آدرس: جنوب به شمال خیابان ولیعصر، نرسیده به مطهری، کوچه حسینی راد، پلاک 34

نوبت دهی مرکز : 88801800 – 021

درمان رگ به رگ شدن کمر

کمر ساختمان پیچیده ای از استخوان ها و عضلات است که بوسیله غضروف،تاندون و لیگامنت پوشانده شده است و بوسیله شبکه ای از رگ ها ی خونی و عصب ها تغذیه میشود. کمر، مخصوصا ستون فقرات و قسمت پایینی کمر بیشتر وزن بدن را که هنگام راه رفتن، دویدن، برداشتن اجسام و یا فعالیت های دیگر تحمل میکند. این فشارها باعث آسیب به ناحیه تحتانی کمر، مانند رگ به رگ شدن و کشیدگی عضلات کمر میشود. رگ به رگ شدن کمر و پارگی تاندون از متداول ترین آسیب هایی است که همواره یک ورزشکار را تهدید می کند.

کشیده شدن و رگ به رگ شدن چیست ؟


کشیدگی کمر است که معمولا درماهیچه ها وتاندون ها رخ میدهد.تاندون ها بافت های سخت فیبری هستند که باعث اتصال ماهیچه ها به استخوان شده اند. زمانیکه کمردچارکشیدگی میشودماهیچه و تاندون هایی که ستون مهره ها راپشتیبانی میکنند دچار پیچ خوردگی، کشیدگی و پارگی میشوند. کشیدگی و  پارگی لیگامنت ها باعث رگ به رگ شدن کمر میشود. لیگامنت ها باندهای فیبری موجود دربافت ها هستندکه دو یا چند استخوان در یک مفصل را به یکدیگر متصل کرده است و ازحرکات اضافی مفصل جلوگیری میکند. در ادامه به بحث علائم و علت رگ به رگ شدن کمر می پردازیم.

علائم ونشانه ها


این علائم ونشانه ها شامل مواردزیراست.

  1. دردی که با حرکت کردن شدیدتر میشود
  2. گرفتگی و منقبض شدن ناگهانی ماهیچه ها
  3. کاهش عملکرد و دامنه حرکتی مفصل (ایجاد اشکال هنگام راه رفتن، خم شدن به طرف جلو و طرفین و هنگام ایستان به صورت صاف) دربعضی مواردهنگام آسیب دیدگی شخص صدای تق تق میشنود و دچار پارگی درمفصل میشود.

علل


در حالت کلی وزن سر و گردن و اندامهای بالائی و تنه به ستون مهره ای منتقل میشود. مفصل بین پنجمین مهره ی کمری با استخوان خاجی بیش از دیگر مفصلهای مهره های کمری متحرک است و در خم و راست شدن زیر فشار نسبتاً زیادی قرار میگیرد. عضلات اطراف ستون مهره ای در ثابت نگاه داشتن و تنظیم حرکات این ناحیه نقش مهمی دارند.

پیچ خوردن و کشیده شدن ماهیچه ها وتاندون ها باعث کشدگی و رگ به رگ شدن کمر میشود این عارضه همچنین میتواند بدلیل بلندکردن ناصحیح اجسام و کشش بیش ازحد ماهیچه کمر بوجودآید. معمولا علت رگ به رگ شدن های شدید استفاده بیش از حد و طولانی مدت و حرکات مکرر ماهیچه ها و تاندون ها است. رگ به رگ شدن کمر براثر افتادن ازجایی، پیچ خوردن ناگهانی و ضربه شدید به بدن که باعث حرکت کردن مفصل ازجای خود شود اتفاق می افتد.درهمه این شرایط یک یا چند لیگامنت با انجام حرکات طبیعی دچار آسیب دیدگی میشوند. علاوه برموارد فوق چندین مورد است که باعث بروز خطر رگ به رگ شدن کمرمیشود این موارد شامل خم کردن ناحیه تحتانی کمر، اضافه وزن، ضعف ماهیچه های کمر و شکم و گرفتگی ماهیچه ها همسترینگ (ماهیچه هایی که درپشت ران قراردارد) است.انجام ورزش هایی که باعث کشیدگی عضلات شود مانند وزنه برداری و فوتبال میتواند میزان رگ به رگ شدن کمر راافزایش دهد. رگ به رگ شدن کمر ممکن است بخاطر وارد شدن فشار بر یکی از اعصاب ایجاد و یا در موارد نادر به دلیل مشکل یکی از اعضای داخل بدن باشد. این عارضه یک بیماری رایج است مشکلات کمر بعداز سردرد یکی از رایجترین دردهایی است که بیشترین  مراجعه کننده به مراکز پزشکی رادارد.

تشخیص


رگ به رگ شدن کمر معمولا بامعاینه بیمار و اطلاع ازشرح کامل سلامتی او و ارزیابی علت کشیدگی عضلات کمر و  آسیب دیدگی و علائم آن بوسیله پزشک تشخیص داده میشود. درمواردی که میزان رگ به رگ شدن کمر بسیار شدید است و باعث ضعف و کاهش عملکرد بیمار شده است انجام اشعه ایکس برای تشخیص علت درد که شامل شکستگی یا بیرون زدگی دیسک است ضروری میباشد.

زمان مراجعه به پزشک

اگر موارد زیر برای شما پیش بیاید باید به پزشک مراجعه کنید.

  1. زمانیکه دچار دردهای شدید باشید و حتی یک قدم هم نتوانید پیاده بروید
  2. احساس بی حسی در ناحیه آسیب دیده  و یا در پایین ساق پا داشته باشید
  3. کمر شما قبلا چندین مرتبه دچا رآسیب شده باشد
  4. کمر شما حالت غیرطبیعی داشته باشد
  5. هنگام خواب دچار درد شوید

درمان


رگ به رگ شدن کمر یکی از بیماری‌های ناتوان کننده‌ای است که متاسفانه امروزه شیوع بالایی پیدا کرده است و بسیاری افراد از ابتلا به رگ به رگ شدن کمر رنج می‌برند. از طرفی با وجود گسترش وسیع علم پزشکی، روش‌های تشخیص و درمانی جدید و موثری برای رگ به رگ شدن کمر پیدا نشده است و بی‌توجهی به آن و پیشرفت بیماری می‌تواند عواقب ناخوشایندی به دنبال داشته است. در صورت تشدید و تداوم رگ به رگ شدگی کمر فرد باید در کوتاهترین زمان ممکن به پزشک مربوطه مراجعه کند. راه های درمان رگ به رگ شدن کمر و کمردرد شامل درمان جراحی، درمان با تزریق استروئیدها، مصرف داروهای ضد درد، انجام ورزش و نرمش های بدنی، ماساژ دادن کمر با وسایل مخصوص مثل فیزیوتراپی کمر، استراحت و استفاده از کمپرس یخ می باشد. درمان های رگ به رگ شدن به مفصل آسیب دیده و نوع آن بستگی دارد.

داروها

برای رگ به رگ شدن خفیف پزشک خودمراقبتی و مصرف مسکن هایی مانند ایبوپروفن (ادویل ،مورتین و..) یااستامینوفن (تایلنول و..) راتوصیه میکند.

جراحی و تزریق استروئید

به دلیل اینکه درمان جراحی تأثیر چندانی در درمان رگ به رگ شدن کمر ندارد، توصیه زیادی به جراحی کمر نمی شود، مگر اینکه احتمال آسیب همیشگی کمر مثل فقدان حس در ناحیه کمر، عدم کنترل عضلات کمر و درد شدید و مداوم در این قسمت وجود داشته باشد. تزریق استروئیدها هم باعث درمان موقت درد کمر و درمان رگ به رگ شدن کمر می شود ولی برای همیشه آنرا درمان نمی کند.

ورزش درمانی

بهترین و اولین راه درمان رگ به رگ شدن کمر ، ورزش و انجام فیزیوتراپی و ماساژ کمر است که خیلی بیشتر از استراحت کردن باعث درمان رگ به رگ شدن کمر می شوند.

ورزش باعث کشش و قوی شدن عضلات شکم، پشت و پا می شود. برنامه ورزشی برای قوی کردن عضلات باید دو تا سه بار در هفته و بطور منظم و اجرا شود. برای درمان رگ به رگ شدن کمر ،تمرینات کششی نیز هر روز برای کشش عضلات پشت و پا باید انجام گیرد.

ماساژ درمانی

درمان رگ به رگ شدن کمر با ماساژ سفت کمر خیلی دردناک است و باعث سوزش پوست می شود، به همین دلیل اغلب یک بار در هفته و باید توسط پزشک متخصص طب فیزیکی و توانبخشی انجام گیرد.

درمان های دیگر

در موارد رگ به رگ شدن های خفیف برای کاهش تورم و التهاب میتوانید از کمپرس یخ برروی موضع استفاده کنید و در موارد شدیدتر پزشک استفاده از بریس یا آتل برای بی حرکت شدن عضو آسیب دیده را پیشنهادمیکند.

عوارض

مشکلاتی که در هنگام رگ به رگ شدن کمر بوجودمی آید کاهش فعالیت ها است که میتواند باعث اضافه وزن،از دست رفتن تراکم استخوان ها، از دست رفتن استقامت و انعطاف ماهیچه ها در نواحی دیگر بدن بشود.

نگرش و دیدگاه افراد درمورد رگ به رگ شدن کمر


بیشترافرادی که دچارمشکل رگ به رگ شدن کمر هستند با گذشت 2 هفته وبا کمک درمان ها توانسته اند به صورت کامل بهبودیابند.

پیشگیری


ممکن نیست بتوانیم ازتمام آسیب های کمرجلوگیری کنیم اما بعضی از موارد میتواند به ما کمک کند تابتوانیم خطر رگ به رگ شدن را پایین بیاوریم .

  1.  رژیم غذایی سالم، خوردن غذاهایی که باعث استقامت ماهیچه های شما میشود
  2.  حفظ کردن وزن مناسب بدن، اضافه وزن میتواند باعث فشار برروی ناحیه تحتانی مفصل کمر شود.
  3.  انجام فعالیت های ورزشی منظم که شامل کشش ماهیچه ها وانعطاف ماهیچه ها و حفظ ماهیچه ها در شرایط مساعداست.
  4.  رعایت مواردی که باعث جلوگیری از افتادن فرد شود مانند پوشیدن کفش های مناسب و استفاده از پله هایی که دارای نرده باشد.
  5. استفاده از مکانیسم صحیح حرکتی بدن هنگام نشستن، ایستادن و بلندکردن اجسام برای مثال شما باید درهنگام انجام چنین فعالیت هایی پشت خود را صاف نگه دارید و شانه های خودرا عقب دهید. زمانیکه مینشیند زانوهای خود را خم نگهدارید کف پاهایتان به صورت صاف روی زمین قرار بگیرد پاهای خودرا خیلی نکشید و از حرکاتی که باعث پیچ خوردن مفصل میشود جلوگیری کنید و زمانیکه میخواهید یک جسم را بلندکنید زانوهای خود را خم کنید و ازساق پای قوی خود برای تنظیم شدن بدن کمک بگیرید.
  6. از مصرف سیگار و تنباکو که باعث کاهش جریان خون وگرفتگی ماهیچه ها میشود جلوگیری کنید.

مقالات مرتبط

علت و علائم روماتیسم مفصلی

فهرست مطالب1 2 نشانه‌های روماتیسم مفصلی3 علت روماتیسم مفصلی4 تشخیص روماتیسم مفصلی5 درمان روماتیسم مفصلی نشانه‌های روماتیسم مفصلی بیماری شروع

مطالعه »
مشاوره رایگانمشاوره رایگان