آدرس: جنوب به شمال خیابان ولیعصر، نرسیده به مطهری، کوچه حسینی راد، پلاک 34

نوبت دهی مرکز : 88801800 – 021

رگ به رگ شدن و پیچ خوردگی پا

moch

رگ به رگ شدن پا به معنای اسیب به رباط است. رباط‌ها بافت‌های قوی طنابی شکلی هستند که استخوان‌ها را به یکدیگر پیوند می‌دهند و از مفاصل حمایت می‌کنند. این نوع اسیب معمولاً به دنبال کشیده شدن ناگهانی در طول یک حرکت است. رباط‌های اطراف استخوان‌های قوزک پا اغلب پیچ می‌خورند.

شدت پیچ خوردن مچ پا به سه درجه زیر تقسیم می‌شود:

درجه ۱: کشش خفیف پا بدون بی‌ثباتی مفصل پا ناشی از رگ به رگ شدن و پیچ خوردگی پا

درجه ۲: پارگی جزئی رباط اما بدون ایجاد بی‌ثباتی مفصل پا

درجه ۳: پارگی کامل مفصل با ناپایداری مفصل پا؛ در این حالت یک رباط اسیب دیده باعث التهاب، تورم و خونریزی (کبود شدن) اطراف مفصل پا می‌شود و حرکت پا در اثر رگ به رگ شدن و پیچ خوردگی پا، دردناک است.

برای اینکه هر تورمی كاهش یابد، باید عضو دچار رگ به رگ شدگی  بالا قرار گیرد . برای پیچ خوردگی قوزك پا و زانو، پا را روی صندلی به سمت بالا نگه دارید . تا زمانیكه شما نشسته اید تورم مفصل به حداقل برسد (ممكن است راحت تر باشد كه روی مبلی نرم دراز بكشید و پای خود را روی چند كوسن قرار دهید. زمانیكه شما در رختخواب هستید، پای خود را روی بالش قرار دهید. برای پیچ خوردگی مچ پا یا دست، از بند دست استفاده كنید و مچ دست را بوسیبه بند، بالاتر از ارنج قرار دهید. 72 ساعت بعد از رگ به رگ شدن و پیچ خوردگی پا از صدمه زدن اجتناب كنید.

عوامل تشدید کننده

گرما و حرارت، مانند دوش آب گرم، حمام بخار و یا کیسه گرم، بر خلاف یخ، بر جریان خون تأثیر معکوس دارد. به عبارت دیگر، گرما جریان خون را بیشتر و تقویت می‌کند. بنابراین، زمانی که التهاب وجود دارد، استفاده از گرما منجر به تسکین و کاهش آن می‌شود. اما بعد از حدود ۷۲ ساعت، احتمالاً التهاب کمتری وجود داشته باشد و در این صورت، استفاده از گرما می‌تواند برای کاهش درد مفید باشد.

مصرف نوشیدنی‌های الکلی می‌تواند خونریزی و تورم ناشی از رگ به رگ شدن و پیچ خوردگی پا را افزایش دهد و فرآیند التیام را کاهش می‌دهد.

انجام فعالیت‌های ورزشی، مانند دویدن و سایر فعالیت‌های ورزشی که ممکن است منجر به ایجاد اسیب بیشتر شوند.

ممکن است در حین این نوع اسیب، ماساژ باعث افزایش خونریزی و تورم شود. اما پس از حدود ۷۲ ساعت، ممکن است ماساژ ملایم و آهسته تسکین‌بخش باشد.

در صورت آسیب، پا را حرکت ندهید و اقداماتی انجام ندهید که باعث افزایش درد شود. به آرامی و با دقت، پا را دوباره حرکت دهید. گاهی اوقات این به معنی انجام ورزش‌های ملایم چند بار در روز است. هدف از این کار این است که پا را در حالت عادی حرکت داده و از سفت شدن آن جلوگیری کنید. ممکن است فیزیوتراپی در کمک به رگ به رگ شدن و پیچ خوردگی پا درمان شده و توصیه شود. با این حال، در زمان آسیب، نباید فشار زیادی به مفصل پا وارد کنید یا ورزش‌های سنگین انجام دهید تا حداقل ۳-۴ هفته پس از آسیب.

مقالات مرتبط

مشاوره رایگانمشاوره رایگان