آدرس: جنوب به شمال خیابان ولیعصر، نرسیده به مطهری، کوچه حسینی راد، پلاک 34

نوبت دهی مرکز : 88801800 – 021

درمان دیسک کمر با فیزیوتراپی

فتق دیسک به بیرون‌زدگی دیسک‌های بین‌مهره‌ای گفته می‌شود. اگر این بیرون‌زدگی در ناحیه کمر باشد باعث کمردرد، بی‌حسی و درد پاها و اختلال دفع می‌شود. سقوط، تصادفات، قرار گرفتن کمر تحت کشش مداوم، بلند کردن اجسام سنگین و چرخش‌های ناگهانی کمر همگی می‌توانند این حالت را ایجاد کنند. در این میان بازتوانی فتق دیسک به کمک حرکات ورزشی و فیزیوتراپی توصیه می‌شود.

فیزیوتراپی شیوه‌ای از درمان بیماری‌ها و اختلالات عصبی-ماهیچه ای-اسکلتی با استفاده از تجهیزات مکانیکی، جریان‌های الکتریکی، مانورهای دستی، تمرینات ورزشی و عوامل فیزیکی دیگر است. در این روشها از ورزش، نور، پرتوهای فرابنفش و فروسرخ، گرما و جریان برق استفاده می‌شود. فیزیوتراپی حیطه‌ای از پزشکی است که هدف آن پیشگیری از بیماری‌ها، درمان، توانبخشی و بالا بردن سطح سلامت می‌باشد.
درفیزیوتراپی هدف ارتقای عملکرد جسمانی بدن می‌باشد البته با توجه به تداخل و ارتباط زیاد سیستمهای بدن درمانهای فیزیوتراپی که توسط فیزیوتراپیست انجام می‌شود مستقیم یا غیر مستقیم باعث بهبود عملکرد سیستم فیزیولوژیک نیز می‌شود مثلاً در مورد دیسک کمر، فیزیوتراپی به بهبود و درمان دیسک کمر و کاهش کمر درد کمک می کند.

درمان دیسک کمر در فیزیوتراپی به طور کلی به سه گروه اصلی تقسیم می‌شود:

۱- تمرین درمانی: فیزیوتراپیست به وسیله تجویز؛ انجام و آموزش ورزشهای درمانی خاص؛ ماساژ؛ ورزش در آب (Hydrotherapy)؛ اقدام به درمان بیمار مبتلا به دیسک کمر یا افزایش سطح سلامت می‌کند.

۲- الکتروتراپی: در این روش، درمان دیسک کمر به وسیله دستگاههای ویژه انجام می‌شود این دستگاهها معمولاً امواج خاصی را (امواج مایکرو ویو؛ امواج کوتاه رادیویی؛ امواج مافوق صوت؛ امواج الکتریکی) که همگی توسط دستگاه به شکل خاصی تولیدشده و تغییر می‌یابند(مدوله می‌شوند) منتشر می کنند.

۳- درمان دستی دیسک کمر (Manual Therapy)

منبع: دکتر دقاق زاده، ویکی پدیا

مقالات مرتبط

علامت پوکی استخوان

مهمترین علامت پوکی استخوان درد است و این درد وقتی ایجاد میشود که استخوان دچار شکستگی میگردد. البته شکستگی ها

مطالعه »
مشاوره رایگانمشاوره رایگان