آدرس: جنوب به شمال خیابان ولیعصر، نرسیده به مطهری، کوچه حسینی راد، پلاک 34

نوبت دهی مرکز : 88801800 – 021

درمان تیک عصبی و طب سوزنی

تیک عصبی

تیک به عنوان یک نوع حرکت سریع و غیر ارادی گروهی از عضلات تشکیل دهنده اسکلت بدن تعریف می‌شود. این مشکل به گفته کارشناسان یکی از شایع‌ترین مشکلات روانی است و دلایل شیوع آن به طور کامل مشخص نیست، اما تخمین زده می‌شود که بین 5 تا 25 درصد کودکان در سنین مدرسه نوعی از اختلال تیک را تجربه می‌کنند. تیک‌ها حرکات غیرطبیعی ناگهانی، مکرر، سریع و هماهنگی هستند که معمولاً به راحتی قابل تقلید هستند.

این حرکات به صورت مشابه مکرراً رخ می‌دهند و بیمار قادر است به ارادی برای مدتی کوتاه آن‌ها را مهار کند، اما این امر ممکن است سبب اضطراب بیمار شود. تیک‌ها در نتیجه فشار روانی تشدید می‌شوند و حین فعالیت‌های ارادی و تمرکز فکری کاهش یافته و در خواب از بین می‌روند.

عوامل متعددی مانند اضطراب ممکن است در مسیر این بیماری تاثیرگذار باشند. تیک‌ها را فعالیت‌های حرکتی – صوتی می‌داند که به صورت ناگهانی اتفاق می‌افتند و در آن، فرد توان مقاومت خود را از دست داده و ظاهراً مقابله با آن هیچ فایده‌ای نخواهد داشت.

روش های درمانی تیک

اولین روش، عدم توجه مستقیم به تیکها می‌باشد که توسط خانواده اعمال می‌گردد و در صورت پایدار و مزمن بودن می‌توان از روش‌های غیردارویی از جمله Habit Reversal Training (HRT) آموزش معکوس کردن عادت که شامل ۵ مرحله می‌باشد استفاده نمود:
▪ توصیف و تکرار تیک در آینه
▪ پیدا کردن جزئیات تیک توسط درمانگر
▪ تمرین شناسایی اولین علامت رخداد تیک
▪ آنالیز موقعیتی که تیک در آن رخ می‌دهد
▪ آموزش پاسخ فیزیکال عکس توسط بیمار ۱ تا ۳ دقیقه
با آموزش این روش به کودک، بیمار می‌تواند علائم را تحت کنترل خود درآورد.

فرد مبتلا را دعوا و یا مسخره نکنید، به جای آن رژیم غذایی و یا شیوه زندگی او را تغییر دهید.

بیشتر تیک‌های عصبی به استرس و اضطراب ربط دارند. ایجاد آرامش از طریق ورزش‌های تنفس عمیق به مرور زمان این عارضه را برطرف خواهد کرد. عادت‌هایی مانند کشیدن گوش به علت خجالتی یا عصبی بودن به مرور زمان به تیک عصبی تبدیل می‌شود. بنابراین سعی کنید این عادت‌ها را رفع کنید.

گاهی اوقات این حالت‌ها بر اثر کمبود ویتامین و مواد معدنی مانند منیزیم در بدن ایجاد می‌شود. مصرف قرص‌های مولتی ویتامین می‌تواند در رفع این عارضه موثر باشد. اگر علت این عارضه مصرف داروی معینی است، با پزشک مشورت کنید تا داروها را تغییر دهد. تیک‌های مربوط به اضطراب، مسائل عاطفی و روحی یا حالت عصبی را می‌توان با درمیان‌گذاشتن استرس‌ها و مشکلات زندگی با فرد نزدیکی به حداقل رساند و گاهی نیز از بین برد.

طب سوزني را امتحان كنيد!

صدور قرن‌هاست که انسان‌ها برای پیدا کردن شیوه‌های بهتر برای درمان بیماری‌ها تحقیقات و بررسی‌هایی انجام می‌دهند. طب سوزنی یا همان طبق سنتی چین یکی از این گزینه‌هاست که همواره مورد توجه بوده است.

طب سوزنی با مکانیسم‌های مختلف به بازگرداندن توازن ارگان‌های داخلی بدن کمک کرده و با انجام دوره‌های درمانی، بدن به شرایط سلامت خود بازمی‌گردد یا نزدیک می‌شود. بنابراین، می‌توان از طب سوزنی در درمان تیک‌های عصبی نیز استفاده کرد.

منبع:  ویستا     سیمرغ    آفتاب

مقالات مرتبط

مشاوره رایگانمشاوره رایگان