آدرس: جنوب به شمال خیابان ولیعصر، نرسیده به مطهری، کوچه حسینی راد، پلاک 34

نوبت دهی مرکز : 88801800 – 021

شکستگی استخوان و درمان آن

شکستن استخوان می‌تواند دردناک باشد. این درد برای هر فرد متفاوت است، اما معمولاً مثل یک درد عمیق است که می‌تواند شبیه به درد یک دل‌درد یا سردرد شدید باشد. برای برخی افراد، این درد بسیار شدیدتر است، به خصوص اگر شکستگی باز باشد. اما اگر شکستگی کوچک باشد، ممکن است احساس درد زیادی نشود و گاهی بچه‌ها حتی نمی‌توانند بگویند که استخوانشان شکسته است.

شکستن استخوان می‌تواند باعث شوک زیادی به کل بدن شما شود. احساسات قوی از قسمت‌های مختلف بدنتان، حتی از نزدیکی قسمت شکسته، ممکن است به شما منتقل شود. ممکن است احساس سرگیجه یا لرزش کنید و برخی افراد حتی ممکن است گریه کنند. در برخی موارد، شوک ناشی از صدمه ممکن است باعث شود که در لحظه‌ای هیچ دردی احساس نشود.

اقدامات انجام شده برای فرد دچار شکستگی

اگر فکر می‌کنید خودتان یا فردی دیگر دچار شکستگی استخوان شده است، اقدامات زیر را باید انجام دهید:

– آرامش را حفظ کنید و مطمئن شوید که فرد آسیب‌دیده کاملاً راحت و آرام باشد.
– به اورژانس زنگ بزنید.

بدترین کاری که می‌توانید برای استخوان شکسته انجام دهید، حرکت دادن آن است. این ممکن است باعث آسیب زدن به فرد شود و صدمه را شدیدتر کند. اگر استخوان دست یا پا شکسته باشد، باید محل آسیب‌دیده را محکم جایی نگه دارید.

یک نکته مهم: اگر مطمئن نیستید کدام استخوان شکسته است یا فکر می‌کنید استخوان گردن یا پشت آسیب دیده است، نباید فرد آسیب‌دیده را تکان دهید. بهتر است منتظر بمانید تا یک متخصص از راه برسد.

درمان شکستگی استخوان

ابتدا پزشک معالج، به تشخیص نوع شکستگی می‌پردازد و با توجه به آن استخوان را بی حرکت و ثابت می‌کند. سپس، برای درمان شکستگی، گچ گیری انجام می‌شود. این بانداژ مخصوصی است که استخوان را سر جای خود نگه می‌دارد تا کاملاً خوب شود. گچ شکستگی از بانداژهایی درست شده است که در گچ خوابانده می‌شود و مثل صدف سخت است. بعضی‌وقت‌ها گچ‌های شکسته‌بندی از جنس فایبرگلاس یا پلاستیک هستند و حتی بعضی از آنها ضدآب هستند که این به این معناست که می‌توانید شنا کنید و گچ خیس نخواهد شد.

پس از گچ گیری، استخوان‌ها به‌طور خودبخودی خوب می‌شوند. در محل شکستگی، استخوان سلول‌های ریز و رگ‌های خونی زیادی تولید می‌کند که استخوان را بازسازی می‌کنند. این سلول‌ها هر دو انتهای قسمت شکسته استخوان را پوشانده و شکستگی را به هم نزدیک می‌کنند تا جایی که درست مثل روز اولش سالم شود.

منبع: مداردر

مقالات مرتبط

مشاوره رایگانمشاوره رایگان