آدرس: جنوب به شمال خیابان ولیعصر، نرسیده به مطهری، کوچه حسینی راد، پلاک 34

نوبت دهی مرکز : 88801800 – 021

درد لگن در مردان

دردهای لگنی مردان همیشه به علت پروستاتیت نیست و معمولا درد لگن در مردان منشأ عضلانی دارد.

دردی که مردان در ناحیه لگن خود احساس کنند می‌تواند علل متفاوتی داشته باشد که یکی از آن‌ها ایجاد التهاب یا عفونت غده پروستات است که به آن پروستاتیت می‌گویند.

گاهی اوقات درد ناحیه لگن در مردان ، مزمن شده و بیمار چند ماه و حتی چند سال از این درد و ناراحتی رنج می‌برد که غالباً چنین درد مزمنی در لگن در شرایطی اتفاق می‌افتد که در آزمایشات به عمل آمده هیچ گونه التهاب یا عفونتی در غده پروستات دیده نمی‌شود.

fd6eeeb4cb7bcb7e0fa46105fc2ec7ac

علت اصلی درد لگن در مردان و ناراحتی بیشتر این بیماران غده پروستات آنها نیست، امروزه اثبات شده است مردانی که مبتلا به ناراحتی‌ در ماهیچه‌ها و یا عضلات کف لگن که حمایت کننده احشا و اندام‌های لگنی هستند دچار اختلال می‌شوند. هنگامی که در عضلات کف لگن اسپاسم یا گرفتگی ایجاد می‌شود درد و ناراحتی‌هایی به وجود می‌آید که بسیار شبیه علائم بیماران مبتلا به پروستاتیت است درصورتی که واقعاً چنین نیست.

در هنگام درد لگن در مردان این عضلات سفت‌تر از حالت طبیعی بوده و به لمس حساسند که معمولاً این سفتی‌ها به دلیل قرارگیری طولانی مدت در وضعیت‌های بدنی نامناسب، زمین خوردن، ضربه به ناحیه لگن و به هم ریختن مکانیک طبیعی ستون فقرات و لگن ایجاد می‌شوند.

افسردگی و فشارهای روحی- روانی نیز در بروز اختلالات عضله لگن و درد لگن در مردان بسیار تاثیرگذارند.

درد لگن در مردان درد عمقی است که میتواند به ران و یا کمر هم انتشار پیدا کند. این درد میتواند علل متفاوتی داشته باشد. گاهی منشا درد در خود بافت های لگن است و گاهی ممکن است درد از محل دیگری مثل ستون مهره به پشت لگن انتشار پیدا کند.

علل درد لگن در مردان

درد سیاتیکی

سندروم پیریفورمیس

بورسیت ایسکیوگلوتئال

التهاب مفصل ساکروایلیاک

درد لگن در مردان که منشا آن مفصل ران باشد بیشتر در ناحیه کشاله ران احساس میشود با این وجود هر دردی که منشا آن مفصل ران باشد هم میتواند در ناحیه باسن در پشت لگن احساس شود.

مشکلات زیر میتوانند موجب درد لگن در مردان شده و موجب درد در پشت باسن شوند.

آرتروز و ساییدگی مفصل ران

درگیر شدن مفصل ران با بیماری های روماتیسمی مانند روماتیسم مفصلی یا اسپوندیلیت انکیلوزان

لغزش سر استخوان ران

نکروز و سیاه شدن سر استخوان ران

پوکی استخوان گذرای لگن

تشخیص علت بوجود آورنده درد لگن در مردان با توجه به نوع درد و مشکلات بیمار و معاینه پزشک و استفاده از روش های تصویر برداری مانند رادیوگرافی ساده، سی تی اسکن و ام آر آی انجام میشود.

پس از تشخیص علت این درد در مردان ، درمان مربوطه متناسب با بیماری ایجاد کننده درد انجام میشود.

درمان درد لگن در مردان

علل شایع دردهای لگنی مزمن مردان با رفع درگیری‌های عضلات کف لگن در این بیماران برطرف می‌شود. به کمک روش‌های درمانی فیزیوتراپی مثل تکنیک‌های دستی خاص و تجویز تمرینات مناسب می‌توان تا حد زیادی عملکرد این عضلات را بهبود بخشید و علائم و ناراحتی‌های ناشی از درد لگن در مردان را کاهش داد.

برای مطالعه ” نرمش مناسب برای درد لگن ” کلیک کنید .

مقالات مرتبط

مشاوره رایگانمشاوره رایگان