آدرس: جنوب به شمال خیابان ولیعصر، نرسیده به مطهری، کوچه حسینی راد، پلاک 34

نوبت دهی مرکز : 88801800 – 021

دردهای ارجاعی

درد ناشی از زخم معده گاهی علاوه بر ناحیه اپیگاستر (قسمت بالای شکم ،زیر قفسه سینه ) در ناحیه ستون فقرات بیمار نیز حس می شود. در موارد نادر ممکن است بیماری فقط با درد ناحیه ستون فقرات تظاهر  کند…

علل دردهای ارجاعی

آرتروز و التهاب مفصل هیپ

در اصطلاح پزشکی به التهاب مفصل آرتریت گفته می‌شود و ساییدگی و نامنظم شدن سطح مفصلی آرتروز نامیده می‌شود . مفصل ران را در اصطلاح پزشکی اصطلاحاً مفصل هیپ می‌نامند . در التهاب یا آرتریت مفصل هیپ درد از ناحیه ی کشاله ران به سمت پایین و جلو ران تا زانو انتشار می یابد. علاوه بر آن پارگی دیسک L2-L3که باعث فشاربه ریشه عصبی سوم کمری (L3 ) می‌شود نیز می تواند باعث دردهای ارجاعی ستون فقرات در همان مسیر گردد . اما گاهی بیماری که دچار آرتریت مفصل هیپ می‌باشد ممکن است با درد سیاتیکی شبیه ناراحتی ناشی از پارگی دیسک کمری L4-L5 یا L5-S1 مراجعه کند. به همین جهت در معاینه کلی افرادی که از مشکلات کمر و ستون فقرات یا لگن شاکی هستند پزشکان مفصل هیپ را معاینه می کنند .

زخم معده

درد های ارجاعی ناشی از زخم معده گاهی علاوه بر ناحیه اپیگاستر (قسمت بالای شکم ،زیر قفسه سینه ) در ناحیه ستون فقرات بیمار نیز حس می شود. در موارد نادر ممکن است بیماری فقط با ناراحتی در ناحیه پشتی تظاهر کند.

افتادگی احشا( Visceroptosis )

افتادگی احشاء داخل شکم می تواند موجب ایجاد دردی خفیف در ناحیه ستون فقرات بیمارگردد. معمولاً در این بیماران عضلات پشتی نیز ضعیف هستند و در نتیجه عدم حمایت از کمر ناحیة پشتی باعث کشیدگی ورگ به رگ شدن لیگامانهای آن نواحی می‌شوند و در نتیجه بیمار احساس ناراحتی در ناحیه پشتی یا ستون فقرات می‌کند . دردهای ارجاعی این بیماران معمولاً به وسیله کمربندها یا بریسهایی که شکم و ستون فقرات به رابطور همزمان حمایت می کنند بهبود می‌یابد .

عفونتهای کلیوی

در تشخیص افتراقی کمردرد ها همیشه بیماری‌های کلیه و مجاری ادرار را موردنظر قرار می‌دهیم . این مشکلات ناشی از عفونت‌ها و آبسه های کلیه یا ساختمان‌های اطراف کلیه در پشت بیمار احساس می گردد. این بیماران علاوه بر ناراحتی ناحیه ستون فقرات و پهلو ، در معاینه حال عمومی خوبی ندارند و علاوه بر آن معمولاً تب و علایم ادراری مانند سوزش و تکرر ادرار دارند . در آزمایش خون آن‌ها نیز افزایش تعداد گویچه های سفید ( لکوسیتوز ) دیده می‌شود

سنگ کلیه

درد ناشی از سنگ کلیه معمولاً در ناحیه ستون فقرات بیمار حس می شود. در معاینة این افراد حرکات ستون فقرات طبیعی است. دردهای ارجاعی این افراد معمولاً به صورت حملات ناگهانی و شدید می‌باشد که پس از مدتی تخفیف می یابند و دوباره تشدید می‌یاید . به این گونه ناراحتی ها در اصطلاح پزشکی درد های کولیکی گفته میشود . در آزمایش ادرار این افراد ممکن است خون در ادرار ( هماچوری ) دیده می‌شود . درادیو گرافی ساده شکم و یا در سونوگرافی وجود سنگ در سیستم ادراری تشخیص داده میشود .

سنگهای صفراوی و کله سیستیت

درد ناشی از کیسه صفرا که در زیر حاشیه دنده ای راست حس می شود. در موارد نادری به صورت ناراحتی در ناحیه ستون فقرات حس می شود

تومور داخل لگنی

تومورهای داخل لگن ممکن است باعث فشار به شبکه ساکرال یا شاخه های آن و در نتیجه موجب ایجاد دردهای ارجاعی در مسیر عصب سیاتیک شوند . (ناراحتی سیاتیک به دردی گفته می‌شود که از پشت ران شروع و به پشت ساق پا ختم شود) . آسیب سیاتیکی معمولاً در اثر پارگی دیسک بین مهره ای یا در موارد نادر تر در اثر تومور نخاع و موارد بسیار نادر تر در اثر تومورهای داخل لگن باشد . تومورهای داخل لگن معمولاً از طریق معاینه رکتوم قابل لمس خواهد بود. بنابراین پزشکان هنگامی که توجیهی برای درد سیاتیک پیدا نمی‌کنند ممکن است بیماران را مورد معاینه رکتوم قرار دهند پزشکان به کمک MRI یا سی تی اسکن لگن تومورهای داخل لگن را تشخیص می‌دهند .

بیماری های زنان

تظاهرات بیماری‌های زنان بیشتر به صورت درد زیر شکم و لگن می‌باشد . در موارد نادری بیماری‌های زنان می‌تواند باعث ناراحتی در ستون فقرات شود . باید توجه داشت که اصولاً اکثر مشکلات ستون فقرات در خانم‌ها(حتی کمر درد های ناشی از پارگی دیسک ) اندکی قبل از بروز قاهدگی یا در زمان قاعدگی تشدید می شود. علت این امر پرخونی لگن هنگام قاعدگي می‌باشد .

 برای آشنایی بیشتر با علل دردهای ستون فقرات  کلیک کنید.

مقالات مرتبط

مشاوره رایگانمشاوره رایگان