آدرس: جنوب به شمال خیابان ولیعصر، نرسیده به مطهری، کوچه حسینی راد، پلاک 34

نوبت دهی مرکز : 88801800 – 021

درمان مسمومیتهای دارویی با طب سوزنی

مسموميت دارويی

هر دارو يا ماده اي كه فرد براي درمان، بيش از حد مجاز استفاده مي كند و حتي داروهايي كه براي كاربرد درماني در دوز مجاز مصرف ولي منجر به مشكلاتي در بدن مي شوند و از بدن دفع نمي شوند را مسموميت دارويي مي گوييم. مهم ترين نكته در اين مورد سن فرد مصدوم و ابتلابه نوعي بيماري است و اينكه با توجه به نوع دارو چطور آن دارو از بدن دفع و مثلادارو از طريق دستگاه گوارش يا كليه از بدن خارج مي شود. بنابراين بايد توجه داشت كه براي هر فردي چه دارويي تجويز مي شود. براي مثال فردي كه كليه اش دچار مشكل است، نمي تواند داروهايي كه از طريق كليه دفع مي شوند را مصرف كند و اگر از چنين داروهايي حتي در دوز پايين استفاده كند دچار مسموميت مي شود و اين موضوع در مورد داروهايي كه از طريق سيستم گوارش دفع مي شوند هم صدق مي كند.

بیشتر از نیمی(۵۶%) ازعلل مسمومیت‌ها دارو‌ها هستند و در میان مسمومیت‌های دارویی، مسمومیت با دارو‌های موثر بر سیستم اعصاب مرکزی مثل ضد درد‌ها و خواب آور ها و ضد افسردگی‌ها رایج ترند که احتمالا به دلیل دسترسی بیشتر افرد به این داروها و فروش بدون نسخه آنهاست. همچنین افرادی که داروی ضد افسردگی و یا روان گردن مصرف میکنند تمایل بیشتری به مصرف دارو ها  مسمومیت‌های دارويي دارند. مسمومیت با دارو‌های هورمونی، دارو‌های آنتی میکروبيال و داروهای قلبي وتنفسي در رتبه‌های بعدی قرار میگیرند.

علايم مسموميت دارويي

گاهي اوقات ديده مي شود كه بسياري از مردم به دلايل مختلف مثلاسردرد يا دندان درد به طور مكرر از قرص هاي مثل استامينوفن استفاده مي كنند. بايد بدانيد كه مصرف يك يا دو عدد از اين قرص باعث ايجاد مسموميت نمي شود ولي اثرات چنين دارويي در بدن به صورت تجمعي است يعني با مصرف مداوم امثال چنين قرص هايي اثرات آن در بدن جمع مي شود و بعد از گذشت مدتي علايم مسموميت را ايجاد مي كنند. تنفس هاي تند يا حالت تهوع، سردرد و سرگيجه همگي از نشانه هاي مسموميت چنين داروهايي هستند. ولي مشكلي كه در اينجا وجود دارد اين است كه هيچ كدام از داروها ويژگي اختصاصي ندارند كه بتوان با توجه به آن نوع مسموميت يا دارو را حدس زد. داروهايي مثل آتروپين و امثال آن موجب گشادي مردمك چشم مي شوند، پس اگر داروي از اين خانواده مصرف شود با معاينه چشم مي توان فهميد كه دارويي مصرفي از چه دسته اي بوده است ولي به غير از اين مورد نمي توان دارويي كه موجب مسموميت شده را حدس زده و در واقع داروهايي ديگر علايم مشخصي براي تشخيص ندارند. بنابراين روي اين مساله تاكيد مي كنم كه حتما داروها را با تجويز پزشك استفاده و دور از دسترس اطفال نگهداري كنيد. يادتان باشد اگر دارويي را با تجويز پزشك براي درمان ناراحتي مصرف مي كنيد به هيچ عنوان در موارد ديگر براي رفع ناراحتي هاي ديگر مثل سردرد و غيره استفاه نكنيد. عدم رعايت اين موضوع نيز مي تواند موجب بروز مسموميت دارويي شود چون شرايط جسماني شما ممكن است با گذشته متفاوت باشد، بنابراين از خوددرماني به شدت پرهيز كنيد تا دچار مسموميت نشويد.

درمان مسمومیت دارویی با طب سوزنی

براي تعداد كمي از داروها پادزهر وجود دارد و درمان اين موارد به پمپاژ معده و تخليه آن و يا تحريك روده‌ها، تجويز زغال فعال و يا انجام همودياليز بستگی دارد.

تمامي اين روش‌ها تهاجمي بوده و نياز به دستگاه‌هاي ويژه دارند ولی روش جايگزين ديگري كه می توان بکار گرفت، استفاده از طب سوزنی است.

طب سوزنی با تحریک نقاطی در 14 مسیر انرژی بدن، جریان حیاتی انرژی را آزاد می کند.

فرو بردن سوزن ها در بدن باعث آزاد شدن هورمون آندورفین (ضددرد طبیعی) و افزایش جریان خون و تغییر فعالیت مغز می شوند.

منبع:   تبیان   ایردن    مرکز تحقیقات سم شناسی پزشکی

مقالات مرتبط

مشاوره رایگانمشاوره رایگان