آدرس: جنوب به شمال خیابان ولیعصر، نرسیده به مطهری، کوچه حسینی راد، پلاک 34

نوبت دهی مرکز : 88801800 – 021

شاک ویو تراپی چیست و چه کاربردهایی دارد؟

SWT_aplikace2

شاک ویو موج انرژی بسیار کوتاه اما شدیدی است که سریع‌تر از سرعت صوت حرکت می‌کند. شاک ویو درمانی روشی غیرتهاجمی است که امواج فشاری را برای درمان عارضه‌های عضلانی  اسکلتی گوناگون به کار می‌گیرد. امواج صوتی با انرژی بالا (شاک ویو) نیروی مکانیکی را بر بافت‌های بدن اعمال می‌کند.

 

 

شماره تماس : 2 -22780701-021 

کاربردهای شاک ویو تراپی

photo 2017 08 22 16 29 48

شاک ویو تراپی (خارپاشنه و التهاب های تاندوني و عضلانی)

در فیزیوتراپی غالباً شاکویو تراپی برای درمان اختلال‌های مزمن تاندون‌هاو عضله‌ها، تسکین درد گردن و کمر و نقاط ماشه‌ای به کار برده می‌شود. شاک ویو تراپی در مقایسه با درمان متداول و قدیمی‌تر توسط دست و ابزار خاص کارآمدتر و سریع‌تر است و نتایج حاصل از آن در دراز مدت چشمگیرتر است. عارضه‌هایی که معمولاً با این روش درمان می‌شوند عبارت‌اند از:

  • درد شانه
  • اپی کوندیلیت یا آرنج تنیس‌بازان
  • کمر درد
  • درد تاندون آشیل
  • شاک ویو درمانی زانو برای درمان التهاب تاندون کشکک زانو (پاتلا)
  • درمان نقاط ماشه‌ای
  • شانه منجمد (یخ زده)
  • التهاب مفصل کتفی ـ بازویی پیش از ابتلا به آرتریت (التهاب مفصل)
  • خار پاشنه
  • تغییرات ناشی از آرتروز ـ علائم ثانویه
  • التهاب تاندون آشیل
  • اپی کوندیلیت زند زبرین و خارج آرنج

شاک ویو تراپی با توجه به تأثیر بازسازی کننده و التیام بخشی بافت نرم در پزشکی ورزشی کاربرد بسیار دارد. بنابراین دوران بهبود پس از آسیب دیدگی را می‌توان با بهره‌گیری از این روش به حداقل رساند. موارد استعمال شاک ویو تراپی عبارت‌اند از:

  • تورم عضلانی
  • درمان بدشکلی طولانی مدت مفصل
  • درد کشاله ران
  • درد مفصل ران
  • کمر درد

درمان با شاک ویو چگونه انجام می شود؟

شاک ویو تراپی یک روش درمانی سرپایی است که با استفاده از امواج صوتی انجام می‌شود. در این روش، پروب دستگاه روی پوست قرار می‌گیرد و پس از مالیدن ژل برای هدایت امواج، امواج با انرژی بالا یا پایین به محل درد اعمال می‌شود. امواج با انرژی بالا ممکن است باعث بروز درد شود، بنابراین بی‌حسی موضعی یا منطقه‌ای برای انجام این درمان ضروری است. اما شاک ویو تراپی با امواج با انرژی پایین غالباً بدون نیاز به بی‌حسی انجام می‌شود.

درمان با شاک ویو تراپی بهترین نتایج را زمانی خواهد داشت که بیمار به‌طور فعال در درمان مشارکت کند و واکنش‌های خود را نسبت به قرار گرفتن پروب بر روی محل درد نشان دهد. انجام یک یا دو جلسه درمان معمولاً کافی است.

بیمارانی که از شاک ویو تراپی استفاده می‌کنند، پس از عمل، باید فعالیت‌های فیزیکی خود را به مدت یک تا دو هفته کاهش دهند. این روش معمولاً برای درمان مشکلات تاندونی و فرسایشی، و همچنین برای تسکین التهاب‌های مزمن مانند التهاب تاندون آشیل و التهاب آرنگ کف پا (پلانتار فاشیا) مفید است.

خار پاشنه

موارد عدم استعمال شاک ویو تراپی

در صورت وجود تومورهای استخوانی، عارضه‌های استخوانی متابولیک خاص و اختلال‌های عصبی یا گردش خون معین معمولاً از شاک ویو تراپی اسفاده نمی‌شود. به علاوه این روش احتمالاً برای بانوان باردار و بر روی مواضع استخوان در حال رشد مفید نخواهد بود. در حال حاضر چنانچه عفونت وجود داشته باشد، بهره‌گیری از شاک ویو تراپی مجاز نیست؛ اگرچه بعضی پژوهش‌های اولیه بیانگر سودمند بودن این روش برای رفع عفونت است. شاک ویو تراپی نباید برای درمان عارضه‌ها یا محل‌هایی استفاده شود که در آنها گاز یا هوا در بدن وجود دارد. در هر حال باید پیش از شروع این درمان حتماً با پزشک مشورت کرد.

سرعت تأثیرگذاری شاک ویو تراپی

بسیاری از بیماران پس از انجام  شاک ویو درمانی تقریباً بلافاصله احساس بهبودی نسبی می‌کنند. این تأثیر معمولاً (اما نه همیشه) موقتی است و ممکن است به دلیل اثر بی‌حسی‌ای که هنگام تحریک بافت درمانی استفاده می‌شود، مرتبط باشد.

زمان بهبودی از صدمات وارده به بافت چند روز طول می‌کشد و بسیاری از بیماران قبل از پایان هفته دوم بهبود قابل توجهی را تجربه می‌کنند. تکمیل فرایند بهبودی، بسته به نوع صدمه، ممکن است چند هفته یا حتی چند ماه زمان ببرد، اما تسکین درد معمولاً قبل از تکمیل فرایند بهبودی اتفاق می‌افتد.

ایمنی شاک ویو تراپی

فناوری استفاده شده در شاک ویو تراپی ده‌ها سال است که بر روی میلیون‌ها نفر به کار برده شده است. این فناوری در اروپا، به ویژه در کشورهای آلمانی زبان، کاربرد گسترده‌ای داشته است. هیچ یک از موارد استفاده شاک ویو تراپی در درمان سیستم عضلانی-اسکلتی هیچ گونه اثر جانبی نداشته است. حتی عوارض جانبی کمی مانند گزگز کردن، درد، قرمزی یا کبودی بسیار نادر و در شدت کم و برای مدت زمان کوتاه رخ می‌دهند.

علاوه بر این، چنین عوارضی معمولاً در درمان با انرژی بالا و استفاده از نسل‌های اولیه این فناوری رخ می‌دهند.

عوارض احتمالی

 درد و حساسیت بیش از اندازه محل درمان از عوارض اصلی به شمار می‌رود. این مشکلات معمولاً به مرور زمان برطرف می‌شود. درد و ناتوانی در صورت موفقیت‌آمیز نبودن شاک ویو تراپی ادامه خواهد داشت.

مقالات مرتبط

مشاوره رایگانمشاوره رایگان