آدرس: جنوب به شمال خیابان ولیعصر، نرسیده به مطهری، کوچه حسینی راد، پلاک 34

نوبت دهی مرکز : 88801800 – 021

جراحی دندان عقل نهفته

ندانهای عقل، سومین دندان آسیا ، آخرین دندانهایی هستند که رویش پیدا می کنند و برای داشتن سلامتی دهان و دندان معمولاً نیازی به آنها نیست .

دندانهای عقل حدود 20 سالگی و یا اوایل دهه بیست در انتهای دهان ظاهر می شوند و ممکن است هرگز رویش پیدا نکنند. که در این صورت نهفته هستند به این معنی که در استخوان فک یا بافت لثه گیر افتاده اند. اغلب اوقات علت این است که در دهان شما فضای کافی برای رویش آنها وجودنداشته است. فک های ما از انسانهای اولیه کوچکترند، چون رژیم غذایی آنها شامل مواد سخت بود و فک های بزرگ و دندانهای بیشتری نیاز داشتند اما انسانهای امروزی به نیروی جویدن زیادی نیاز ندارند.

در واقع امروزه دندانهای عقل بیش از اینکه مفید باشند مضر هستند و دندانپزشک شما ممکن است توصیه کند که آنها را خارج کنید.

احتمال دارد که دندانهای عقل نهفته باشند و شما حتی از وجودآنها با خبر نباشید تا اینکه به دلیل عفونت و یا فشار روی دندان مجاور، درد ناگهانی بروز کند . رویش ناقص دندان عقل نیمه نهفته می تواند باعث به هم ریختگی و یا حرکت دندانهای شما شود. احتمالاً تا زمانیکه دندانهای مجاور دندان عقل شروع به کج شدن نکنند شما متوجه رشد دندانهای عقل و فشار آنها روی ریشه دندانهای کناری نخواهید شد اما حتی در مواردی که دندانهای عقل رویش پیدا کنند معمولاً به سختی تمیز می شوند و در نهایت منجر به ایجاد پوسیدگی غیر عادی و یا عفونت در اطراف بافت لثه می شود.

 wisdom_8403

اگر علائم مشخص و واضح دارید یا حتی اگر مشکلی احساس نمی کنید به دندانپزشک خود مراجعه کنید تا تشخیص دهد که آیا در حال حاضر مشکلی وجود دارد و یا احتمال بروز مشکل در آینده وجود خواهد داشت یا نه ؟

در صورتی که دندانپزشک شما توصیه کند که دندان عقل خود را خارج کنید مطمئناً این پیشنهاد عاقلانه ترین انتخاب برای حفظ سلامت بقیه ی دندان ها خواهد بود. دندان عقل باید به وسیله دندانپزشک عمومی یا جراح دهان و فک و صورت خارج شود. دندان های عقل به چند دلیل می توانند باعث آسیب شوند.

چرا باید به داد دندان‌ نهفته رسید؟

دندان های نیش بالا معمولا در سن 13 تا 14 سالگی باید رویش پیدا کنند.

میانگین سنی رویش دندان‌های عقل نیز سن 20 سالگی می‌باشد و باید تا سن 25 سالگی رویش آنها پایان یافته باشد.

چنانچه دندان های نیش و عقل در این سنین رویش پیدا نکنند، احتمال نهفته بودن این دندان ها در لثه وجود دارد و فرد باید برای آگاهی از وجود دندان نهفته به پزشک مراجعه کند.

 دندان نهفته از طریق معاینات رادیو گرافیکی و کلینیکی قابل تشخیص است.

اگر دندان عقل در فک نهفته باقی بماند و خارج نشود، ممکن است مشکلات زیادی برای فرد به وجود آورد.

زمان درآوردن دندانهای نهفته

این دندانها تا جایی که قادر به رویش باشند، بطرف سطح حرکت می‌کنند و معمولاً در سطح پشتی دندانهای آسیای بزرگ دوم گیر می‌افتند و جلوتر نمی‌روند. این حالت معمولاً در سنین ۱۶ تا ۱۷ سالگی اتفاق افتاده و بهترین زمان برای درآوردن آنهاست. در این سن به دلیل وجود کیسه رویشی بزرگی که تاج دندان را در برگرفته و همچنین به این علت که ریشه دندان هنوز رشد نکرده و کوتاه می‌باشد، کشیدن آنها را آسان می‌کند، ضمن اینکه از بروز عوارض فوق الذکر و عوارض حین جراحی دندان عقل نیز پیشگیری می‌شود.

بی‌حسی موقت؛ در بعضی دندانها با ریشه‌های کامل شده ، مجاور کانال عصبی بوده و کشیدن دندان ممکن است باعث بی‌حسی کوتاه مدت و گاهاً طولانی بشود. سینوس فک بالا یک حفره بزرگ و طبیعی است. بر اثر شکل گیری و طویل شدن ریشه دندان عقل بالا، ممکن است مجاورت ریشه با سینوس خیلی نزدیک شده و در حین کشیدن دندان حفره سینوس بازشده و یا عفونی می‌گردد.

موکول نمودن درآوردن دندانهای عقل به سنین سالمندی ممکن است مشکلات ذیل را به همراه داشته باشد:

با افزایش سن ریشه‌ها قطورتر شده و ممکن است کشیدن دندان را سخت تر کند.

التیام ضعیف تر بعد از کشیدن دندان

پوسیدگی دندانهای مجاور

احتمال فک جوش شدن دندان

احتمال شکسته شدن استخوان در افراد پیر در حین جراحی و درآوردن دندان

کاهش تحمل بیمار به دلیل شرایط سنی و درمانهای پزشکی از قبیل مصرف داروهای قلبی ، ریوی و …

مباحث مرتبط با عنوان

دندانهای شیری

دندانهای آسیاب

دندانهای دائمی

دندان درد

ریزش و رویش دندان

ساختمان دندان

کشیدن دندان

فک جوش شدن دندان

مراقبتهای لازم بعد از جراحی لثه و کشیدن دندان

 دندان های نهفته از طریق جراحی و خارج کردن دندان قابل درمان است.

فراموش نکنید که دندان عقل پس از 20 سالگی خیلی کمتر امکان رویش خواهد داشت، پس اگر تا این سن رویش پیدا نکرده بود باید به فکر جراحی آن باشید. جراحی دندان‌های عقل در این زمان به علت جوانی بیمار همراه با ‌ترمیم سریع خواهد بود.

بهترین سن برای خارج کردن دندان های نهفته 20 تا 25 سالگی است. با بالا رفتن سن، جراحی استخوان فک سخت تر است و التیام زخم ناشی از جراحی هم به مراتب طولانی تر می شود.

در سنین بالای 40 سال که دندان به طور کامل در داخل استخوان نهفته و از لحاظ رادیو گرافیکی و کلینیکی عارضه ای برای فرد درپی نداشته باشد، در این گونه مواقع نیاز به جراحی نیست و فرد تنها باید سالی یک مرتبه برای چکاب به دندانپزشکی مراجعه کند.

ممکن است دندان عقل در برخی افراد هیچ گاه تشکیل نشود، ولی فرد برای اطمینان از وجود یا نبود آن باید به پزشک مراجعه کند.

از سری مطالب پزشکی عمومی و غیر تخصصی سایت (اطلاعات  عمومی و غیر تخصصی پزشکی برای افزایش دانش سلامت  و اطلاعات عمومی پزشکی بازدیدکنندگان)

 

مشاوره رایگانمشاوره رایگان