آدرس: جنوب به شمال خیابان ولیعصر، نرسیده به مطهری، کوچه حسینی راد، پلاک 34

نوبت دهی مرکز : 88801800 – 021

طب سنتی و دردهای ستون فقرات

عفونت های ستون فقرات  

پخش میکروب‌ها در جریان خون، عامل اصلی عفونت ستون فقرات است.

عوامل داخلی مانند عفونت‌های پروستات، روده، ریشه دندان و سینوس‌ها که از طریق جریان خون به ستون فقرات منتقل می‌شوند و عوامل خارجی مانند حوادث رانندگی که باعث آسیب و درد شدید به ستون فقرات می‌شود، در نهایت باعث عفونت‌های ستون فقرات می‌شوند.

علائم این نوع از عفونت شامل کمردرد، تب، اختلالات حرکتی و خشک شدن کمر می‌شود و درمان آن بسته به تشخیص پزشک و شدت عفونت متفاوت است.

در صورت تشخیص به موقع، با تجویز آنتی بیوتیک، استراحت کامل و استفاده از کمربندهای طبی، عفونت در طول 6 ماه قابل درمان است. اما در صورت عدم تشخیص به موقع، چرک، آبسه و فرسایش بین مهره‌ها ایجاد می‌شود که تنها راه درمان آن جراحی است.

طب سنتی و دردهای ستون فقرات

درد گردن و کمر از مشکلات رایجی است که افراد زیادی از آن رنج می‌برند و یکی از اصلی‌ترین دلایل مراجعه به مراکز درمانی است.

هر نوع التهاب، تورم و آسیب در عضلات، تاندون‌ها، مهره‌ها، مفاصل بین مهره‌ای، دیسک بین مهره‌ای، اعصاب، عروق خونی و نخاع می‌تواند باعث ایجاد درد در محل خود یا نقاط دورتر به شکل درد‌های تیرکشنده، خنجری، سوزنی، احساس گزگز یا بی‌حسی شود.

عوامل شایع این نوع از دردها شامل گرفتگی عضلات، فتق دیسک بین مهره‌ای، انحراف جانبی ستون فقرات، آرتروز، تنگی کانال نخاع و تومور است. عوامل متعددی مانند روش نادرست راه رفتن، نشستن یا ایستادن، سن بالا، اضافه وزن، ضربه، پوکی استخوان، بیماری‌های متابولیک، ورزش طولانی مدت و بی‌نظمی بیماری‌های روانی می‌تواند در ایجاد آن موثر باشد.

غیر از روش های رایج دارویی و جراحی، برای كاهش دردهای ستون فقرات می توان از روش هایی كم عارضه تر نیز تحت نظر دکتر ستون فقرات استفاده كرد.

در این روش سوزن های بسیار نازكی وارد نقاط خاص در پوست و عضلات اطراف موضع درد و نقاط دیگر بدن می شود كه می تواند با كاهش گرفتگی واسپاسم عضلانی، بهبود جریان خون ناحیه، كاهش التهاب و آزاد شدن مواد ضددرد از پایانه های عصبی به كاهش یا بهبود بیمار بینجامد.

سوزن های استفاده شده در طب سوزنی باید استریل و یكبار مصرف بوده و انجام این روش بدون درد است.

برحسب شرایط بیمار، گاهی می توان از تحریك این نقاط با الكتریسیته، گرما و لیزر نیز استفاده كرد.

همزمان با طب سوزنی می توان از بادكش گذاری نیز به عنوان یك روش كمكی در كاهش دردهای ستون فقرات استفاده كرد.

ماساژ، اگر توسط متخصص انجام شود، ممکن است به تسکین دردها کمک کند؛ اما باید توجه داشت که اگر ماساژ به صورت علمی و صحیح انجام نشود، ممکن است در برخی موارد به بیمار آسیب برساند.

بعضی گیاهان نیز دارای خواص ضد درد هستند؛ به عنوان مثال می‌توان به آنیسون، زنجبیل، دارچین، زنیان، مقل، دانه اسفند، تخم کرفس، جیسنگ، نعنا و زیره اشاره کرد.

فرآورده‌های طبیعی مانند زردچوبه، مرزنجوش، ترکیبات نعنا، رزماری، بادیان و روغن بابونه نیز می‌توانند به صورت مالیدنی در محل درد و التهاب استفاده شوند.

طب سوزنی یکی از روش‌های درمانی برای آسیب‌ها و دردهای ستون فقرات است.

طب سوزنی یكی از روش های شناخته شده برای كاهش یا بهبود انواع دردهای عضلانی ـ اسكلتی از جمله دردهای ستون فقرات است.

مقالات مرتبط

شکستگی های بدن

درمان شکستگی های بدن عده زیادی از ما حداقل یکبار شکستن استخوان را تجربه کرده ایم. حتی اگر خودمان این

مطالعه »
مشاوره رایگانمشاوره رایگان