آدرس: جنوب به شمال خیابان ولیعصر، نرسیده به مطهری، کوچه حسینی راد، پلاک 34

نوبت دهی مرکز : 88801800 – 021

تشخیص و درمان انگشت چکشی پا

3316

مقدمه

انگشت چکشی یک مشکل شایع در انگشت پا است که ممکن است به دلایل مختلف ایجاد شود. این مشکل به کمک تدابیری اصلاحی و درمانی قابل بهبودی است، به جز در مواردی که نیاز به جراحی دارد. از طریق استفاده از حرکات اصلاحی، طب سوزنی، استفاده از کفش‌های مناسب و کفی‌های طبی، می‌توان از بروز علائم حاد این مشکل جلوگیری کرده و بهبودی آن را تسریع کرد.

انگشت چکشی به شکلی است که انتهای انگشت به سمت پایین خم می‌شود و معمولاً در انگشت دوم پا ظاهر می‌شود. این مشکل ممکن است بر روی دیگر انگشتان نیز تأثیر بگذارد. این مشکل قابل درمان است و با اقدامات مناسب می‌توان بهبودی آن را ایجاد کرد.

راه های تشخیص انگشت چکشی

پزشک از علائم می پرسد و معاینه پا مشخص می کند که شما مبتلا به انگشت چکشی پا هستید یا نه.

در حین معاینه، پزشک سعی می کند به وسیله دستکاری، علائم را دوباره بوجود آورد.

علاوه بر این جراح پا، یک عکس با اشعه X از پای شما می گیرد تا میزان انحراف انگشت و تغییراتی که بوجود آمده است را مشخص کند.

انگشت چکشی پا به خودی خود از بین نمی رود و معمولا با گذشت زمان بدتر می شود.

علت و دلایل

دلائل وعلت های چکشی شدن انگشت ها شامل موارد زیر است:

کفش های خاص: استفاده ازکفش های پاشنه بلند یاکفش های تنگ که فضای  انگشتان بسیار کم است و باعث خم شدن انگشتان درجای خود میشوند وفضای لازم  برای صاف شدن  را ندارند و می تواند علت انگشت چکشی باشد.حتی حالت چکشی  ممکن است زمانیکه شما پاپرهنه وبدون کفش هستید درروی انگشتان شما وجود داشته باشد.

ضربه یا آسیب: آسیب هایی مانند ضربه ،شکستگی یا خوردن انگشتان به یک ناحیه میتواند باعث چکشی شدن انگشتان شود.

اختلالات یا آسیب های سیستم اعصاب: عارضه انگشت چکشی معمولا درافرادی که دچارآسیب دیدگی عصب های پا هستند رخ میدهد آسیب دیدگی عصب پا معمولا براثر سکته وبیماری دیابت درافراد رخ میدهد.

علائم انگشت چکشی

از علائم انگشت چکشی پا می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  •  مفصل میانی انگشت خمیده می شود.
  • انتهایی ترین قسمت انگشت به طرف پایین آمده و به شکل پنجول درمی آید.
  • در ابتدا ممکن است بتوانید انگشت خمیده را حرکت دهید و صاف کنید. اما با گذشت زمان، شما دیگر قادر به حرکت انگشت نخواهید بود و انگشت سفت می شود.
  •  اغلب در بالاترین نقطه انگشت خمیده، میخچه ای شکل می گیرد. میخچه توسط اصطکاک با کفش ایجاد می شود. این میخچه می تواند به صورت نرم و یا سفت باشد.
  •  ورم، قرمزی و سوزش در انگشت خمیده
  • انقباض پا
  •  در موارد شدیدتر، زخم های باز تشکیل می شود.
  •  در کف پای افراد مبتلا، پینه تشکیل می شود.
  •  راه رفتن و یا پوشیدن کفش می تواند دردناک شود.

پیشگیری از انگشت چکشی

  •  اجتناب از پوشیدن کفش های تنگ و باریک
  •  انتخاب کفش کودک بر اساس مناسب بودن با اندازه پا، به خصوص در طی دوران رشد
  •  کفش مناسب با سایز پایتان و با پنجه گشاد بپوشید.
  •  از پوشیدن کفش های پاشنه بلند خودداری کنید.

درمان انگشت چکشی

انتخاب کفش مناسب

نوار چسب های پینه و میخچه

وسایل ارتوتیک (وسایل مناسب برای پا)

درمان تزریقی : تزریق کورتیکواستروئید

کفی نرمی بپوشید تا فشار بر روی انگشت خمیده را کمتر کند.

ورزش نیز می تواند در این رابطه مفید باشد. شما می توانید تمرینات کششی ملایم را انجام دهید.

انگشت چکشی

درمان های بدون جراحی

روش های درمانی متفاوتی جهت درمان انگشت چکشی وجود دارد درمان پا ویا جراحی مچ  پا به میزان شدت این عارضه بستگی دارد.

تعدادی ازدرما ن های بدون نیازبه جراحی درادامه توضیح داده شده است.

کفش طبی

تغییردادن کفش:ازپوشیدن کفش های نوک تیز،کفش های تخت،کفش های پاشنه بلند که باعث فشارانگشتان وناحیه جلویی پا میشوند جلوگیری کنید به جای آن ازکفش هایی استفاده کنید که فضای لازم برای انگشتان شما داشته باشد وپاشنه های آن بلندتراز2 اینچ نباشد.

ایجاد تغییراتی که درادامه گفته میشود برای انتخاب کفش میتواند باعث کاهش علائم چکشی شدن انگشتان شود.

1-   ازکفش هایی که درسایز واندازه مناسب باشد وفضای لازم برای انگشتان شما داشته باشد استفاده کنید وازچکشی شدن انگشتان خود جلوگیری کنید.

2-   ازپوشیدن کفش های پاشنه بلند تاجایی که ممکن است جلوگیری کنید

3-   ازکفی های نرم برای کاهش فشاربرروی انگشتان پااستفاده کنید

4-   با استفاده ازپدهای مخصوص درکفش ازمفصل خودمحافظت کنید

 درمان ها ی اولیه  با  استفاده  از کفش های جدید که نرم هستند وفضای لازم  برای انگشتان دارند شروع  میشود  نوک  کفش  باید  یک  و نیم  اینج از بزرگترین انگشت  شما  بلندتر باشد (در اکثر افراد  انگشت  کناری  شست  از انگشت  شست بلندتر است)

از پوشیدن  کفش های تنگ ،نوک باریک و پاشنه بلند جلوگیری کنید

شما ممکن است کفش هایی را پیدا کنید که دارای فضای عمیق برای انگشتان شما باشد ویا پزشک متخصص مفصل پا میتوانند با افزایش  فضای انگشتان درکفش ازفشارهایی که اطراف انگشتان ایجاد میشود جلوگیری کند هم چنین پوشیدن سندل باعث جلوگیری از فشار انگشتان میشود کفش هایی که  دارای گودی بیشتر و فضای بیشتر برای انگشتان هستند برای جلوگیری ازفشرده شدن انگشتان موثر است  فضای جلویی کفش های چرم میتواند توسط متخصصان افزایش داده شود وبه صورتی که با پای بیمار سازگاری داشته باشد طراحی شود  تا بتواند از کشیده شدن انگشتان جلوگیری کند هم چنین برای بیمارانی که دچاراین عارضه هستند کفش هایی با مواد انعطاف پذیر ونرم  ساخته شده است.

بهترین کفش ها برای انگشت چکشی : انواع مختلفی از کفش‌ها و صندل‌ها برای مشکل انگشت چکشی وجود دارد. بسیاری از کفش‌های محافظ و صندل‌ها می‌توانند باعث حفاظت از فضای انگشتان و جلوگیری از خم شدن انگشت‌ها شوند. بهترین کفش برای این مشکل، کفشی است که از پا محافظت کند و با انگشتان پا سازگار باشد. همچنین، کفش‌هایی که مخصوص انگشت چکشی هستند، دارای یک خط در بالای فضای انگشتان هستند که از ساییدگی انگشتان به بالای کفش جلوگیری می‌کند. این کفش‌ها همچنین دارای کفی خمیده هستند که می‌تواند باعث کاهش فشار بر روی انگشتان شود.

بهترین محافظ کمان پا برای انگشت چکشی:انواع مختلفی ازمحافظ کمان برای پا وجود دارد بهترین محافظ کمان پا محافظی است که بتواند ازناحیه کف پا محافظت کند وبرای کف پای صاف موثر باشد وبتواند نیازهای شخصی بیمار را بر آرورده کند بهترین کفی کفش برای انگشت چکشی کفی است که دریک قالب سفارشی ساخته شده باشد وبه عنوان یک مسکن درد درناحیه ای که باعث فشار انگشتان پا میشود باشد وازفشرده شدن انگشتان جلوگیری کند.کفی های کفش معمولا یا به صورت آماده ویا به صورت قالب های سفارشی وجود دارد که باعث کاهش درد ناشی از عارضه چکشی بودن انگشت میشوند.شما باید برا ی انتخاب بهترین محافظ کمان پا بایک پزشک متخصص مفصل پا ملاقات کنید او به شما میتواند درانتخاب کفی مناسب کمک کند.

وسایل درمانی: استفاده ازوسایل درمانی سفارشی درکفش برای کنترل تعادل وتنظیم ماهیچه ها وتاندون های پا بسیا ر موثر است.

درمان با تزریق :تزریق کورتیکاستروئید معمولا برای کاهش درد و التهابات ناشی ازچکشی شدن انگشتان موثراست.

مصرف داروها :داروهای بدون استروئید ضدالتهاب خوارکی مانند ایبوپروفن برای کاهش درد والتهابات توصیه میشود.

استفاده ازنوار یا آتل :استفاده ازنوار ویا آتل به دور پا توسط جراح باعث جلوگیری از خم شدن انگشتان میشود.

تمرینات برای اصلاح چکشی شدن انگشتان

جمع کردن انگشتان

این تمرین یک تمرین موثربرای عضلات شکم است اما نوع دیگری ازآن است که برای انگشتان به کارمیرود برروی یک صندلی به صورت کاملا راحت بدون استفاده از جوراب بشینید یک حوله روی زمین پهن کنیددرحالیکه پاشنه پایتان روی زمین ثابت است این حوله را بوسیله انگشتان بالا بیاورید وسپس انگشتان خود را به حالت اولیه بازگردانید این حرکت را 10 تا12 بار تکرار کنید.

ضربه زدن

ضربه زدن میتواند درهمان موقعیت قبلی انجام شود دراین حالت بدون استفاده ازکفش وجوراب انگشت شست خود را به سمت پایین وبه سمت زمین بکشید طوریکه انگشت شما درهوا باشد انشگتان را دراین موقعیت نگه دارید وسپس به آرامی به زمین ضربه بزنید تعداد این ضربه ها باید 10 تا12 مرتبه باشد وسپس انگشتان خود را به همان موقعیت اولیه یعنی انگشت شست به سمت بالا وانگشتان دیگر به سمت پایین باشد بازگردانید ضربه ها را تکرارکنید.

کشش انگشتان بوسیله دست

شما میتوانید انگشتان خود را بااستفاده ازیک حوله برای افزایش طول ماهیچه ها بکشید برروی زمین بشینید طوریکه پاهایتان را به صورت مستقیم وجلوی خودتان درازکنید ویک حوله به دورانگشتان خودبپیچید وبه آرامی به سمت خودبکشید وبه مدت20 تا 30 ثانیه نگه دارید شما متیوانید به جای حوله ازدست خود هم استفاده کنید.

غلتاندن انگشتان

غلتاندن انگشتان مانند حرکتی است که  انگشتان ازکناربه روی میز ضربه میزند. برروی یک سطح صاف بدون کفش بایستید همه انگشتان خود را ازروی زمین بلندکنید وسپس دریک زمان ازانگشت  کوچک شروع کنید وبرروی زمین غلط دهید آخرین انگشت باید انگشت شست باشد این حرکت را 10تا 12 بار تکرار کنید وسپس مسیر آنرا تغییر دهید .

به هم فشردن انگشتان

شما می‌توانید این حرکت را به صورت نشسته انجام دهید. پاهای خود را به راحتی بر روی ران‌های خود قرار دهید و انگشتان دست خود را بین انگشتان پاهای خود قرار دهید. سپس انگشتان پای خود را به هم فشار دهید و سپس آن را رها کنید. این حرکت را 10 تا 12 بار تکرار کنید. اگر وقت کافی دارید، می‌توانید با استفاده از یک انگشت دست، این حرکت را بین دو انگشت پا انجام دهید و سپس برای همه انگشتان تکرار کنید.

چه زمانی عمل جراحی نیاز است ؟

دربعضی از موارد زمانیکه انگشت چکشی پا بسیار شدید ودردناک شده باشد ودرد بسیار پیشرفت کند جراحی نیازاست .

نتیجه گیری

همانطور که مشاهده کردید، در اثر دلایل زیادی ممکن است انگشت پا آسیب ببیند و به فرم چکشی در بیاید. این مشکل قابل حل و درمان بوده و با استفاده از آتل های مخصوص و تمرینات ورزشی خاص می تواند بهبود یابد.

مقالات مرتبط

مشاوره رایگانمشاوره رایگان