آدرس: جنوب به شمال خیابان ولیعصر، نرسیده به مطهری، کوچه حسینی راد، پلاک 34

نوبت دهی مرکز : 88801800 – 021

روشهای جلوگیری از پوکی استخوان برای خانم ها

 بـر اسـاس بـرآوردهـــای اخیر تقریبا 1 نفر از هر 4 خانم و 1 نفر از هر 8 مرد بالای 50 ســال مبـتــــلا بــه بیماری پوكي استخوان هستند. پـوکی استـخـوان در مـراحـــل اولــيـه به نوعی یک بیماری خـاموش مـحـسوب مـی شـود و هــیچ نــشانه مشخصی ندارد. این بیماری ریسک شکستگی استخوان ها به ویژه استخوان لگن، ستون مهره ها و مچ را افزایش می دهد و تاثیر بسیار ویرانگری بر روی زندگی افراد می گذارد.

عـده بسـیار کـمـی متـوجـــه پوکی استخوان می شوند و سایرین تا زمانیکه مشکلی برایشان به وجود نیاید و دچار شـکستـگی استخـوان نشـوند، متـوجـه وجود این بیماری نخـواهند شد. آگاهی از روش های محافظت از استخوانها
و تغییر عادات زندگی می تواند در جلوگیری از پوکی استخوان نقش مهمی را ایفا کند.

به منظور حفظ سلامت استخوان ها باید از فاکتورهای خطر ابتلا به بیماری آگاه شویم و همچنین تغییرات مهمی را نیز در شیوه های زندگی خود قائل شویم، شاید از این طریق بتوانیم از آسیبهای مکرر وارد بر استخوان ها جلوگیری کنیم.

استخوان‌ها ستون ‌های‌ بدن‌ شما هستند و عضلات‌ شما برای‌ فعالیت‌ مناسب‌ به‌ سلامت‌ استخوان‌ها نیاز دارند. برعكس، برای‌ داشتن‌ استخوان‌ های‌ قوی‌ و سالم‌ باید فعالیت‌ ورزشی‌ و عضلانی‌ مداوم‌ و مناسب‌ داشته‌ باشید.
در مورد تشخیص‌ پوكی‌ استخوان‌ نكته‌ بسیار مهمی‌ كه‌ باید مورد توجه‌ و تأكید قرار گیرد این‌ است‌ كه‌ اگر فرد پوكی‌ استخوان‌ شدید داشته‌ باشد در حدی‌ كه‌ سبب‌ شكستگی‌های‌ خود به ‌خودی‌ شود، حتماً با یك‌ عكس‌ معمولی‌ از هر كدام‌ از استخوان‌ها قابل‌ تشخیص‌ است. شیوهِ دیگر تشخیص، سنجش‌ تراكم‌ استخوان‌ است‌ كه‌ توصیه ‌شده‌ فقط‌ در این‌ موارد انجام‌ شود:
– اگر در سن‌ یائسگی‌ هستید و هورمون‌ جایگزین‌ مصرف‌ نمی ‌كنید.
– اگر به‌ مدت‌ طولانی‌ و با مقدار بالا داروهایی‌ مصرف‌ می ‌كنید كه‌ پوكی‌ استخوان‌ ایجاد می ‌كنند.
– اگر دیابت‌ نوع‌ یك‌ دارید كه‌ انسولین‌ مصرف‌ می‌ كنید و یا به‌  بیماری‌ های‌ كبدی‌ و كلیوی‌  مزمن‌ دچار هستید.
– اگر سابقهِ خانوادگی‌ پوكی‌ استخوان‌ دارید.
– اگر یائسگی‌ زودرس‌ داشته‌ اید.
– خانم‌های‌ یائسه‌ با سن‌ بالای‌ 50 سال‌ كه‌ یكی‌ از موارد بالا را نیز داشته‌ باشند.
– خانم‌های‌ یائسه‌ با سن‌ بالای‌ 65 سال.
گفته‌ می ‌شود خانم‌هایی‌ كه‌ در روز، حدود 30 تا 60 دقیقه‌ پیاده‌روی‌ داشته‌ باشند، چهار تا هفت‌ برابر، ذخیره‌ استخوانی‌ بیشتری‌ خواهند داشت. بنابراین‌ خانم‌هایی‌ كه‌ مجبورند مسیری‌ را برای‌ رسیدن‌ به‌ محل‌ كار پیاده ‌روی‌ كنند بسیار خوش‌ شانس‌ هستند؛ و اگر این‌ پیاده‌ روی‌ در معرض‌ آفتاب‌ باشد سود بیشتری‌ برده‌اند.
در عین‌ لزوم‌ توجه‌ به‌ مطالب‌ ذكرشده، باید گفت‌ بی ‌دلیل‌ نگران‌ پوكی‌ استخوان‌ نباشید؛ اگر تغذیه‌ مناسبی‌ دارید، اگر فعالیت‌ ورزشی‌ و بدنی‌ انجام‌ می‌دهید، اگر سیگار نمی ‌كشید و اگر به ‌موقع‌ یائسه‌ شده‌اید و همچنین‌ تغذیه‌ و فعالیت‌ ورزشی‌ و بدنی‌ مناسب‌ در سنین‌ 25 تا 35 سالگی‌ داشته‌اید، اصلاً نگران‌ نباشید.
نكته‌ آخر این‌ كه، به‌ عنوان‌ یك‌ مادر به‌ دخترانتان‌ آموزش‌ دهید كه‌ چگونه‌ می‌ توان‌ از پوكی‌ استخوان‌ جلوگیری‌ كرد.

درمان پوکی استخوان

از تسکین درد،بهبود حرکت و فعالیت ،کمک به انطباق بیماری با آثار روانی اجتماعی بیماری و پیشگیری از کاهش بیشتر بافت استخوانی تشکیل می شود. تمرینات ورزشی، تغییر در رژیم غذایی و جلوگیری از زمین خوردن و سقوط به بیماران کمک می کند تا بر بیماری خود کنترل داشته باشند.

در مواردی که درد در اثرشکستپی گردن ران یا مچ دست ایجاد شده استجراحی و مصرف کوتاه مدت مسکن موجوب بهبود درد می شود.در صورت بروز آلگودیستروفی به دنبال شکستن مچ دست ، فیزیوتراپی می تواند موجب تسکین درد و بهبود حرکت دست سود. در موارد شدید از سمپاتکتومی (استفاده می شود.

فیزیوتراپی ملایم می تواند به کاهش درد و اسپاسم عضلات اطراف ستون مهره ها در بیماران مبتلا به شکستگی اطراف ستون مهره ها در بیماران مبتلا به شکستگی مهره ها کمک کند.هیدروتراپی نیز به رفع گرفتگی عضلات کمک میک کند.فیزیوتراپی و هیدروتراپی به بهبود حرکت و فعالیت بیمار و بازگرداندن اعتماد به نفس وی کمک می کنند و باعث می شوند وضعیت ایستادن و نشستن بیمار بهبود یابد.

مقالات مرتبط

آسیب نخاعی

آسیب نخاعی

نخاع يا طناب نخاعي  بخشی از سيستم اعصاب مرکزی است. سيستم اعصاب مرکزی از دو قسمت عمده، يعنی مغز و

مطالعه »

مرکز ماساژ تهران

ماساژ دستکاری لایه‌های سطحی و عمیق عضلانی و بافت همبند با استفاده از تکنیک‌های مختلف، به منظور افزایش عملکرد، کمک

مطالعه »
مشاوره رایگانمشاوره رایگان