آدرس: جنوب به شمال خیابان ولیعصر، نرسیده به مطهری، کوچه حسینی راد، پلاک 34

نوبت دهی مرکز : 88801800 – 021

تشخیص و درمان پارگی رباط صلیبی قدامی

در این آسیب معمولاً ورزشکار پس از یک پیچ خوردگی حاد و شدید زانو، دچار تورم ناگهانی و شدید(خونریزی داخل مفصل) و درد می شود. ورزشکار گاهی عنوان می کند که صدای ترق مانندی را در زمان آسیب شنیده است. مکانیسم آسیب اغلب عبارت است از چرخش والگوس خارجی زانو در حالت ثابت بودن پا یا باز شدن بیش ازحد زانو. ورزشکار معمولاً توانایی اعمال وزن به روی پا را نداشته و باید برای خروج از زمین به او کمک کرد.

تشخیص پارگی رباط صلیبی قدامی

پارگی رباط صلیبی می تواند به صورت کاملی یا ناقص باشد. پارگی این رباط اغلب همراه با آسیب رباط های دیگر، کپسول مفصلی، غضروف و یا منیسک است. اگر ورزشکار از لحاظ اسکلتی به بلوغ نرسیده باشد، شاید دچار کندگی خار استخوان تیبیا هم شود.
تشخیص پارگی رباط صلیبی بالینی است. معاینه توسط فرد حاذق حتی بر MRI هم اولویت دارد. در اکثریت موارد تورم مفصل به علت خونریزی داخلی وجود دارد و این تورم در عرض چند ساعت بروز می کند. گاهی به علت گیر افتادن انتهای باقی مانده رباط صلیبی پاره شده، باز شدن کامل زانو غیرقابل انجام می باشد. باید دقت داشت که پارگی رباط صلیبی قدامی ممکن است همراه با دررفتگی یا نیمه در رفتگی کشکک زانو باشد بنابراین باید کشکک زانو هم با دقت معاینه شود.

درمان پارگی رباط صلیبی قدامی

برای جلوگیری زا آسیب بیشتر به مفصل و تا تشخیص قطعی باید از ادامه ورزش خودداری کرد. یک پیچ خوردگی حاد زانو را باید بعد از معاینه بالینی بلافاصله با بانداژ فشاری درمان کرد تا باعث توقف خونریزی شده و ورزشکار باید از عصا استفاده کرده و وزن خود را بر روی زانو نیاندازد و در اولین زمان ممکن به متخصص زانو مراجعه کند.

بازگشت به ورزش در پارگی رباط صلیبی قدامی

علیرغم درمان، ممکن است آسیب منجر به 6 تا 12 ماه غیبت از ورزش های رقابتی با حرکات چرخشی شود به هر حال به منظور اجتناب از اثرات منفی عدم شرکت رد تمرین باید شرکت منظم در تمرین های اصلاح شده مثلا دویدن در خط مستقیم مورد تشویق قرار گیرد.

منبع :داستان زندگی . سیمرغ

مقالات مرتبط

مشاوره رایگانمشاوره رایگان