طب سوزنی برای درمان خار پاشنه

خار پاشنه

التهاب فاسیای کف پا می‌تواند باعث ایجاد خار پاشنه شود که این موضوع منجر به درد در ناحیه پاشنه می‌شود. فاسیای کف پا، یک باند پهن است که از پاشنه تا انگشتان پا کشیده می‌شود. التهاب طولانی‌مدت فاسیا می‌تواند باعث رسوب کلسیم در نقطه اتصال فاسیا به پاشنه شود.

تجمع کلسیم تنها به تنهایی منجر به درد نمی‌شود و درد از کشیدگی فاسیا ناشی می‌شود. درد خار پاشنه به صورت دردی مبهم است، اما گاهی اوقات به صورت درد تیز حس می‌شود و محل احساس درد در مرکز پاشنه یا لبه داخلی آن است. در برخی موارد، خار پاشنه در تصویر ساده رادیولوژی تشخیص داده می‌شود، اما فرد هیچ‌گونه علامتی ندارد.

شدت درد خار پاشنه در ابتدای صبح، بعد از بیدار شدن و همچنین بعد از استراحت، بیشتر است و با راه رفتن کم می‌شود. این درد، در اولین قدم بعد از استراحت طولانی‌مدت، بسیار دردناک است و علاوه بر این، راه رفتن روی سطوح سخت و ناهموار و حمل اشیاء سنگین، منجر به افزایش درد می‌شود.

اضافه وزن، افزایش ناگهانی وزن در دوران بارداری، صاف بودن کف پا، مشکلات بیومکانیکی (ناهنجاری‌هایی که منجر به راه رفتن غیر عادی می‌شود) نیز از عوامل مهم التهاب فاسیای کف پا هستند. همچنین التهاب مفاصل و استفاده از کفش‌های نامناسب با پاشنه خیلی بلند و تنگ یا کفش‌های بدون پاشنه و صاف از مهمترین عوامل بروز خار پاشنه می‌باشند.

روش های درمان خار پاشنه پا

روش‌های مختلفی برای درمان درد خار پاشنه وجود دارد، اما طب سوزنی می‌تواند بهترین راه درمان این عارضه باشد. یکی از روش‌های کاهش درد خار پاشنه، استفاده از کفی مناسب در کفش است تا فشار روی پاشنه کاهش یابد. همچنین استفاده از وسایلی مانند حفظ قوس کف پا یا قالب مناسب کف پا می‌تواند به کاهش درد کمک کند. در مواردی که درد حاد وجود دارد، جراحی برای در آوردن خار پاشنه تجویز می‌شود، اما این روش به‌طور نادر به کار می‌رود.

برای کاهش درد، می‌توانید روی ناحیه دردناک کمپرس سرد یا کیسه یخ سه تا چهار بار در روز هر بار به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه بگذارید. همچنین برای برطرف کردن درد خفیف، می‌توان از داروهایی مثل استامینوفن یا آسپیرین استفاده کرد. تزریق استرویید به درون ناحیه ملتهب نیز گاها می‌تواند موثر باشد و به کاهش التهاب کمک کند.

طب سوزنی و خار پاشنه

برای درمان خار پاشنه، روش‌های مختلفی مانند استراحت، کاهش وزن، استفاده از پد پاشنه و ورزش‌های کشش کف پا پیشنهاد می‌شود که همگی می‌توانند بسیار موثر در درمان این عارضه باشند. طب سوزنی نیز می‌تواند با مکانیسم‌های مختلفی مانند تاثیر ضد التهابی موضعی، کاهش انقباض ساق پا و کشش فاسیای پا، بهبود خونرسانی موضعی و مخصوصاً کاهش وزن بیمار که خود می‌تواند حرکت کلیدی در جلوگیری از برگشت بیماری باشد، سبب بهبود سریع کف پا شود. اگر بیمار به دستورات پزشک خوب گوش کند، معمولاً در 3 تا 5 جلسه بسیار خوب یا کاملاً درمان خواهد شد. بنابراین، طب سوزنی در درمان خار پاشنه بوسیله یک پزشک با تجربه بسیار ارزشمند است.

منبع:  طب سوزنی      پرشین وی      بیتوته

مقالات مرتبط

ورزش لگن

ورزش های قدرتی لگن 1- زانوی خمیده (دور کردن ران)  روی صندلی بنشینید. یکی از پاهای خود را خم کنید

مطالعه »
مشاوره رایگانمشاوره رایگان