آدرس: جنوب به شمال خیابان ولیعصر، نرسیده به مطهری، کوچه حسینی راد، پلاک 34

نوبت دهی مرکز : 88801800 – 021

سل استخوان و مفصل

 

Z

سل یک بیماری عفونی مزمن است که میتواند سیستم اسکلتی بدن انسان را گرفتار کند. عمل مولد بیماری سل یک میکروب به نام باسیل کخ است.

شروع بیماری سل از استخوان

علائم اسکلتی بیمار وقتی که سل بیشتر استخوان را درگیر کند، شامل موارد زیر می‌شود:

  • ممکن است درد مزمن و کمی در استخوان وجود داشته باشد و عضلات اندام لاغر و ضعیف شوند.
  • درد، تورم و حساسیت در منطقه استخوان گرفتار شده و بیمار ممکن است دچار تب و عرق شبانه شود.
  • در صورت شروع بیماری از مفصل یا استخوان، درد‌های اندام بیمار در شب بیشتر می‌شود و بیمار ممکن است موقع راه رفتن در اندام تحتانی میلنگد.
  • در صورت مزمن شدن بیماری، به دلیل التهاب مزمن، بافت فیبروتیک در کپسول مفصلی ایجاد می‌شود که موجب محدودیت حرکتی در مفصل مبتلا می‌شود.
  • ممکن است مفصل گرفتار شده تغییر شکل دهد و در اطراف مفصل و استخوان تجمعی از چرک ایجاد شود که به آنها آبسه سرد می‌گویند. این آبسه ممکن است به پوست سر باز شده و موجب ترشح مزمن در ناحیه شود.
  • بیماری ممکن است سال‌ها به همین وضعیت باقی بماند و دوره‌های شدت و ضعف داشته باشد.

شروع بیماری سل از مفصل

بیماری سل، که یکی از شایع‌ترین بیماری‌های دستگاه اسکلتی است، معمولاً به ستون مهره ابتلا می‌کند و تنها نیمی از موارد سل استخوان و مفاصل را تشکیل می‌دهد. اما بیماری سل می‌تواند به سایر مفاصل نیز منتقل شود، از جمله مفاصل ران، زانو، مچ پا، شانه، آرنج و مچ دست.

در بیماری سل، درگیری مفاصل به صورت تک مفصلی اتفاق می‌افتد، به این معنی که یک مفصل خاص از بدن گرفتار می‌شود. این موضوع می‌تواند به عنوان علامت تمایزی مفید باشد تا بتوان سل را از بیماری‌های دیگری مانند بیماری‌های روماتیسمی که معمولاً چند مفصل را با هم گرفتار می‌کنند، تمایز داد.

علائم اصلی درگیری مفصلی در بیماران مبتلا به سل شامل درد و تورم خفیف و مزمن در مفصل است که دوره‌های شدت و ضعف دارد. بافت سینوویال مفصل دچار التهاب می‌شود و ضخیم می‌شود، در حالی که عضلات بیمار به تدریج لاغر و ضعیف می‌شوند.

همچنین ممکن است در بیماران مبتلا به سل، درد و تورم شدید و محدودیت حرکتی ناگهانی در مفصل ایجاد شود، و بیمار دچار تب شده و بیماری به سرعت گسترش یابد.

 

 

مقالات مرتبط

طب سوزنی و خطرات آن

کمردرد بعد از سرماخوردگی دومین عامل مراجعه ی بیماران به پزشک است. همچنین پنجمین علت رایج بستری شدن در بیمارستان

مطالعه »
مشاوره رایگانمشاوره رایگان