آدرس: جنوب به شمال خیابان ولیعصر، نرسیده به مطهری، کوچه حسینی راد، پلاک 34

نوبت دهی مرکز : 88801800 – 021

سفید کردن دندان

images (1)

چه روش هایی برای سفید کردن دندان ها وجود دارد؟

روش سفید کردن دندان ها، بسته به علت تغییر رنگ آنها مختلف هستند و می توانند شامل موارد زیر باشند:
۱- یادگیری روش صحیح مسواک زدن و نخ دندان کشیدن از یک دندانپزشک
۲- پرهیز از مصرف موادغذایی و نوشیدنی هایی که باعث تغییر رنگ و لکه دار شدن دندان ها می شوند
۳- باندینگ دندان (پیوند دندان)
۴- روکش دندان
۵- استفاده از مواد سفیدکننده دندان با تجویز دندانپزشک
۶- استفاده از روش های سفیدکردن دندان در دندانپزشکی
۷- استفاده از مواد سفیدکننده دندان که نیاز به نسخه دندانپزشک ندارند.

روکش دندان چیست؟

روکش دندان یک “سرپوش” دندانی شکل است که روی دندان قرار می گیرد و روی دندان را می پوشاند تا شکل، اندازه و استحکام آن را ترمیم کند و ظاهر آن را بهبود ببخشد. وقتی روکش ها در مکان خود قرار گرفتند، بخش کاملا نمایان دندان که رو و بالای خط لثه است، را محصور می کند.

دوام و ماندگاری روکش در چیست

با وجودی که روکش و بریج دندان می تواند برای تمام عمر دوام داشته باشد، اما گاهی اوقات شل و سست شده یا می افتند. بهترین راه برای اطمینان از دوام و ماندگاری روکش یا بریج دندان حفظ مناسب سلامت دهان است. پل دندان می تواند به خاطر ایجاد آسیب برای دندان یا استخوان نگه دارنده آن به دلیل بیماری های دندان سست و شل شود. به همین خاطر لازم است سلامت لثه ها و دندان شما با استفاده از مسواک زدن با خمیردندان حاوی فلوراید دو بار در روز و نخ دندان کشیدن یک بار در هر روز حفظ شود. علاوه بر این لازم است شما با دندان پزشک و متخصص بهداشت دهان بطور منظم برای بررسی وضعیت دهان و تمیز کردن حرفه ای آن ملاقات کنید. برای جلوگیری از ایجاد آسیب به روکش یا بریج جدید استفاده شده بر روی دندان، از جویدن غذاهای سفت، یخ یا سایر مواد سخت خودداری و اجتناب کنید.

علت استفاده

روکش دندان روشی ایده ال برای ترمیم دندانی است که شکسته شده است، یا پوسیدگی آن را ضعیف کرده یا قسمت زیادی از آن پر شده است. یک روکش برای دلایل مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد که از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:
• ممکن است دندان شما تغییر رنگ داده باشد و بخواهید ظاهر آن را بهبود ببخشید
• ممکن است ریشه دندان را پر کرده باشید و برای محافظت از قسمت باقی مانده دندان به روکش نیاز دارید
• روکش باعث می شود که پل دندان یا دندان مصنوعی محکم سرجای خود قرار گیرد

مضرات روکش کردن دندان

در روش ترمیم دندان، ماده بازسازی‌کننده بین دیواره‌های باقیمانده دندان قرار می‌گیرد و به حفظ ساختار و یکپارچگی دندان در برابر شکستگی کمک می‌کند و همین طور ظاهری زیبا به دندان می‌بخشد.

اما نکته اینجاست که درمان‌های ترمیمی نه‌تنها ضرورت مراقبت از دندان‌ها را برای جلوگیری از پوسیدگی مجدد چند‌برابر می‌کنند، بلکه تصمیم برای روکش‌گذاری و درمان‌های ترمیمی نیز در برخی موارد تحت تاثیر تشخیص‌های اشتباه دندانپزشک به وارد آمدن آسیب‌های جدی به‌تنها عضو التیام‌ناپذیر بدن منجر می‌شود.

گرچه در برخی موارد، پس از درمان ریشه جهت حفظ ساختار تاج دندان، روکش‌گذاری ضروری می‌شود، اما متاسفانه برخی همکاران ما حتی نسوج سالم را نیز پس از درمان ریشه به سمت روکش‌گذاری هدایت می‌کنند و با تراش‌دادن غیرضروری دندان، عمر مفید آن را کوتاه می‌کنند.

دندانپزشکان تاکید می‌کنند این تصور که همیشه برای استحکام بیشتر دندان باید سراغ روکش برویم، اشتباه است.

بزرگ‌ترین عیب روکش، تراش‌ دندان است و با توجه به این‌که عمر متوسط روکش‌های معمولی بین هشت تا ده سال است، در درازمدت طول عمر دندان کاهش خواهد یافت.
پس روکش زمانی توصیه می‌شود که نسج سالم باقیمانده دندان بسیار کم باشد.

از طرفی نباید فراموش کرد که لبه روکش‌ها یا در مجاورت یا در زیر لثه قرار می‌گیرد و ممکن است باعث التهاب لثه شود، زیرا لثه با نسج سالم دندانی بسیار سازگار‌تر است و این نسج سالم دندانی هنگام ترمیم حفظ می‌شود، ولی در درمان با روکش تراش می‌خورد.

به هر حال هر دندانی که یکپارچگی تاجش را از دست می‌دهد و نیاز به پرکردن پیدا می‌کند نیز نیاز به مراقبت بیشتری نسبت به دندان‌های پرنشده دارد

 

از سری مطالب پزشکی عمومی و غیر تخصصی سایت (اطلاعات  عمومی و غیر تخصصی پزشکی برای افزایش دانش سلامت  و اطلاعات عمومی پزشکی بازدیدکنندگان)

 

مشاوره رایگانمشاوره رایگان