آدرس: جنوب به شمال خیابان ولیعصر، نرسیده به مطهری، کوچه حسینی راد، پلاک 34

نوبت دهی مرکز : 88801800 – 021

درمان پارگی دیسک کمر با ورزش درمانی

دیسک‌ها، ساختارهای نرم و لاستیکی هستند که بیشتر در میان مهره‌های ستون فقرات قرار دارند و به عنوان ضربه گیر عمل می‌کنند. هنگامی که این دیسک‌ها به شدت تحت فشار یا استرس قرار می‌گیرند، بخش مرکزی دیسک ممکن است از بین مهره‌ها بیرون بزند و فشاری بر روی اعصاب خروجی از نخاع که در مجاورت آن قرار دارند، اعمال کند. در حالت شدیدتر، حلقه بیرونی دیسک ممکن است پاره شود.

علائم پارگی دیسک کمر

بیرون‌زدگی یا پارگی دیسک بین مهره‌های ستون فقرات مثل مهره های کمر، می‌تواند باعث درد و بی حسی شدید شود. بسته به محل بیرون‌زدگی یا پارگی دیسک کمر، علائم متفاوت خواهد بود. شایع‌ترین محل این عارضه در مهره‌های کمری است و در این صورت، علائم زیر بروز خواهد کرد:

 کمردرد

درد باسن یک علایم مشترک در بسیاری از موارد پزشکی است که می‌تواند در سمت ران یا هر دو ساق پا تیر کند. این درد در طول فعالیت بدتر می‌شود و با استراحت کاهش می‌یابد. از دیگر علائم آن می‌توان به بروز درد در هنگام سرفه، عطسه، نشستن، رانندگی، یا خم شدن به جلو اشاره کرد.

در موارد شدید، این درد ممکن است ناشی از بیرون زدگی دیسک بزرگ باشد که می‌تواند باعث فلج اندام تحتانی یا بی‌اختیاری در دفع ادرار و مدفوع شود. در صورت بروز چنین علائمی، باید به طور فوری به پزشک مراجعه کرد.

درمان پارگی دیسک کمر با ورزش

پارگی دیسک کمر در بیشتر موارد با استفاده از داروهای شل کننده و ضد التهاب در مراحل حاد قابل درمان است. همچنین، تمرین‌های DBC که برای بهبودی بیماران موثر است، مخصوص پارگی دیسک کمر طراحی شده است.

روش درمانی DBC برای بیمارانی که دچار دردهای مزمن و تکرار شونده هستند مناسب است. بنابراین، افرادی که دردهای مداوم یا حملات مکرر در نواحی کمر، گردن و شانه دارند می‌توانند از این روش بهره ببرند. همچنین، با توجه به اینکه پروتکل‌های درمانی DBC بسته به نوع بیماری متفاوت است، تعیین نوع بیماری توسط پزشک ارجاع دهنده به درمان مناسب و دقیقتر بیمار کمک می‌کند.

منبع :متخصص طب فیزیک و توانبخشی دکتر عمادی

مقالات مرتبط

مشاوره رایگانمشاوره رایگان