آدرس: جنوب به شمال خیابان ولیعصر، نرسیده به مطهری، کوچه حسینی راد، پلاک 34

نوبت دهی مرکز : 88801800 – 021

درمان بی خوابی با طب سوزنی

مشکل بی خوابی یکی از مشکلات رایج در بین افراد است که معمولاً در مواقعی که فرد دچار استرس و اضطراب است، به وجود می‌آید. این مشکل موقتی است و در صورتی که مشکلاتی که باعث استرس و اضطراب شده اند به پایان برسند، معمولاً بی خوابی نیز برطرف می‌شود. با این حال، برخی از افراد به دلیل نگرانی بیش از حد، به مشکل بی خوابی دچار می‌شوند و این مشکل به شکل مزمنی برای آنها پیش می‌آید.

این افراد ممکن است به پزشک خود مراجعه کرده و از او درخواست کنند که برایشان قرص خواب تجویز کند تا برای چند هفته آن را مصرف کنند و سپس به حالت طبیعی خود بازگردند. با این حال، مصرف قرص خواب می‌تواند باعث عادت شدن بدن به این قرص‌ها شود و در صورت قطع مصرف، مشکل بی خوابی برای فرد بسیار بدتر می‌شود. هر چند شخص ممکن است با مصرف این قرص‌ها خواب خوبی داشته باشد، اما در صورت قطع مصرف، دچار بی خوابی شدیدتری می‌شود که از بی خوابی قبل از مصرف قرص‌ها نیز بدتر است.

عوارض کم خوابی

کاهش زمان خواب باعث افزایش غلظت هورمون گرلین در ساعات اولیه صبح می‌شود. این هورمون در معده تولید شده و سبب کاهش انرژی مصرفی بدن و افزایش احساس گرسنگی در صبح و در نتیجه افزایش دریافت غذا می‌شود.

کاهش مدت خواب سبب افزایش میل به خوردن میان وعده‌های پرکالری و غذاهای ناسالم مانند غذاهای پرچرب و کربوهیدرات‌های تصفیه شده در هنگام صبح و در طول روز می‌شود.

تاثیر طب سوزنی بر بی خوابی

تأثیر طب سوزنی بر تنظیم خواب و اوری خواب بسیار مهم است، اما علاوه بر طب سوزنی، بیمار باید به نکات بهداشت خواب (مانند زمان خواب و بیداری مشخص و ثابت، محیط خواب، داروها و ترکیبات دارویی، محدود کردن استفاده از چرت‌های روزانه، حمام گرم نزدیک به زمان خواب) نیز توجه کند تا بهبود پیدا کند. در مواردی که بی‌خوابی به دلیل مصرف داروهای مختلف، مصرف چای، قهوه، نوشابه یا بیماری دیگر باشد، این عوامل نیز باید کنترل شوند و در صورت لزوم درمان شوند تا طب سوزنی بتواند تأثیر خود را نشان دهد.

بیماران ممکن است به دو دسته تقسیم شوند:

1. بیمارانی که مشکل در به خواب رفتن دارند

اشخاص ممکن است به دلایل مختلفی مشکل در خواب داشته باشند، از جمله بهداشت ضعیف خواب و مصرف ترکیبات دارویی (مانند آرام‌بخش‌ها، ضداحتقان‌ها، OCP، ضدافسردگی و …) و مصرف بیش از حد کافئین که در چای، قهوه و نوشابه وجود دارد و می‌تواند منجر به بی‌خوابی شود.

2. بیماران ممکن است بخواب بروند ولی نتوانند خواب خود را حفظ کنند

برخی از دلایل انها می تواند : تنگی نفس در هنگام خواب، یا مصرف بعضی از تركيبات دارويي یا شرايط طبي مختلف مثل، آسم، آنژين، درد، خارش، پاهاي بي قرار و غیره باشد.

منبع: تبیان    طب سوزنی   دکتر اعتمادی

مقالات مرتبط

پوشش پاها

فهرست مطالب1 2 جوراب مناسب پا3 مشخصات کفش خوب4 استفاده از دمپایی جوراب مناسب پا جوراب های نخی بپوشید. کش

مطالعه »
مشاوره رایگانمشاوره رایگان