آدرس: جنوب به شمال خیابان ولیعصر، نرسیده به مطهری، کوچه حسینی راد، پلاک 34

نوبت دهی مرکز : 88801800 – 021

دکتر متخصص آرتروز تهران

آرتروز زانو

آرتروز زانو یکی از عوامل شایع ایجاد درد در افراد بالاتر از چهل سال است. این بیماری، شایعترین بیماری تخریبی از میان مفاصل بدن می‌باشد و میزان ابتلا در خانم‌ها نسبت به آقایان بیشتر است.

آرتروز یک بیماری تخریبی در مفصل است که به طور پیشرونده می‌تواند به بیماری مفصلی منجر شود. این بیماری به نام‌های استئوآرتریت و استئوآرتروز نیز شناخته می‌شود و تخریب پیشرونده مفصل در جامعه به نام آرتروز شناخته می‌شود. با توجه به اینکه بیماری با افزایش سن پیشرفت می‌کند، به آرتریت پیری نیز اشاره می‌شود. علاوه بر سن، عوامل ژنتیکی، نوع شغل و حرفه، چاقی، عوامل هورمونی و نژاد نیز می‌تواند در بروز این بیماری دخیل باشد.

درمان آرتروز زانو تهران

درمان آرتروز زانو با توجه به مشکل بیمار می تواند درارتباط با موارد زیر باشد:

1-درمان دارویی طبق نظر پزشک متخصص مربوطه

2-کاهش وزن درصورت وجود چاقی

3- کنترل فعالیت‌های روزمره شامل پرهیز از نشستن بر روی زانوها، کاهش شیب پله‌ها، و انجام حرکات آهسته و کند است. همچنین، باید از وضعیت‌هایی که زانو به مدت طولانی در یک حالت ثابت قرار می‌گیرد، پرهیز کرد. همچنین، حرکات جهشی-چرخشی و تند نیز باید اجتناب شود.

4- تقویت عضلات اطراف مفصل زانو می‌تواند به کاهش فشار روی مفاصل کمک کند. نوع و شدت تمرینات باید توسط یک فیزیوتراپیست تنظیم شود.

5- تحرک کنترل شده مفصل زانو می‌تواند در تغذیه غضروف نقش مهمی ایفا کند، زیرا غضروف فاقد عروق خونی است. بنابراین، حرکات طبیعی و کنترل شده می‌تواند به بهبود وضعیت غضروف کمک کند.

6- هرگونه حرکات یا فعالیت‌هایی که باعث تشدید درد می‌شوند، باید متوقف شوند و از آن‌ها اجتناب شود.

7-تنظیم یک برنامه درمانی برای بیمار توسط فیزیوتراپیست به خصوص در مواردی که بیماری شدت یافته و احتمال زمین گیر شدن وجود دارد.بهتر است در موارد شدید بیماری تنظیم برنامه درمانی در ارتباط با محیط فرد صورت گیرد، مسائلی ازقبیل استفاده از تخت، تنظیم ارتفاع تخت با توجه به قد فرد و به ویژه آموزش استفاده از وسایل کمکی همانند عصا و واکر.مثلاً تنظیم ارتفاع واکر با توجه به قد فرد در بسیاری از موارد، راه رفتن بیمار را تسهیل می‌کند.

8-استفاده از زانوبند و وسایل کمکی طبق نظر متخصص کلینیک امید
9-آب درمانی(هیدروتراپی)

10-برنامه تمرینات هوازی

11-درمان با عمل جراحی.زمانیکه درد و مشکلات مفصل خیلی شدید است، عمل جراحی طبق نظر پزشک متخصص جراحی ارتوپد ضرورت می‌یابد.

مقالات مرتبط

مشاوره رایگانمشاوره رایگان