آدرس: جنوب به شمال خیابان ولیعصر، نرسیده به مطهری، کوچه حسینی راد، پلاک 34

نوبت دهی مرکز : 88801800 – 021

تاثیر داروها بر پوکی استخوان

182

داروهای شبه کورتیزون(کورتیزون، پردنیزولون و دگزامتازون) داروهای ضدالتهابی قدرتمندی هستند که در درمان برخی انواع روماتیسم، آسم و سایر بیماریهای خود ایمنی و بیماریهای التهابی استفاده می شوند. متاسفانه، این داروها باعث از دست رفتن بافت استخوانی می شود و شایعترین علت پوکی استخوان ناشی از دارو هستندو میزان از دست رفتن بافت استخوانی به مقدار مصرف دارو و طول مدت مصرف دارو بستگی دارد. به عنوان مثال، مصرف بیش از 5/7 میلی گرم پردنیزولون در روز به مدت چندین سال باعث از دست رفتن بافت استخوانی و افزایش احتمال بروز شکستگیها می شود.

داروهای شبه کورتیزون با افزایش از دست رفتن بافت استخوانی و کاهش تشکیل بافت استخوانی جدید، باعث پوکی استخوانمی شوند. این داروها همچنین باعث کاهش جذب کلسیم و کاهش سطح استروژن می شوند.

اگر از داروهای شبه ­کورتیزون استفاده می کنید، احتمال ابتلا به بیماری پوکی استخوان در شما بالا ست. لازم است به طور منظم مورد سنجش تراکم استخوان قرار گیرد تا میزان قدرت استخوانی شما و اینکه چقدر بافت استخوانی از دست می دهید، مشخص شود. همچنین باید هر علت دیگری که باعث از دست رفتن بافت استخوانی شود و قابل پیشگیری نیز باشد، در شما ارزیابی شده و برای اصلاح آن اقدام گردد.

مقالات مرتبط

درمان کمردرد

فهرست مطالب1 2 تاثیر طب سوزنی درد درمان کمردرد تاثیر طب سوزنی درد درمان کمردرد طب سوزنی می تواند نقش

مطالعه »

رماتیسم مفصل ران

روماتیسم میتواند لگن یا مفصل ران را هم درگیر کند. دو بیماری روماتیسمی مهم که میتوانند در مفصل ران در

مطالعه »
مشاوره رایگانمشاوره رایگان