آدرس: جنوب به شمال خیابان ولیعصر، نرسیده به مطهری، کوچه حسینی راد، پلاک 34

نوبت دهی مرکز : 88801800 – 021

سفید کردن پوست

Safe6344918157521

راحل بسیار ساده برای سفید کردن پوست به صورت طبیعی وجود دارد.

اولین گام برای سفید کردن پوست، شستشوی صورت با ملایمت با استفاده از صابون است. سپس با یک پارچه پنبه‌ای نرم روی صورت ماساژ داده و پوست های مرده را به طور ملایم از بین ببرید. این کار به لایه برداری سلول‌های مرده پوست کمک می‌کند.

استفاده از ترکیبات روشن‌کننده نیز می‌تواند به تدریج باعث سفید شدن پوست شود. با این حال، بدون استفاده از روش‌های محافظتی در برابر اشعه آفتاب، اثرات آن ممکن است موقت باشد و پوست مجدداً تیره شود. بنابراین، استفاده از کرم‌ها و لوسیون‌های لایه‌بردار و روشن‌کننده توسط پزشک توصیه می‌شود.

درمان‌های حاوی هیدروکینون، ترتینوئین و روش‌های مختلف لایه‌برداری ممکن است به سفید شدن پوست و کاهش چین و چروک‌های سطحی پوست کمک کنند. همچنین، از کرم‌های حاوی اسید میوه نیز می‌توان استفاده کرد.

همچنین، باید از تابش مستقیم آفتاب خودداری کرده و همواره از محافظت‌های مناسب در برابر آفتاب استفاده کرد. استفاده از کرم‌های ضدآفتاب نیز بسیار مهم است و پوششی موثر در برابر اشعه فرابنفش فراهم می‌کنند.

▪ آیا فقط لیزر برای لایه برداری و سفید کردن پوست به کار می رود؟

خیر، لایه برداری پوست معمولا به شیوه های مختلف است که لیزر یکی از آنها است. پیلینگ با موادشیمیایی، دستگاه درم ابریشن و میکرودرم ابریشن وسایل مکانیکی دیگری برای لایه برداری و رفع تیرگی پوست  و سفت شدن پوست هستند.

▪ مراقبت های بعد از لیزر درمانی

لک شدن و تیرگی پس از لیزر معمولا گذراست و با گذشت زمان برطرف می شود. بعد از انجام لیزر و ایجاد زخم در ناحیه درمان شده، فرد باید حدود یک هفته تا ۱۰ روز از کرم ترمیم کننده استفاده کند و از قرارگیری در معرض نورخورشید بپرهیزد. ممکن است این درمان تا ۳ ماه ادامه پیدا کند تا خطر لک به حداقل برسد. خطر ایجاد لک و تیرگی در کسانی که پوست خود را قبل از لیزر برنزه کرده اند بیشتر است. لازم به ذکر است در کسانی که پیش زمینه لک های پوستی یا ملاسمای بارداری دارند، طبیعی شدن رنگ پوست به زمان بیشتری نیاز دارد.

سفید کننده طبیعی

بهترین روش برای سفید کردن پوست و پاک کردن آن، استفاده از آب گوجه فرنگی و آب لیمو است. برای تهیه این محلول، آب گوجه فرنگی را با آب لیمو در یک بطری مخلوط کرده و آن را در یخچال قرار دهید. اگر آب گوجه فرنگی آماده ندارید، می‌توانید گوجه فرنگی و آبلیمو را در مخلوط کن بریزید.

صبح روز هر روز، از این محلول برای مدت ۱۵ دقیقه استفاده کنید و سپس صورت خود را بشورید. سپس با یک پارچه پنبه صورت خود را ماساژ دهید. می‌توانید محلول اضافی را در شیشه‌ای بریزید تا برای دفعات بعدی استفاده کنید.

این روش سفید کننده و پاک کننده‌ای بسیار عمیق بر روی زیبایی پوست شما و سفید شدن آن دارد.

ماسک قبل خواب

قبل از اینکه به رختخواب بروید ماسکی از عسل و آبلیمو را به عنوان مرطوب کننده بر روی پوست قرار دهید.یک قاشق چایخوری عسل را با مقداری آبلیمو مخلوط کنید تا به خوبی یکدست شود و به صورت خمیری شود، به صورت خود بزنید و بعد از۱۵ دقیقه طبق روال قبلی با آب ولرم و پارچه پنبه ای صورت خود بشورید .

ماسک روشن کننده پوست

ساده ترین و در دسترس ترین راه برای سفید کردن پوست استفاده از ماسک های خانگی است. اگرچه این ماسک ها اثر دائمی ندارند اما حسنشان این است که عوارض جانبی به همراه نداشته و ارزان قیمت هستند. اگر قرار است چند روز دیگر به یک مهمانی مهم بروید و می خواهید پوستی شفاف و درخشان داشته باشید این ماسک ها را امتحان کنید.

۱- ماسک سفیده تخم مرغ: علاوه سفید کردن پوست, برای ازبین بردن جوش های صورت هم موثر است. یک عدد سفیده تخم مرغ را خوب هم بزنید تا شبیه کف شود. سپس آن را روی پوست تان بمالید و حدود ۱۵ تا ۲۰ دقیقه با خیال راحت دراز بکشید. بعد پوست تان را با آب ولرم بشویید و در آخر کمی آب خنک روی صورت تان بریزید. می بینید که بعد از چند روز پوست تان کاملا تغییر می کند.

۲- ماسک ماست و نشاسته: این هم ماسک خانگی ساده ای برای روشن کردن پوست است. یک قاشق غذاخوری ماست کم چرب را با یک قاشق چایخوری پودر نشاسته مخلوط کرده سپس آن را به آرامی روی پوست تان بمالید. یک ربع تا ۲۰ دقیقه استراحت کنید و بعد صورت تان را با آب سرد بشویید.

۳- ماسک عسل: یک قاشق مرباخوری عسل را با نصف قاشق چایخوری پودر بادام مخلوط کنید. بهتر است این مخلوط را داخل ظرفی ریخته و روی حرارت کتری قرار دهید تا عسل حالت روان تری پیدا کند. سپس این مخلوط را به آرامی روی صورت بمالید و بعد از اینکه خشک شد, با آب ولرم بشویید.

آیا صابون‌های روشن‌کننده واقعاً موثر هستند؟

در بین محصولات بهداشتی، صابون‌هایی وجود دارند که به ادعای فروشندگان، به سفید شدن پوست کمک می‌کنند. این محصولات ادعا می‌کنند که با تمیز کردن منافذ پوست، آن را باز و چهره را شاداب‌تر می‌کنند. اما اثر قابل توجهی در روشن کردن بافت تیره و کدر پوست ندارند. در واقع، این صابون‌ها بیشتر جنبه‌های تبلیغاتی دارند و نمی‌توان انتظارات زیادی از آن‌ها داشت. همچنین، استفاده از قرص و کپسول هم در روشن کردن پوست تاثیر چندانی ندارد. این نوع داروها نیز سبب روشن شدن پوست نمی‌شوند.

ویتامین ها

ویتامین های B, A و E به حفظ سلامت و سفید کردن پوست کمک می کنند. وقتی ویتامین های گروه B مانند ویتامین B۱۲ در بدن کم باشد لکه هایی روی پوست ایجاد می شوند, بنابراین بهتر است قبل از اینکه سراغ درمان های شیمیایی بروید با کمک چند میوه و سبزی پوستی درخشان داشته باشید.

از سری مطالب پزشکی عمومی و غیر تخصصی سایت (اطلاعات  عمومی و غیر تخصصی پزشکی برای افزایش دانش سلامت  و اطلاعات عمومی پزشکی بازدیدکنندگان)

مشاوره رایگانمشاوره رایگان