آدرس: جنوب به شمال خیابان ولیعصر، نرسیده به مطهری، کوچه حسینی راد، پلاک 34

نوبت دهی مرکز : 88801800 – 021

رفع جای جوش

btoweUd7jZRd0Xdk.jpg333

اسکارآکنه یاهمان چالهایی که ناشی ازجوشهای عمیقی است که دربعضی موارداین چالها سطحی و در بعضی موارد عمقی میباشد. هرچه جای جوش سطحی‌ تر باشد با پر کردن و صاف کردن آن آسان‌ تر و سریعتر و هر چه جای جوش عمیق‌تر باشند صاف ‌ترکردن آنها دشوارتر و نیاز به زمان بیشتری دارد.جهت درمان اسکارآکنه باید اول جوش فعال را متوقف نماییم ومطمئن شویم که بیمار، حداقل جوش عمیقی نزد و بعد اقدامات لازم جهت صافترکردن فرو رفتگی‌ها را شروع نماییم که این امر معمولا توسط داروی خوراکی و یا موضعی و یا ترکیب آنها با هم امکان پذیر است.

انواع جوش صورت

جوش های غیر التهابی

سرسفید: در این جوش منفذ پوستی به طور کامل بسته شده است. سبوم(چربی پوست) و باکتری‌ ها به همراه سلول های مرده پوست در درون این منفذ به دام می ‌‌افتند و یک ” برآمدگی ” سفید رنگ روی سطح پوست ایجاد می‌ کنند. سرسفیدها معمولا زودتر از سرسیاه‌ ها ناپدید می ‌‌شوند.

سرسیاه: این نوع جوش پوستی شدت زیادی ندارد اما نسبت به جوش سرسفید مدت بیشتری طول می ‌کشد تا ناپدید شود.سرسیاه هنگامی رخ می ‌دهد که منافذ پوستی به طور کامل مسدود نشده‌ اند، بلکه به ‌صورت نسبی بند آمده ‌اند.این امر باعث می ‌شود که چربی هنوز بتواند به سطح پوست بیاید.علت سیاه بودن این جوش‌ ها واکنش ملانین (رنگ ‌دانه پوست) به اکسیژن است.

جوش های التهابی

پاپول: پاپول نوع دیگری از جوش ‌ها هستند که به صورت برآمدگی ‌های قرمز کوچکی روی پوست دیده می ‌شوند. پاپول‌ ها را نباید فشار داد زیرا ممکن است جوشگاه پوستی ایجاد کند که هیچ ‌گاه برطرف نمی ‌شود.

پاسچول: پاسچول ‌ها شدید ترین نوع جوش پوستی است که به ‌طور آشکاری ملتهب است. این جوش پایه ‌ای قرمزرنگ و یک مرکز سفید یا زرد رنگ دارد. گرچه ممکن است به نظر رسد که پاسچول‌ ها حاوی باکتری هستند اما پاسچول‌ ها صرفا در نتیجه واکنش شیمیایی درون سبوم به وجود می ‌آیند که باعث تحریک پوست می ‌شود.فشار دادن پاسچول هم می ‌تواند باعث آسیب پوستی و باقی ماندن جا روی پوست شود.

روش های درمان

۱– میکرودرم ابژون

که هرچه جای جوش عمیق تر باشند تکرار بیشتری نیاز دارد. ولی جهت اسکارهای بسیار عمیق توصیه نمی شود. دراین روش جوش فعال ، تیرگی محل جوش ها نیز بهبود می یابد و همزمان اسکارها سطحی تر می شوند. این روش یک کار فیزیکی بوده وتقریبا هیچ عارضه ای ندارد و فرد میتواند بلافاصله به محل کار خود برگردد.

۲– JPL

دراین روش که اصطلاحا به آن لیزرJPL گفته می شود، کلاژن‌ سازی پوست تحریک میشود و اسکارها سطحی ‌تر می شوند و با تکرار آن پوست صاف می شود . ضمن اینکه، کمک به بستن منافذ، کاهش قرمزی و کاهش جوش فعال نیز میشود. این روش نیز عارفه خاصی ایجاد نمی کند و فرد بلافاصله به سر کار برسر کار برگردد( بدون نیاز به پانسمان ).

۳– CO2 لیزر

در این روش جوش فعال باید قبلا درمان شده باشد و فرد تقریبا هیچ جوش فعال روی صورت نداشته باشد. دراین روش احتیاج به بیحسی موضعی میباشد. این روش به مهارت و تجربه زیاد پزشک نیاز دارد. بیمار پانسمان میشود که تا ۱۰ روز ادامه دارد و پس از آن پوست صاف تر و صورتی رنگی ایجاد می شود که این قرمزی پوست می تواند از ۱ تا چند ماه ( ۳-۲ ) دامه یابد و پس از آن کاملا از بین می رود وپوست یکدست وهم رنگ می شود که حتما باید دراین روش پس ازبهبودی زخم ها از ضد آفتاب استفاده شود تا محل زخم ولیزر شده تیره نشود.

درمان های طبیعی

پاک کننده صورت انگور

برای داشتن یک پاک کننده صورت ، فقط کافیست چند حبه انگور تازه را ، از یخچال برداشته ، آن ها را از وسط نصف کنید و روی صورت  و گردن خود بمالید. سپس صورت خود  را،  با آب سرد بشویید.

 ماسک صورت خیار

 یک خیار کوچک را با یک پیمانه جو دو سر ، کوبیده و به صورت خمیر در بیاورید. یک قاشق  از این خمیر را ، با یک قاشق چایخوری ماست ، مخلوط کرده و روی صورت خود بمالید. بگذارید 30 دقیقه روی پوست بماند. سپس صورت خود را بشویید.

فیس پک خبار

 این ماسک خنک و نرم کننده، به شما کمک می کند تا پوست صورت که بر اثر جوش زبر شده، نرم و لطیف شود. یک خیار کامل را بکوبید، آب آن را کشیده و با یک قاشق سوپخوری شکر ، کاملا مخلوط کنید. طبق گفته کوک بولدن آن را  روی صورت گذاشته و بعد از 10 دقیقه با آب سرد بشویید.

ماسک عسل

قبل از استفاده از این ماسک صورت خود را با اب گرم بشویید تا منفذ پوست باز شود، سپس عسل را روی پوست خود بمالید و پی از 30 دقیقه ابتدا با آب گرم و بعد ازآن برای بسته شدن منافذ پوست با آب سرد بشویید.

 ماسک مخمر ماست برای پوست های چرب

 پوست های چرب، مستعد جوش هستند.این داروی خانگی چربی اضافی پوست را کاهش می دهد و به از بین بردن جای جوش ها ، کمک می کند.برای تهیه این ماسک ، یک قاشق چایخوری مخمر را با کمی ماست ، مخلوط کنید تا رقیق شود. مخلوط را ، مستقیما روی قسمت های چرب صورت ، بگذارید و بعد از 15-20 دقیقه ، پوست خود را ، ابتدا با اب گرم و سپس برای بسته شدن منافذ پوست ، با اب سرد بشویید.

جو دو سر برای صورت

جو دو سر طبعا آرام بخش است و این ماسک ساده، می تواند به از بین رفتن جای جوش ها کمک کند. دو قاشق چایخوری جو را ، با یک قاشق چایخوری جوش شیرین ، مخلوط کنید و تا جایی که به شکل خمیر در بیاید ، به آن آب اضافه کنید.خمیر را به آرامی روی صورت بمالید، بعد از مدتی ،  صورت را با دقت بشوئید.

 ماسک لیمو وتخم مرغ

 این ماسک یک درمان عالی برای از بین بردن جوش ها و قابل استفاده برای انواع پوست هاست.آب نصف لیمو را با سفیده تخم مرغ، مخلوط کنید. ماسک را شب روی صورت بگذارید و صبح آن را با آب گرم بشویید.اطمینان یابید که مخلوط داخل چشم و دهان نرود.

ماسک زردچوبه

 در هندوستان مرسوم است که عروس ها برای داشتن صورتی زیبا قبل از عروسی ، از ماسک زردچوبه، استفاده می کنند.مواد لازم برای تهیه این ماسک،  در همه ادویه فروشی ها و فروشگاهای مواد غذایی موجود است.نصف پیمانه آرد نخود ، دو قاشق چایخوری زردچوبه و پودر صندل سفید ، را با مقداری روغن حیوانی یا روغن بادام ، مخلوط کنید.به آن آب اضافه کنید تا به صورت خمیر در بیاید و بگذارید برای 5-10 دقیقه روی صورت بماند. سپس با فشار دست ، ماسک را از صورت جدا کرده و با آب ، تمیز بشویید.

از سری مطالب پزشکی عمومی و غیر تخصصی سایت (اطلاعات  عمومی و غیر تخصصی پزشکی برای افزایش دانش سلامت  و اطلاعات عمومی پزشکی بازدیدکنندگان)

 

مشاوره رایگانمشاوره رایگان