آدرس: جنوب به شمال خیابان ولیعصر، نرسیده به مطهری، کوچه حسینی راد، پلاک 34

نوبت دهی مرکز : 88801800 – 021

تفاوتهای استئوآرتریت و آتریت روماتوئید

177

برخی بیماری استئوآرتریت و آتریت روماتوئید را با هم هم اشتباه می گیرند. بیماری استئوآرتریت و آتریت روماتوئید در واقع کاملاً با هم متفاوت هستند.ممکن است بعضی افراد به طور هم زمان مبتلا به هر دو بیماری باشند.

علائم و نشانه ها

معمولاً آسیب‌های مفصل یا مفاصل بیشترین تأثیر را پس از استفاده بیش از حد یا در دوره‌های عدم فعالیت نشان می‌دهند. در صورتی که از استئوآرتریت رنج می‌برید، ممکن است تجربه کرده باشید که حرکت دادن مفصل مبتلا به آسانی صورت نمی‌گیرد، اما معمولاً مفصل به طور کامل سفت نیست. اگر این مفصل دردآور را حرکت ندهید یا ورزش نکنید، عضلات محیط مفصل ضعیف‌تر خواهند شد و حتی گاهی اندازه آنها نیز کوچکتر خواهد شد. این عضلات ضعیف نمی‌توانند به مفصل به شکل کامل حمایت کنند و این موضوع می‌تواند باعث بروز درد هنگام استفاده از مفصل شود. همچنین ممکن است متوجه شوید که تناسب و حالت بدنتان به خوبی قبلی نیست.

 تفاوتهای استئوآرتریت و آرتریت روماتوئید

استئوآرتریت

  • به طور معمول، بیماری استئوآرتریت پس از سن ۴۰ سالگی شروع می‌شود. گسترش آن به طور تدریجی و طی چند سال رخ می‌دهد.
  • این بیماری ممکن است تعداد کمی از مفاصل را درگیر کند و ممکن است مفاصل هر دو سمت بدن را تحت تأثیر قرار دهد.
  • قرمزی، گرمی و تورم در مفاصل در این بیماری معمولاً ناچیز است
  • اما سفتی صبحگاهی شایع است و ممکن است شدید ولی کوتاه مدت باشد.
  • احتمال درگیری مچ دستها، آرنجها و مچ پاها در این بیماری کم است و باعث بروز احساس عمومی کسالت و خستگی نمی‌شود.

آرتریت روماتوئید

بیماری آرتریت روماتوئید معمولاً بین سنین ۲۵ تا ۵۰ سالگی آغاز می‌شود. این بیماری ممکن است ناگهانی شروع شود و طی چند هفته یا ماه گسترش یابد. معمولاً، مفاصل زیادی و عمدتاً مفاصل کوچک موجود در دو طرف خط وسط بدن را مبتلا می‌کند. باعث قرمزی، گرمی و تورم مفاصل و نیز سفتی صبحگاهی طولانی مدت می‌شود.

این بیماری مفاصل زیادی را درگیر می‌کند، از جمله مچ دستها، آرنجها و شانه‌ها. معمولاً باعث بروز احساس عمومی کسالت و خستگی و همچنین کاهش وزن و تب می‌شود.

مقالات مرتبط

مشاوره رایگانمشاوره رایگان