آدرس: جنوب به شمال خیابان ولیعصر، نرسیده به مطهری، کوچه حسینی راد، پلاک 34

نوبت دهی مرکز : 88801800 – 021

دکتر متخصص آسیب نخاعی در تهران

در کشور ما، مردان جوان به دلیل مشکلاتی مانند رانندگی با سرعت غیرمجاز، نداشتن رعایت نکات ایمنی در کار و سقوط از بلندی، از قربانیان اصلی ضایعات نخاعی هستند. به‌طوری که به ازای هر ۳ مرد دچار آسیب نخاعی، یک زن به این بیماری مبتلاست. آسیب‌های نخاعی معمولاً در ناحیه گردنی و کمری وارد می‌شود و حدود ۵۰ درصد بیماران دچار آسیب گردنی و ۵۰ درصد دیگر دچار آسیب کمری هستند.

امروزه، آسیب‌های نخاعی در افراد بالای ۶۰ سال نیز به دلیل انجام کارهای خطرناک مانند رفتن به ارتفاعات یا افتادن از پله بیشتر مشاهده می‌شود. آسیب نخاعی، یک بیماری مادام‌العمر است و بهترین راهکار درمانی در شرایط مزمن آن است که از آلام این گروه از بیماران آسیب‌پذیر کاسته و از مرگ آنها پیشگیری شود.

البته پیامدهای آسیب نخاعی بسیار و مقابله با آنها دشوار است، اما می‌توان از آنها پیشگیری کرد. مواردی که در ادامه ذکر می‌شوند، از شایع‌ترین پیامدهای آسیب نخاعی هستند.

اختلال در تنفس در بیماران آسیب نخاعی

بیشتر بیمارانی که از آسیب نخاعی در ناحیه گردن دچار شده‌اند، ابتدا قادر به تنفس آسان یا بدون استفاده از دستگاه تهویه مصنوعی نمی‌باشند، زیرا عضلات تنفسی که از نخاع گردنی فرمان می‌گیرند، فلج می‌باشند.
افراد مبتلا حتی امکان سرفه کردن را نیز ندارند و با نقص در عملکرد دستگاه تنفسی، در معرض بسیاری از اختلالات و عفونت‌های تنفسی قرار می‌گیرند.
در این شرایط، اقدامات مداخله‌گرانه تیم پزشکی نجات‌بخش برای نجات جان بیمار ضروری است. به‌تدریج و با گذشت زمان، مشکلات تنفسی کاهش می‌یابد و بیمار از دستگاه تهویه جدا می‌شود و تنفس به حالت قبلی خود بازمی‌گردد.

مقالات مرتبط

مشاوره رایگانمشاوره رایگان