آدرس: جنوب به شمال خیابان ولیعصر، نرسیده به مطهری، کوچه حسینی راد، پلاک 34

نوبت دهی مرکز : 88801800 – 021

درمان و پیشگیری از گودی بیش از حد کمر ( لوردوز )

9k=

درمان گودی کمر

رفع علت اصلی ایجاد کننده لوردوز یا گودی کمر می‌تواند بهبود آن را به همراه داشته باشد. با این حال، تقویت عضلات کمر و شکم و عضلات باسن می‌تواند شدت لوردوز را کاهش دهد، بدون توجه به علت دقیق گودی کمر. باید در نظر داشت که علت شایع افزایش گودی کمر، ضعف عضلات شکم و ستون فقرات و کاهش انعطاف‌پذیری عضلات و تاندون‌های اطراف لگن است. به جز درد کمر، افزایش گودی کمر می‌تواند منجر به مشکلات دیگری مانند قوز کمر و در نتیجه فرورفتگی ستون فقرات گردنی و آسیب به این اندام‌ها شود.

این ضعف عضلانی و کاهش انعطاف‌پذیری بیشتر در افرادی که شغل نشسته دارند و فعالیت بدنی منظمی ندارند، ایجاد می‌شود. با گذشت زمان، مشکلات مذکور شدیدتر می‌شوند، بنابراین اقدام مهمترین در درمان گودی کمر و لوردوز، افزایش قدرت عضلات شکم و کمر و افزایش انعطاف‌پذیری بافت نرم اطراف لگن است.

پیشگیری و کاهش گودی بیش از حد کمر

برای جلوگیری از گودی کمر و درد کمر، می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید:

1. موقع نشستن روی صندلی، کف پا را صاف بر روی زمین قرار دهید، صندلی خود را تنظیم کنید و در صورت نیاز از یک بالشتک برای پر کردن فضای خالی پشت کمرتان استفاده کنید.

2. وقتی که می‌خواهید مدت طولانی بایستید (مثل زمان شستن ظرف یا اتو کردن لباس‌ها)، یک پا را روی زمین و پای دیگر را روی یک پله، چهار پایه و یا هر چیز مشابه قرار دهید.

3. بهترین حالت برای خوابیدن، خوابیدن به پشت است، در حالی که بالشتی زیر زانوها قرار گیرد. در صورتی که تمایل دارید بر روی شکم بخوابید، حتما بالشی زیر شکم خود قرار دهید.

4. پوشیدن کفش‌های پاشنه بلند، موجب افزایش گودی کمر خواهد شد.

5. از تقویت عضلات شکم، باسن و کمر توسط ورزش غافل نباشید. تمریناتی مانند پیلاتس، یوگا و ورزش‌های مقاومتی می‌توانند به شما کمک کنند تا عضلات خود را تقویت کنید و از گودی کمر جلوگیری کنید.

در نهایت، اگر درد کمر شدید و پایداری دارید، بهتر است به پزشک خود مراجعه کنید و درمان مناسب را برای خود تعیین کنید.

اکثر کمردردها در جوانان منشأ عضلانی دارند و درپی بی تحرکی، عادات غلط وضعیتی و حرکتی، کوتاهی عضلات (کوتاهی تاندون)، افزایش قوس کمری(هیپرلوردوز)   و قوز پشتی( کیفوز) ایجاد  می شوند، که به راحتی می توان در کلینیک طب فیزیکی و فیزیوتراپی امید با درمان های دستی و مانیپولاسیون که تحت متد پروفسور فرجاد انجام میگیرد و تمرین درمانی و در مواردی استفاده از بریس آن را درمان کرد

مقالات مرتبط

مشاوره رایگانمشاوره رایگان