آدرس: جنوب به شمال خیابان ولیعصر، نرسیده به مطهری، کوچه حسینی راد، پلاک 34

نوبت دهی مرکز : 88801800 – 021

درمان کمر درد با مگنت تراپی: فواید، کاربرد، تعداد جلسات و موارد دیگر

کمردرد یکی از متداول‌ترین عوارض جهان است و 80 درصد از افراد در طول عمر خود با آن مواجه می‌شوند. این وضعیت باعث بروز درد در قسمت کمر، استخوان‌های عضلانی و مشکلات در حالت ایستاده شدن می‌شود. ممکن است پزشک بیمار را به یک متخصص فیزیوتراپی معرفی کند. این متخصص قبل از تعیین برنامه درمانی، وضعیت فیزیکی بیمار را ارزیابی کرده و از روش‌هایی مانند مگنت‌تراپی، لیزردرمانی سرد، تحریک الکتریکی یا انجام تمرینات و ورزش‌های کششی برای تقویت عضلات کمر و کاهش درد استفاده می‌کند. متخصص فیزیوتراپی همچنین به بیمار آموزش می‌دهد که چگونه از بروز مجدد درد جلوگیری کند.

درمان کمردرد با مگنت‌تراپی در طول قرن‌های گذشته توجه زیادی از سوی پژوهشگران به خود جلب کرده است. در این روش، میدان‌های الکترومغناطیسی به بدن نفوذ می‌کنند. مگنت‌تراپی باعث تغییر عملکرد دستگاه عصبی می‌شود، جریان خون به بافت‌ مورد نظر را افزایش می‌دهد و در تسکین درد موثر است. این مقاله به تشریح اطلاعات مربوط به درمان کمردرد با استفاده از مگنت‌تراپی می‌پردازد.

برای دریافت مشاوره درباره‌‌ی درمان کمر‌درد با مگنت‌تراپی و یا برای رزرو نوبت در کلینیک امید می‌توانید با شماره تلفن‌های ۰۲۱۸۸۸۰۱۸۰۰ – ۰۹۱۰۷۸۰۳۱۵۵ تماس حاصل فرمایید.

فواید مگنت‌تراپی در درمان کمردرد چیست؟


مگنت‌تراپی یا مغناطیس درمانی، یک درمان کاملا طبیعی و بدون عارضه است که برای تسکين عارضه‌های مختلف از جمله کمردرد و با استفاده از ميدان مغناطيسی انجام می‌شود. درمان کمردرد با مگنت‌تراپی دارای مزیت‌های زیر می‌باشد:

  • مگنت‌تراپی، جریان خون در ناحیه آسیب‌دیده را افزایش می‌دهد و به روند بهبود آسیب‌دیدگی‌ها کمک می‌کند. افزایش خون‌رسانی باعث اکسیژن‌رسانی بیشتر به عضلات و بافت‌ها جهت بهبود توان فیزیکی و روانی آن‌ها می‌گردد.
  • مگنت‌تراپی به دفع سریع‌تر مواد زائد از بدن و تولید هورمون‌ اندورفین که مسکن‌های طبیعی بدن نام دارد کمک می‌کند. هورمون‌ اندورفین در تقویت سیستم ایمنی، تسکین درد مزمن و التهاب در بدن، تولید کلاژن بیشتر در مفاصل آسیب‌دیده و بهبود مفاصل موثر است.
  • مگنت‌تراپی کمردرد باعث برقراری تعادل الکترومغناطیسی طبیعی در قسمت آسیب‌دیده و تسکین درد می‌شود.
  • اثرات درمانی مگنت‌تراپی کمردرد پس از اولین جلسه قابل مشاهده است.
  • مگنت‌تراپی کمردرد برای تمامی سنین مناسب است.
  • مگنت‌تراپی در جوش خوردن استخوان شکسته، درمان آرتروز و پوکی استخوان نتایج مثبتی نشان داده است.

علل کمردرد و درمان آن با مگنت‌تراپی


اولین قدم جهت تسکین کمردرد، تشخیص علت بروز این عارضه می‌باشد.

عدم تحرک جسمانی

عدم تحرک جسمانی منجر به کاهش قابلیت حرکتی بدن، بروز مشکلات مرتبط با وضعیت نامناسب بدنی و ضعف عضلانی و در نهایت ایجاد کمردرد می‌شود.

  • کاهش قابلیت حرکتی بدن: کوتاهی و سفتی عضلات در قسمت باسن و پا بر ستون فقرات در قسمت کمر فشار وارد کرده و سبب بروز خمیدگی بیش از حد در قسمت کمر می‌شود. سفتی عضلات در قسمت فوقانی کمر و شانه نیز راستای طبیعی ستون فقرات را بر هم می‌زند.
  • وضعیت نامناسب بدنی: عدم تحرک جسمانی می‌تواند باعث ایجاد وضعیت نامناسب بدنی مانند خمیدگی شانه‌ها یا انحنای بیش از حد قسمت پایین کمر و بروز کمردرد شود.
  • ضعف عضلانی: عضلات ضعیف خصوصا در قسمت شکم، لگن، باسن و کمر قادر به حفاظت از ستون فقرات نیستند. این حالت بر راستای ستون فقرات تاثیر منفی گذاشته و سبب بروز کمردرد می‌شود.

علاوه بر اصلاح وضعیت بدن و آموزش حرکات اصلاحی بیمار، پزشک از مگنت‌تراپی برای تسکین کمردرد بیمار استفاده می‌‌کند. مگنت‌تراپی با افزایش جریان خون به تسکین درد کمک می‌کند.

وضعیت بدن در زمان خوابیدن

وضعیت بدن در زمان خوابیدن

در برخی از مواقع، کمردرد در اثر وضعیت نامناسب بدن در زمان خواب ایجاد می‌شود. در صورت بروز کمردرد شدید در زمان برخاستن از خواب و بهبود درد در طول روز، توصیه می‌شود که از بالش یا تشک جدید جهت بهبود وضعیت طبیعی بدن در زمان خواب استفاده شود.

آسیب‌دیدگی عضلانی

آسیب‌های عضلانی می‌توانند به شکل کشیدگی عضلانی ناگهانی یا به مرور زمان در اثر انجام حرکات مکرر ایجاد شوند. این وضعیت ممکن است به دلیل خوابیدن در وضعیت نامناسب، بلند کردن اشیاء سنگین به شیوه نادرست، آسیب‌های ورزشی و تصادفات خودرو رخ دهد. همچنین، شرایط نامناسب بدنی نیز می‌تواند در بروز آسیب‌های عضلانی تأثیرگذار باشد.

اگرچه آسیب‌دیدگی‌های عضلانی به ندرت ممکن است مزمن شوند، اما دردی که در اثر آنها ایجاد می‌شود ممکن است شدید باشد.

مگنت‌تراپی یکی از روش‌های مؤثر در فیزیوتراپی برای تسکین کمردرد ناشی از آسیب‌های عضلانی است. این روش با استفاده از میدان‌های الکترومغناطیسی، تغییراتی در عملکرد دستگاه عصبی ایجاد می‌کند و جریان خون به بافت‌ مورد نظر را افزایش می‌دهد. به همین دلیل، مگنت‌تراپی می‌تواند به‌طور موثری در کاهش درد و تسکین آسیب‌های عضلانی کمک کند.

اسپاسم عضلانی

انقباض غیر ارادی و دردناک عضلات سبب بروز اسپاسم عضلانی می‌شود و معمولا در اثر وارد شدن آسیب به کمر و ستون فقرات بروز می‌کند. امکان دارد اسپاسم عضلانی در اثر مصرف مقادیر زیاد انرژی در زمان وزنه‌برداری، جابه‌جا کردن اشیاء سنگین یا در زمان فعالیت‌های ورزشی ایجاد شود. مگنت‌تراپی می‌تواند در رفع اسپاسم و گرفتگی عضلات کمر موثر باشد. اگر شما نیز دچار این مشکل شده‌اید می توانید درباره رفع اسپاسم و درمان کمردرد با مگنت‌تراپی از پزشک خود راهنمایی و مشاوره دریافت کنید.

التهاب مفصل

التهاب مفاصل خصوصا مفاصل لگن و مهره‌های ناحیه کمر می‌تواند باعث بروز کمردرد شدید شود. التهاب مفاصل ممکن است در اثر فرسودگی و یا آسیب‌دیدگی ایجاد شود.

در موارد التهاب نیز، مگنت‌تراپی می‌تواند از درمان‌های موثر باشد. بسته به شدت و درد بیمار تعداد جلسات درمان کمردرد با مگنت‌تراپی متفاوت است.

آسیب‌دیدگی‌های ستون فقرات

آسیب‌دیدگی‌های ستون فقرات

در برخی از مواقع، کمردرد به طور مستقیم به آسیب‌دیدگی‌ها یا عارضه‌های ستون فقرات مرتبط می‌شود. این آسیب‌دیدگی‌ها شامل:

  • فتق دیسک: این آسیب‌دیدگی زمانی ایجاد می‌شود که بخش داخلی دیسک از شکاف ایجاد شده در لایه خارجی دیسک بیرون بزند.
  • تنگی کانال نخاعی: کاهش فضای موجود در کانال نخاعی
  • اسپوندیلیت: التهاب مفاصل بین مهره‌ها
  • اسپوندیلوز: عارضه تخریبی که باعث از دست رفتن عملکرد طبیعی ستون فقرات می‌شود.
  • تخریب دیسک بین مهره‌ای: تخریب دیسک‌های موجود در ستون فقرات در اثر افزایش سن

بدون شک و تردید باید گفت باز هم مگنت‌تراپی برای این دسته از بیماران دارای تاثیر به سزایی می‌باشد. لازم به ذکر است که درمان کمردرد با مگنت‌تراپی به تنهایی می‌تواند تاثیر چندانی داشته باشد اما در کنار سایر شیوه‌ های تسکین درد، بی‌نظیر است.

سیاتیک

عصب سیاتیک در امتداد ناحیه پایین کمر تا قسمت انتهای پاها قرار دارد. فشردگی یا تحریک عصب سیاتیک باعث بروز عارضه سیاتیک شده و در این حالت درد شدیدی در قسمت لگن و پاها بروز می‌کند. درد سیاتیک معمولا در زمان عطسه یا سرفه کردن، نشستن یا ایستادن برای مدت طولانی تشدید می‌شود.

روش‌های درمان کمردرد علاوه بر مگنت‌تراپی


روش‌های درمان کمردرد علاوه بر مگنت‌تراپی

در بسیاری از موارد علاوه بر درمان کمردرد با مگنت‌تراپی، درمان‌‌های دیگری برای تاثیر بهتر و تسریع در روند بهبودی بیمار ضروری و لازم است. این درمان‌ها شامل موارد زیر می‌باشند:

  • استراحت به مقدار کم: بسیاری از افراد تصور می‌کنند که استراحت بهترین روش تسکین درد می‌باشد، ولی در واقع ممکن است سبب تشدید درد شود. توصیه می‌شود که تنها برای مدت یک یا دو روز استراحت شود.
  • تحرک جسمانی با حفظ قابلیت حرکتی مفاصل و عضلات، سبب تسریع روند بهبود می‌شود. با این حال از انجام فعالیت‌هایی مانند وزنه‌برداری یا تمرینات ورزشی سنگین بایستی خودداری شود. جهت رفع سفتی عضلات و جلوگیری از کاهش حجم عضلانی می‌توان از تمارین ورزشی سبک مانند حرکات کششی یا پیاده‌روی استفاده کرد.
  • مصرف دارو: مصرف داروهای مُسکن بدون نیاز به نسخه یا داروهای ضد التهابی به تسکین کمردرد کمک می‌کنند. این نوع داروها برای تسکین کمردرد خفیف یا شدید تاثیر بیشتری دارند؛ اگرچه ممکن است برای رفع کمردرد مزمن به طور موقتی نیز سومند باشند. همچنین امکان دارد پزشک استفاده از پمادهای موضعی مانند ژل بی‌حس‌کننده را جهت تسکین درد توصیه کند.
  • در برخی از موارد امکان دارد پزشک جهت تسکین درد مزمن، داروهای شل‌کننده عضلانی یا داروهای ضد افسردگی را تجویز کند.
  • تزریق کورتیزون: امکان دارد پزشک از تزریق کورتیزون (داروی قوی ضد التهابی) در ستون فقرات استفاده کند. البته تسکین درد در این روش موقتی است و اثر آن بین یک تا دو ماه ماندگار است.
  • حرکات ورزشی اصلاحی: بسیاری از افراد در هنگام تجربه کمردرد، از انجام فعالیت‌های ورزشی خودداری می‌کنند. این موضوع در صورت وقوع آسیب و عدم رعایت اقدامات احتیاطی مناسب، ممکن است صادق باشد. با این حال، ورزش در واقع یک روش مؤثر برای کاهش کمردرد می‌باشد. ورزش‌های کم‌تاثیر مانند شنا و تمرینات هوازی می‌توانند به حفظ سلامتی استخوان فقرات کمک کنند.
  • ورزش‌های کم‌برخورد مانند شنا و ورزش‌های ایروبیک به حفظ سلامت ستون فقرات کمک می‌کنند.
  • سرما/ گرما درمانی:  استفاده از پد حرارتی یا کمپرس سرد می‌تواند به طور موقت در کاهش کمردرد کمک کند. سرما باعث کاهش التهاب و محدود شدن جریان خون می‌شود، در حالی که گرما باعث شل شدن عضلات و گشایش عروق خونی می‌شود. اثرات گرما و سرما در درمان کمردرد و بهبود آسیب‌های بدنی ممکن است متفاوت باشد.
  • تحریک الکتریکی: تحریک الکتریکی عصب از طریق پوست، باعث تحریک اعصاب در منطقه مورد نظر می‌شود. در این روش، با استفاده از الکترودهایی که بر روی پوست قرار می‌گیرند، جریان الکتریکی خفیف ارسال می‌شود و از انتقال سیگنال‌های درد به مغز جلوگیری می‌شود.
  • ماساژ: روش ماساژ در تسکین کمردرد موثر می‌باشد. ماساژ سبب افزایش جریان خون شده که به انتقال اکسیژن بیشتر و مواد مغذی به عضلات کمک می‌کند. در صورتی که کمردرد ناشی از آسیب‌دیدگی باشد، امکان دارد از روش ماساژ جهت تسکین درد استفاده نشود. در این ارتباط بایستی با پزشک مشورت شود.
  • کمربند طبی: کمربند طبی به تسکین کمردرد کمک می‌کند ولی استفاده از این وسیله بایستی تنها طبق دستور پزشک انجام شود. در زمان بلند کردن اجسام سنگین، استفاده از کمربند سبب حفظ راستا و حفاظت از ستون فقرات، تسکین درد و همچنین جلوگیری از بروز کمردرد یا آسیب‌دیدگی می‌شود.

مگنت‌تراپی کمردرد برای چه افرادی مناسب نیست؟


افرادی که در قلب آن‌ها باتری گذاشته شده است، دارای ایمپلنت یا کاشت مصنوعی هستند و یا از پمپ‌های انسولین استفاده می‌کنند، باید قبل از درمان پزشک خود را مطلع سازند.

در صورت باردار بودن نیز حتما به پزشک خود اطلاع دهید.

جلسات مگنت‌تراپی


جلسات مگنت‌تراپی کمردرد بسته به شدت درد و نوع آسیب برای هر بیمار متفاوت است. پس از بررسی این عوامل، تعداد جلسات توسط متخصص فیزیوتراپی مشخص می‌شود.

مقالات مرتبط

علل گردن درد

گردن از مهره هایی تشکیل شده که بین اولین مهره پشتی و جمجمه قرار گرفته است. این مهره ها بوسیله

مطالعه »

جراحی بینی

عوارض جراحی زیبایی بینی صورت در معرض دید ترین قسمت بدن ماست و بینی در مرکز آن واقع شده و

مطالعه »
مشاوره رایگانمشاوره رایگان