آدرس: جنوب به شمال خیابان ولیعصر، نرسیده به مطهری، کوچه حسینی راد، پلاک 34

نوبت دهی مرکز : 88801800 – 021

بی حسی انگشتان پا

پس از مراجعه به پزشک وتشخیص علت گزگز پا یا مورمور شدن ،سوزن سوزن شدن و یا کرختی در دست  وپا، با درمان مناسب باید علائم از بین برود. بعنوان مثال اگر گز گز دست وجود داشته باشد وعلت آن سندرم تونل کارپال تشخیص داده شود، پزشک ورزش هایی را تجویز می کند که در  منزل انجام شده و به درمان  بیماری کمک می کند. همچنین درمان بسیاری از انواع کمردرد، انجام ورزش های توصیه شده توسط پزشک در منزل است.ممکن است علت علائم تنگی کانال نخاع باشد که با تشخیص دقیق و تعیین شدت بیماری درمان مناسب انجام می شود.

اگر بیمار دچار دیابت باشد،باید کنترل درست قند خون  انجام شود ودر این حالت پزشک راهنمائی های لازم را ارائه خواهد کرد.

اگر علت بی حسی انگشتان پا کمبود ویتامین باشد با تجویز مکمل های دارای ویتامین علائم بهبود می یابد.

در صورتی که نوعی از دارو علت  ایجاد علائم گزگز و سوزن سوزن شدن پا و دستان باشد،  ممکن است نیاز به تغییر دارو یا تغییر مقدار تجویز دارو باشد که پزشک به بیمار راهنمائی های لازم را ارائه خواهد نمود.بیمار نباید  مصرف دارو را بدون مشورت با پزشک تغییر دهد. همچنین مصرف مکمل های ویتامینی باید با نظر پزشک باشد  وبیماران باید از خود درمانی پرهیز نمایند.

از آنجائی که کرختی وکم شدن حس، افراد را در معرض آسیب دیدگی اعضای بدن قرار می دهد و ممکن است تصادفات وسوانح زیادتری بدلیل کم شدن حس ایجاد شود ، این افراد باید بیش از سایرین مراقب خود باشند.نواحی بدن که دچار کرختی و کم حسی هستند باید از نظر ایجاد بریدگی، ضرب دیدگی،کبودی،سوختگی و سایر آسیب ها محافظت شوند.

گاهی بیمارانی به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند که از علایمی مثل بی‌حسی انگشتان پا و کف پا و خالی شدن ناگهانی زانوها در حین راه رفتن و یا دردهای شدیدپا شکایت دارند
برخی از آنها به علت همیشگی نبودن درد و یا کم بودن آن توجهی به درد داشته‌اند و عده‌ای دیگری به صورت خودسرانه از داروهای مسکن استفاده می‌کرده‌اند و اکنون با این علایم آمده‌اند.واقعیت این است که یکی از بزرگ‌ترین ضایعات ستون فقرات، ضایعات دژنراتیو است که محصول گذر عمر است.

همان‌طور که با بالا رفتن سن علایم آن در پوست، مو و دیگر اندام‌ها دیده می‌شود، دیسک‌ها نیز دچار استحاله و کم آبی می‌شوند و به دلیل ضعف تدریجی رباط‌های اطراف مهره‌ها، فشار بیشتری به دیسک‌ها وارد می‌شود.

مفاصل بین مهره‌ای  نیز از این قاعده مستثنا نیستند و با تغییر شکل تدریجی حجم بیشتری را اشغال می‌کنند و بیشتر به داخل کانال نخاعی آمده و حجم کانال را کم می‌کنند.

 تمام این مسایل باعث فشار روی ریشه‌های عصبی می‌شود و این فشار باعث ایجاد حالت‌هایی مثل درد و یا گزگز در اندام‌های مختلف می‌شود. اگر این فشار روی ریشه‌های عصبی باشد که از کمر منشأ می‌گیرد، مسیر درد در عصب بارز می‌شود و شخص علاوه بر،  احساس درد کمر پا درد را هم تجربه می‌کند.

مقالات مرتبط

مشاوره رایگانمشاوره رایگان