آدرس: جنوب به شمال خیابان ولیعصر، نرسیده به مطهری، کوچه حسینی راد، پلاک 34

نوبت دهی مرکز : 88801800 – 021

راههای درمان آرتروز و علائم آن

rheumatoid-arthritis-treatment-paddison-program-for-rheumatoid-arthritis-help

تعریف

بیماری آرتروز یکی از شایع‌ترین مشکلات مفاصل در بین خانم‌ها و آقایان است که در سنین مختلف از جمله جوانی و حتی کودکان رخ می‌دهد. این عارضه می‌تواند در نواحی مختلفی از بدن از جمله گردن، کمر و ستون فقرات، زانو، پا، دست مانند انگشت، شانه و فک با علائم و نشانه‌هایی مانند درد شدید، خشکی و سفتی مفاصل همراه باشد.

بیماران مبتلا به آرتروز می‌توانند با مراجعه به پزشک متخصص و با توجه به حاد یا خفیف بودن عارضه از راه‌ها و روش‌های درمانی مانند فیزیوتراپی که شامل استفاده از انواع بریس، تمرینات ورزشی و یوگا، آب درمانی، طب سوزنی، ماساژ، سرما و گرما درمانی، و یا لیزر و جراحی استفاده کنند. پزشک متخصص با توجه به تشخیص، از داروها و تزریق مسکن جهت کاهش درد استفاده می‌کند.

اما جدیدترین و پیشرفته‌ترین روش‌های درمانی نیز در حال توسعه هستند. به عنوان مثال، کایروپراکتیک که یک روش درمانی غیرتهاجمی است و با استفاده از تکنیک‌های خاص، بهبودی درد و عملکرد مفاصل را بهبود می‌بخشد. همچنین درمان‌های فیزیکی مانند الکتروتراپی، امواج فراصوتی، لیزر و میدان مغناطیسی نیز برای بهبود علائم آرتروز مفید هستند.

بنابراین، برای درمان آرتروز، می‌توانید از روش‌های سنتی و پیشرفته‌ترین روش‌های درمانی استفاده کنید. با مراجعه به پزشک متخصص و مشاوره با او، می‌توانید بهترین روش درمانی را برای خود انتخاب کنید و به بهبودی علائم آرتروز دست یابید.

آتروز یکی از اختلالات رایج در مفاصل است که باعث ایجاد التهاب در مفاصل می شود. مفصل ناحیه ای از بدن است که دو استخوان با یکدیگر تماس پیدا می کند. عملکرد مفصل حرکت قسمت هایی از بدن است که مفصل با آن در ارتباط است. آتروز به التهاب یک یا چند مفصل  گفته می شود که معمولا با درد مفصل همراه است. به دردهای مفصل آرترالیژیا گفته می شود. آتروز یکی از انواع بیماری های روماتیسمی است که در افراد مختلف متفاوت است و در فرد دارای ویژگیهای، درمان ها، معایب و پیش بینی های متفاوت است و مواردی که در این بیماری مشترک است تاثیر این بیماری بر روی مفاصل، ماهیچه ها، لیگامنت ها، غضروف ها، تاندون ها و بسیاری از تاثیرات دیگر بر نواحی دیگری از بدن است.

در کلینیک تخصصی امید سعی شده با بهره گیری از بهترین و جدیدترین روش های درمان به بیماران مبتلا به آرتروز زانو  جهت درمان قطعی درد و خشکی مفصل ناشی از آن کمک کنیم.  یکی از روشهای درمانی آرتروز زانو ،تزریق گاز ازون یا ازون درمانی است 

چندین نوع آرتروز وجود دارد بیشتر از 100 نوع آن کشف شده است و تعداد آن هم رو به افزایش است. یکی از انواع آن که باعث از بین رفتن غضروف ها می شود. آرتروز استخوان است که باعث ایجاد التهاب می شود و نوع دیگری از آرتروز که بر اثر فعالیت بیش از حد سیستم ایمنی بدن ایجاد می شود. روماتیسم ناشی از آرتروز است. یکی از رایجترین بیماری هایی که اکثر افراد به آن دچار هستند. انواع مختلفی از بیماری آرتروز است.

آتروز می تواند در همه افراد خانمها، آقایان، کودکان، بزرگسالان ایجاد شود. بیشتر از نیمی از افرادی که دچار بیماری آرتروز هستند زیر 65 سال هستند.

photo 2017 08 23 14 46 05

ویزیت متخصص طب فیزیکی و توانبخشي:
بیماری های دیسک و ستون فقرات
آرتروز و بیماری های مفاصل محیطی
انحرافات ستون فقرات و اندام تحتانی
پوکی استخوان

انواع و دلایل آن

تعدادی از بیماری های آتروز بر اثر عوامل ژنتیکی و ارثی است. موارد دیگری که باعث بروز آرتروز می شود عدم تعادل سوخت و ساز بدن و مواد شیمیایی و فعال بودن بیش از حد سیستم ایمنی بدن است. معمولا همه بیماری های آرتروز بر روی مفاصل تاثیر می گذارد اما در مواقعی که این بیماری شدید باشد بر روی نواحی دیگری از بدن هم تاثیر می گذارد.

چند نوع آرتروز وجود دارد که بیشتر از نوع جدی آن برای افراد رخ می دهد. اگر چه میلیون ها نفر از مردم با درد و ناتوانی روزانه ای مواجه هستند که بر اثر بیماری آرتروز و اشکالات آن ایجاد می شود.

آرتروز استخوان یکی از رایجترین نوع آتروز است که اغلب بر روی افراد بالاتر از 60 سال یا افراد جوانی که دچار آسیب دیدگی های قبلی مفصل شده اند تاثیر می گذارد. این بیماری با گذشت زمان باعث ازبین رفتن غضروف ها می شود و با از بین رفتن غضروف ها انتهای استخوان ها بر روی یکدیگر ساییده می شود و ملتهب می شود. آتروز استخوان می تواند بدون ایجاد هیچ گونه دلیل خاصی ایجاد شود یا دلیل دیگری که می تواند باعث آرتروز شود، آسیب دیدگی هایی است که بر اثر ضربه به مفصل ایجاد می شود. بیشترین موردی که باعث آتروز لگن و ساق پا می شود اضافه وزن است.

از بین رفتن و فرسوده شدن مفصل یکی از علائم آرتروز استخوان است. التهاب نمی تواند یکی از اصلی ترین علائم آرتروز باشد اما در بعضی از افراد التهابات می تواند به عنوان یک عامل برجسته باشد. ورزشکارانی که در معرض آسیب دیدگی شدید قرار می گیرند و یا افرادی که برحسب شغلی که انجام می دهند فشارهای روزانه بر روی مفصلشان ایجاد می شود بیشتر از بقیه افراد در معرض خطر بیماری آرتروز قرار دارند.

روماتیسم ناشی از آرتروز بر اثر التهابات و ضخیم شدن خطوط مفاصلی ایجاد می شود که به آنها سینوویم گفته می شود. تحقیفات نشان می دهد که روماتیسم ناشی از آرتروز بر اثر ورود باکتریها و عفونت های ویروسی در سیستم ایمنی بدن ایجاد می شود اما هنوز هیچ مدرکی برای اثبات این مورد کشف نشده است. این عامل باعث پاسخگویی غیر طبیعی سیستم ایمنی بدن می شود و سیستم ایمنی به بافت های بدن حمله میکند و آنها را تخریب می کند. در بیماری روماتیسم اولین ناحیه ای که تحت تاثیر قرار می گیرد مفاصل است.

تعدادی از بیماری های آرتروز بر اثر مشکلات متابولیکی یا سوخت و ساز بدن ایجاد می شود که به آنها آرتروزهایی گفته می شود که با میزان کریستال بدن ارتباط دارد. این نوع آرتروز باعث ایجاد بیماری نقرس یا شبیه به نقرس می شود که بر اثر رسوب کریستال در مفصل ایجاد می شود 80 درصد بیماری نقرس در آقایان رخ می دهد که البته خانم ها هم بعد از سن یائسگی به آن دچار می شوند. منشاء بیماری نقرس معمولا ژنتیکی است اما دلائل دیگری مانند مصرف بی رویه الکل، چاقی و اضافه وزن و شرایطی که به صورت ناگهانی باعث از بین بردن تعدادزیادی از بافت ها می شود هم می تواند نقرس را ایجاد کند.

نقرس بر اثر انباشتگی یوریک اسید ماده زائدی که با جذب پروتئین در بدن تولید می شود، بوجود می آید. یوریک اسید یکی از انواع کریستال است که در بسیاری از بافت های بدن مخصوصا در خطوط مفاصل که باعث ایجاد التهاب می شود، جمع می شود. انباشته شدن یوریک اسید همچنین باعث ایجاد سنگ کلیه هم می شود.

علاوه بر این انواع دیگری از بیماری آرتروز به دلیل اینکه یک بیماری روماتیسمی هستند و بر اثر عفونت ایجاد شده اند می تواند باعث ایجاد علائمی در ارگان های مختلف بدن شود و این علائم به صورت مستقیم برروی مفاصل تاثیر نمی گذارد. بنابراین آتروز در بعضی از بیماران که دچار نوع خاصی از آرتروز هستند شامل تب، تورم، کاهش وزن، خستگی، احساس نامطلوب و ایجاد علائمی است که باعث بروز اختلال در ریه، قلب و کلیه می شود.

علائم آرتروز

علائم بیماری آرتروز شامل درد و محدود شدن عملکرد مفصل است. التهاب مفصل باعث ایجاد سختی، تورم، قرمزی و افزایش حرارت مفصل می شود. همچنین مفصل ملتهب می تواند دچار ضعف شود و با التهاب مفاصل کاهش تحرک و بدشکلی مفصل رخ می دهد. علاوه بر این نوع خاصی از آرتروز است که می تواند باعث ایجاد درد و التهاب تاندون های اطراف مفاصل شود.

چند نوع آرتروز وجود داردکه بیشتر ازنوع جدی آن برای افراد رخ میدهد.اگرچه میلیون ها نفر ازمردم با درد وناتوانی روزانه که دراثربیماری آرتروز واشکالات آن ایجاد میشود مواجه هستند.

علاوه براین نوع های دیگری ازبیماری آرتروز به دلیل اینکه  یک بیماری روماتیسمی هستند وبراثر عفونت ایجاد شده اند میتواند باعث ایجادعلائمی درارگان های مختلف بدن شودواین علائم به صورت مستقیم برروی مفاصل تاثیرنمیگذارد.بنابراین آتروز دربعضی ازبیماران که دچار نوع خاصی ازآرتروز هستند شامل تب،تورم،کاهش وزن،خستگی،احساس نامطلوب وایجاد علائمی که باعث بروز اختلال درریه،قلب وکلیه میشوداست.

تشخیص

اولین قدم برای تشخیص آرتروز مراجعه به پزشک است. پزشک سوالاتی راجع به سابقه علائم بیماری در خانواده می پرسد و سپس بیمار را به صورت فیزیکی برای ارزیابی التهاب و بدشکلی مفاصل معاینه می کند او همچنین نواحی دیگر بدن را برای ارزیابی التهابات معاینه می کند. درصورت نیاز پزشک آزمایش خون، ادرار، لغزندگی مفصل، تست عکس برداری توسط اشعه ایکس را به بیمار توصیه کند. تشخیص پزشک براساس نوع علائم بیماری ،التهاب مفصل و هر گونه آزمایش خون یا عکس برداری توسط اشعه ایکس انجام می شود. قبل از تشخیص قطعی و دقیق بیماری، بیمار نیاز دارد که چندین بار به پزشک مراجعه کند.

تشخیص به موقع و سریع می تواند از بروز آسیب دیدگی و ناتوانی مفصل جلوگیری کند. همچنین یک برنامه تمریناتی منظم، استراحت، مصرف دارو و فیزیوتراپی و در مواقع نیاز جراحی می تواند باعث رسیدن به نتیجه دراز مدت برای بیماری آرتروز شود.

جدیدترین درمان های آرتروز

قبل از تشخیص آرتروز، فعالیت های روزمره از جمله پله رفتن یا باز کردن درب ظروف برای شما انجام آسانی داشت. اما با پیشرفت آرتروز، مفاصل شما متورم و دردناک می‌شوند و حتی انجام کارهای روزمره برای شما مشکل ایجاد می‌کند.

در صورت داشتن آرتروز پیشرفته، روماتیسم ناشی از آرتروز یا نقرس، سختی و ناراحتی مفاصل نمی‌تواند باعث اختلال در زندگی شما شود. پزشک با تجویز داروها به صورت کامل و ارائه توصیه‌های لازم به شما، می‌تواند کمک کند تا درد کاهش یابد و مفاصل شما در برابر آسیب‌های بعدی محافظت شود.

در اینجا موارد درمانی متفاوت  برای درمان بیماری آرتروز ذکر شده است

فیزیوتراپی

Arthritis

این درمان ها شامل درمان های فیزیکی وحرفه ای برای بیماری آرتروز است.

افرادی که دچار بیماری آتروز هستند معمولا دچار سختی مفصل میشوند این سختی به دلیل بی حرکتی مفاصل است چون بیماران با دردی که در مفاصل هنگام حرکت ایجاد میشود ازحرکت دادن مفصل جلوگیری میکنند و در نهایت منجر به سختی مفصل میشود.با حرکت ندادن مفصل مبتلا به آرتروز فقط درد و سختی در مفصل افزایش میابد.بنابراین افرادی که دچار بیماری آرتروز هستند تمرینات فیزیوتراپی برای آنها بسیارموثر و مفیداست.پزشک فیزیوتراپی به شما یادمیدهدکه چگونه سختی مفصل را بدون ایجاد هیچ گونه آسیب دیدگی  کاهش دهید.درمان های فیزیوتراپی بعد ازآسیب دیدگی مانند افتادن،بعداز جراحی مخصوصا جراحی تعویض مفصل بسیار موثراست.

درمان های حرفه ای در روش  فیزیوتراپی به شما تعلیم میدهد که چگونه باعث کاهش کشیدگی مفاصل درحین انجام فعالیت های روزانه شویم.دراین درمان ها به شما آموزش داده میشود که چگونه فعالیت های خود را درخانه یا محل کار انجام دهید تا بتوانید حرکاتی که منجر به بیماری آتروز میشود را کاهش دهید.آنها همچنین استفاده ازاسپلینت را برای مچ دست یا دست و استفاده از وسایل کمکی برای کمک به انجام وظایفی مانند رانندگی،حمام رفتن،پوشیدن،خانه داری،فعالیت های خاص به بیماران توصیه میکند.

هدف از درمان های فیزیوتراپی بازگرداندن شخص به نقطه ای است که بتواند فعالیت های خود را به صورت طبیعی و بدون ایجاد هرگونه مشکل یا ناراحتی به راحتی انجام دهد.

درمان های حرفه ای و فیزیوتراپی مزیت های زیادی دارد که شامل موارد زیر است

1-   اطلاعاتی درمورد نوع بیماری آرتروز در اختیار شما قرار میدهند

2-   اطلاعاتی درمورد نگهداری از پاها مانند استفاده از کفش های مناسب با پاشنه های خارجی که نقش ضربه گیری دارد و استفاده از کفی های طبی در کفش که باعث کاهش فشار بر روی پا میشوند

3-   یادگیری روش های درمانی برای کاهش ناراحتی و بهبود عملکرد با اصلاح فعالیت ها و انجام روش های متفاوت فیزیکی

بریس

second opinion arthritis treatment kit

بریس برای بیماری آرتروز یک وسیله درمانی است که برای کاهش درد و علائم مرتبط با آتروز مفاصل استفاده میشود.این ابزار با جلوگیری از فشار بر روی مفاصل و کاهش برخورد استخوان با استخوان های دیگر باعث کاهش التهاب ،درد میشود.

بریس آرتروز یک وسیله درمانی موثر و مهم برای افزایش تحرک بیمار و کاهش تاثیر منفی بیماری آتروز برای فعالیت های روزانه بیمارمیشود.علاوه بر این بریس یک درمان بدون جراحی است.

انواع مختلفی ازبریس برای انواع مختلفی ازدردهای ناشی از آتروز وجود دارد.برای افرادی که توانایی خرید بریس هایی با قیمت های بالاتری را دارند بریس های سفارشی در بازار وجود دارد که قیمت آنها بیشتر

از بریس های معمولی است بیماران درصورت تمایل میتوانند این بریس ها را خریداری کنند.

استفاده از این بریس ها باعث کنترل حرکت مفصل و راحتی مفصل میشود. موارد خاص بیمار میتواند نشان دهد که آیا استفاده از بریس مناسب است یا خیر و اگر مناسب است چه نوع بریسی برای هر بیمار میتواند مناسب باشد.ترکیب استفاده از بریس و تمرینات فیزیوتراپی باعث دست یابی به نتیجه مطلوب میشود.

حرکات اصلاحی

تمرین در خانه

افرادی که دچار بیماری آرتروز هستند  برای درمان این بیماری باید در مورد انجام تمرینات با پزشک یا پرستار مشورت کنند.اکثر پزشکان انجام تمرینات را به بیماران توصیه میکنند.افرادی که دچار  این بیماری هستند تمریناتی مانند تمرینات حرکتی آسان ،تمرینات سبک مانند ایروبیک،تمرینات استقامت ماهیچه ها را انجام میدهند.افراد مبتلا به بیماری آرتروز میتوانند در تعدادی  از ورزش ها و تمرینات نه همه ورزش ها حضور داشته باشند.پزشک ورزش هایی که بیمار نباید انجام دهد را به او پیشنهاد میکند.

پزشک به بیمار نشان میدهدکه چگونه تمرینات را انجام دهد یا برای انجام نحوه صحیح این تمرینات او را به پزشک فیزیوتراپی ارجاع میدهد.بهترین راه انجام تمرینات، همراه با یک متخصص فیزیوتراپی است.پزشک فیزیوتراپی برنامه تمرینات خانگی مناسبی برای بیمار طراحی میکند و روش های کاهش درد ،مکانیسم مناسب بدن(قرارگیری صحیح بدن در موقعیت های مختلف برای انجام فعالیت های روزانه مانند بلند کردن یک جسم سنگین)،حفظ و نگهداری مفصل،ایجاد انرژی را به او آموزش میدهد.

ماساژ

براساس نوع بیماری آتروز ماساژهای منظم میتواند باعث کاهش درد و سختی وبهبود حرکت مفاصل شود.

ماساژ را همراه با متخصص فیزیوتراپی انجام دهید تا تکنیک های صحیح ماساژ را یاد بگیرید و برای درمان آرتروز طبق یک برنامه زمانبندی منظمی ماساژ را توسط متخصص انجام دهید.

متخص ماساژدرمانی باید تجریه کافی در درمان بیماران مبتلا به آرتروز داشته باشد توصیه های پزشک خود در مورد ماساژدرمانی را حتما رعایت کنید.

سرما درمانی وگرما درمانی

سرما و گرما درمانی به صورت ساده میتواند باعث کاهش درد ناشی از بیماری آرتروز شود.گرفتن یک دوش آب گرم یا حمام آب گرم مخصوصا در اول صبح میتواند باعث کاهش سختی مفصل شود.استفاده از پتوهای الکتریکی یا پدهای گرم و بخار در شب میتواند باعث کاهش درد و سختی مفصل شود.

یخ درمانی بهترین روش برای کاهش درد مفصل است.بسته های ژله ای یخ یا بسته هایی ازگیاهان یخ زده را دریک حوله قراردهید و بر روی مفصل دردناک برای کاهش درد سریع قرار دهید.

image01

مراقبت های کایروپراکتیک (دستی)

متخصص کایروپراکتر یک فرد با مهارتی است که در مدت زمان 4 سال در این رشته تحصیل کرده است او قادر است با مهارت هایی که تعلیم دیده است باعث حفظ و تنظیم ستون مهره ها شود. مراجعه منظم برای اکثر افراد به متخصص کایروپراکتیک میتواند برای مشکلاتی مانند دردکمر و علائم مشابه مفید باشد.کایروپراکتر میتواند با تنظیم برنامه تمرینی منظم و تغییر در رژیم غذایی باعث کاهش درد و التهابات شود و به بیماران کمک کند.

انجمن کایروپراتیک آمریکا توصیه میکند که متخصصان کایروپراکتیک در درمان بیماری آرتروز و روماتیسم میتوانند به بیماران کمک زیادی بکنند. نتایج درمان هایی که آنها انجام میدهند شامل موارد زیراست

1-   باعث افزایش میزان تحرک آنها میشوند

2-   باعث بهبود انعطاف و استقامت ماهیچه ها میشوند

3-   باعث افزایش کشیدگی و استقامت ماهیچه ها میشوند

4-   با تنظیم یک رژیم غذایی مناسب و استفاده از مکمل ها و مواد غذایی دیگر باعث کاهش التهابات (مواردی که باعث ایجاد درد و شدید ترشدن روماتیسم ناشی از آتروز میشود) میشوند

اکثر کایروپراکترها از روش های دیگری برای حفظ مفاصل بیمار مانند ماساژ،استفاده از یخ درمانی و گرما درمانی ،محرک های الکتریکی،فراوا درمانی،تمرینات توانبخشی و درمان مغناطیسی استفاده میکنند.

Acupuncture+Joint+Pain

طب سوزنی

طب سوزنی یک روش درمان چینی است که با قرار دادن سوزن در نقاط خاصی از یدن انجام میشود.این کار باعث ایجاد انرژی و بازگشت تعادل به بدن میشود.

طب سوزنی میتواند باعث کاهش درد ناشی ازبیماری آتروز شود.درصورت تمایل به انجام این روش حتما توسط یک متخصص طب سوزنی با سابقه این درمان را انجام دهید.

داروها

مسکن ها

شما قطعا با گروهی از داروها با نام داروها ی ضدالتهاب بدون استروئید آشناهستید این داروها با مواد شیمیایی در بدن به نام پروستاگلاندین که باعث درد،التهاب ،تب میشود در ارتباط هستند.تعدادی ازاین داروها که بدون تجویز پزشک برای کاهش درد و تب در داروخانه ها وجود دارد شامل ایبوپروفن(مورتین،ادویل)، ناپروکسین(آلیو) و آسپیرین است.انواع دیگری از داروهای ضدالتهاب وجود دارد که باید با تجویز پزشک مصرف شوند این داروها شامل سلکوکسیب celecoxib (سلبرکس Celebrex)،کتوپروفن ketoprofen(Orudis اورادیس)،ناپروکسین(naproxen Naprosyn ناپروسین)، پروکسیکام (piroxicam Feldene فلدن)،و سالینداک (sulindac Clinoril کلینوریل) است.

استامینوفن (تایلنول) داروی دیگری است که برای کاهش درد ناشی از آرتروز موثر است.درگذشته پزشکان فکر میکردند که مصرف استامینوفن فقط باعث کاهش درد میشود اما امروزه دریافته اند که مصرف این دارو علاوه برکاهش درد باعث کاهش التهابات هم میشود.

درصورتی که شما بامصرف همه داروهایی که دربالا ذکرشد دچار کاهش درد نشدید پزشک برای شما داروهای قوی تری که حاوی نارکوتیک و مخدر هستند را تجویزمیکند.مصرف این داروها میتوانند اعتیاد آور باشند پس درهنگام مصرف آنها باید حتما تحت نظر پزشک باشید.

کرم یاژل

علاوه برمسکن های خوراکی موارد درمانی آرتروز دیگری مانند ژل یا کرم وجود دارندکه بر روی موضع درد مالیده میشوند این مسکن های درد شامل موارد زیر است

1-   کاپساسین ،ماده ای که از فلفل قرمز گرفته شده است و باعث کاهش درد میشود

2-   داروی ضد تحریک کننده مغز این دارو که شامل موادی چون منتول،کامفور،روغن او کالیپتوس است با تحریک عصب ها باعث اختلال درعملکرد عصب های مغز برای فرستادن سیگنال های درد به دیگرعصب ها میشود و درد را کاهش میدهد.تعدای ازداروهای ضدالتهاب هم وجود دارند که با فرمول های جدید ساخته شده اند و باید فقط با تجویز پزشک استفاده شود.اخیرا سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد که داروهای ضدالتهاب با فرمول های جدید مانند دیکلوفناک میتواند باعث ایجاد اختلالات کبدی شود.درصورتی که شما از این داروها استفاده کنید پزشک باید 4 تا 8 هفته بعد از درمان عملکرد کبد شما را ارزیابی کند.

arthritis-treatment

تزریق

کورتیکاستروئید

استفاده از تزریق کورتیکوستروئید می‌تواند به کاهش التهابات منجر شود. این نوع تزریق زمانی انجام می‌شود که مصرف داروهای ضد التهاب نتیجه مطلوبی نداشته باشد یا درمان به تازگی آغاز شده باشد.

کورتیکوستروئید یک ماده است که می‌تواند به صورت خوراکی مصرف شود یا می‌تواند مستقیماً در مفصل تزریق شود. تزریق به سرعت باعث کاهش درد و التهاب می‌شود و تاثیر آن تا چند هفته یا حتی چند ماه در بدن پایدار است. عوارض جانبی ممکن است شامل اضافه وزن باشد، اما تزریق یا مصرف این دارو ممکن است باعث افزایش خطر عفونت، آب مروارید و پوکی استخوان شود.

هایلورانیک اسید

مفصل های شما دارای مواد لغزنده طبیعی وضربه گیری هستند که به آنها هایلورانیک اسید گفته میشود که به حرکت مفاصل شما کمک میکند با بروز بیماری آرتروز مفصل این ماده را ازدست میدهد یا با کاهش این ماده مواجه میشود با تزریق هایلورانیک اسید که شامل موادی مانند ایوفلکسا،هایلژان، اورتوویسک،سوپارتز،سنویسک 1 است میتوان باعث کاهش درد های خفیف و ملایم آتروز زانو و بهبود حرکت مفصل شد.عوارض جانبی این ماده معمولا کم است و فقط  ممکن است درناحیه تزریق درد وتورم ایجاد شود.

جراحی

درصورتی که درمان های بدون جراحی موثر نباشد پزشک انجام جراحی را برای درمان آرتروز توصیه میکند که شامل موار د زیراست

تعویض مفصل

در این نوع جراحی مفصل آسیب دیده برداشته میشود و به جای آن یک مفصل مصنوعی قرار میگیرد.مفاصلی که معمولا تعویض میشود مفصل زانو و لگن هستند.

پیوند مفصل

این نوع جراحی معمولا برای مفاصل کوچکی مانند مچ دست،مچ پا و انگشتان انجام میشود.در این جراحی انتهای دو استخوان در مفصل برداشته میشود و سپس این دو انتها را به یکدیگر متصل میکنند تا به صورت یک واحد استخوانی دربیاید و سخت شود و بهبود یابد.

28_lasertherapyforweb

لیزر

امروزه استفاده از لیزردرمانی در پزشکی با توجه به تاثیرات مناسب و ایمن بودن آن ،‌گسترش یافته است.درصد زیادی از بیماران  مبتلا به آرتروز که با لیزر درمان شده اند بهبودی قابل توجهی پیدا می کنند.بیشترین درصد بهبودی آرتروز پس از یک ماه درمان با لیزر مشاهده می شود.

نتیجه گیری

Senior couple on cycle ride in countryside

ما در این مقاله سعی کردیم  شما را با انواع روش های درمانی جدید آرتروز که در نواحی مختلف از بدن مانند کمر و ستون فقرات(ستون مهره)، گردن و کتف ، پا و زانو ، دست و انگشت با علائمی همچون درد نمایان میشود آشنا کنیم. در صورتیکه دچار این عارضه شدید و یا فکر میکنید که آرتروز دارید سریعا به کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی مراجعه کنید.روش های درمان  شامل درمان غیر جراحی مانند فیزیوتراپی ، طب سوزنی ، کایروپراکتیک، ورزش و حرکات اصلاحی ، لیزر است  و همچنین برای کاهش شدت عارضه و تسکین درد با توجه به نظر و تجویز پزشک از دارو ها مسکن ، کرم ها و تزریق استفاده می شود. چنانچه آرتروز پیشرفته و همراه خطراتی مفصلی باشد متخصص، درمان جراحی مانند پیوند مفصل و یا  تعویض مفصل را تجویز میکند.

مقالات مرتبط

مشاوره رایگانمشاوره رایگان