آدرس: جنوب به شمال خیابان ولیعصر، نرسیده به مطهری، کوچه حسینی راد، پلاک 34

نوبت دهی مرکز : 88801800 – 021

سفید کردن پوست صورت

IMG_6

یکی از مهمترین دلایل توجه به سفیدی پوست, جدا از تاثیرات آن بر زیبایی, تاثیر آن بر سلامتی کل بدن میباشد. از همین رو تحقیقات زیادی برای تشخیص مضر بودن روشهای مختلف سفید کردن پوست صورت در حال بررسی و پژوهش میباشد. اما چیزی که مشخص است این است که ما نمی توانیم منتظر بمانیم تا نتیجه این پژوهش ها مشخص شود(چون ممکن است به عمر ما کفاف ندهد).

چرا به طور مصنوعی با استفاده از مواد شیمیایی و جراحی پوست را سفید می کنید، در حالیکه روش های طبیعی وجود داشته و عناصر طبیعی در دسترس هستند. اینجا چند نکته وجود دارد که برخلاف دیگر عوامل شیمیایی، بدون هیچ اثر زیان باری می توانند رنگ پوست شما را تغییر دهند.

عناصر طبیعی مانند گوجه فرنگی، سیب زمینی، لیمو، پودر برنج، پوست پرتقالو…. سفید کننده های طبیعی مهمی هستند که اگر شما به شکل منظم و ادامه دار از آنها استفاده کنید، می توانند نتیجه ی قابل توجهی داشته باشند.  ارزان ترین و آسان ترین روش تهیه ی یک سفید کننده ی پوست این است که پوست خشک شده ی پرتقال را پودر کنید و با مقداری کشک مخلوط کرده و روی صورت و دیگر قسمت های بدن که مایل هستید، قرار دهید. دست کم ۱۰ دقیقه بگذارید به این صورت بماند و سپس آن را بشویید.

باور نمی کنید اگر بگویم گوجه فرنگی رنده شده و مخلوط شده با چند قطره آب لیمو چه نتیجه ی تماشایی در سفید کردن پوست خواهد داشت. امتحان کنید و ببینید.  زردچوبه دارای ارزش های پزشکی مهمی می باشد. یک قاشق سوپ خوری پودر زردچوبه را با نصف قاشق سوچ خوری آب لیمو مخلوط کرده و روی پوست بگذارید. البته اینجا من پیشنهاد می کنم این ترکیب را شب استفاده کنید و پیش از خوابیدن آن را بشویید.

لیمو یک میوه ی شگفت انگیز با صفاتی شگفت انگیز می باشد. در موردی که شما می خواهید قسمتی از بدن خود را سفید کنید، مانند زیر بغل، هر روز پیش از رفتن به حمام به زیر بغلتان لیمو بمالید و نتیجه ی آن را ببینید. هر روشی را که برای سفید شدن پوست تان انجام می دهید، به یک مسئله توجه داشته باشید. همیشه یادتان باشد که دست کم ۲۰ دقیقه پیش از بیرون رفتن، حتما از کرم یا لوسیون ضد آفتاب استفاده کنید.

کرم های روشن کننده

یکی دیگر از روش هایی که برای سفید کردن پوست از آن استفاده می شود, استفاده از کرم های موضعی است. این روزها اگر به هر داروخانه ای سر بزنید تعداد زیادی کرم های روشن کننده خارجی و ایرانی می بینید که کارشان شفاف سازی و روشن کردن پوست است. البته در این کرم ها از ترکیبات ضدلک مانند هیدرو کینون ها, ترکیبات حاوی ویتامین C و… استفاده می شود که برای از بین بردن لک ها و درخشندگی پوست کاربرد دارند. اگر سراغ کرم های روشن کننده پوست می روید باید حداقل چهار تا شش ماه صبر کنید تا نتایج مثبت آن را ببینید. توصیه می شود این کرم ها را با نظر متخصص پوست و مو تهیه کنید تا محصولی مناسب با نوع پوست تان داشته باشید.

اسکراب

اسکراب کرمی است که داخل آن ذرات ذبری وجود دارد. باید آن را روی پوست صورت بمالید سپس ماساژ دهید. با این کار سلول های مرده از روی پوست جمع آوری شده و پوست شفاف تر می شود. این روش مکانیکی برای افرادی مناسب است که شرایط پوست شان مناسب بوده و به لایه برداری عمیق نیاز ندارند. اسکراب ها ضمن تمیز و سفید کردن پوست صورت برای درمان جوش های سرسیاه و تنظیم تعادل چربی پوست هم کاربرد دارند.

لایه بردار

• اگر استفاده از کرم های روشن کننده پوست نتیجه بخش نباشد و البته فرد تغذیه مناسبی هم نداشته باشد, در مرحله بعد توصیه می شود برای روشن کردن پوستش از روشی به نام لایه برداری یا پیلینگ استفاده کند. لایه برداری انواع مختلفی دارد و برحسب درجه مورد نیاز به صورت سطحی, متوسط یا عمیق انجام می شود. به کمک روش لایه برداری سلول های مرده از روی پوست جمع آوری شده و زمینه برای رشد سلول های تازه فراهم می شود. بدین ترتیب سلول های تازه روشنی روی پوست قرار می گیرند. ضمن اینکه به کمک روش لایه برداری چین و چروک ها, لکه های بارداری, کک و مک و زخم های خفیف و آکنه هم درمان می شوند.

• یکی از بهترین روش های لایه برداری استفاده از اسیدهای میوه است. این اسیدها توسط پزشک متخصص تجویز شده و روی پوست قرار می گیرند سپس پوست شسته و سفید می شود. به کمک لایه برداری سطحی, پوست های سبزه و اندکی تیره به خوبی روشن می شوند اما اگر درجه تیرگی پوست بیشتر باشد, لایه برداری متوسط یا عمیق مورد نیاز است. در این شرایط احتمال التهاب و سوزش بیشتری وجود دارد. اگر سراغ این روش می روید, باید تا چند روز بعد ازلایه برداری از پوست تان به خوبی مراقبت کنید. نکته مهم اینجاست که اگر بعد از لایه برداری از کرم ضدآفتاب استفاده نکنید و در معرض آسیب ها قرار بگیرید, پوست تان نه تنها روشن نمی شود, بلکه تیرگی هایش بیشتر هم می شوند. بنابراین توجه به این نکته اهمیت زیادی دارد.

لیزر درمانی

برای سفید کردن پوست صورت و بدن از لیزر هم استفاده می شود. لیزرهای لایه بردار انواع مختلفی دارند که پزشک کتخصص تشخیص می دهد برحسب نوع پوست چه نوع لیزری نیاز دارد. به کمک لیزر لایه ای سطحی از پوست برداشته می شود تا زمینه برای تولید سلول های تازه فراهم شود. البته بعد از لیزر, پوست دچار التهاب می شود و ممکن است احساس سوختگی یا خارش به وجود بیاید اما با کمک پمادهایی التهاب پوست برطرف می شود. در مجموع تورم پوست دو تا چهار روز طبیعی است و بعد از چند هفته رنگ پوست به حالت اولیه باز می گردد و سلول های تازه و روشنی روی پوست قرار می گیرند. درباره لیزر یک نکته مهم وجود دارد؛ متخصصان پوست معتقدند این روش برای افرادی که پوست شان خیلی تیره است, چندان مفید نیست و شاید نتیجه عکس داشته باشد.

میکرودرم ابریژن

در مطب متخصصان پوست و مو برای سفید شدن پوست از دستگاهی استفاده می شود که به آن میکرودرم ابریژن می گویند. در این روش پزشک با کمک دستگاهی یک لایه از سطح پوست را می تراشد. در نتیجه لایه های زیرین پوست برای ساختن کلاژن تحریک می شوند و سلول های جوان و روشنی روی پوست قرار می گیرند. البته استفاده از این روش برای درمان آثار جوش و لکه های سطحی هم موثر است.

 از سری مطالب پزشکی عمومی و غیر تخصصی سایت (اطلاعات  عمومی و غیر تخصصی پزشکی برای افزایش دانش سلامت  و اطلاعات عمومی پزشکی بازدیدکنندگان)

مشاوره رایگانمشاوره رایگان