آدرس: جنوب به شمال خیابان ولیعصر، نرسیده به مطهری، کوچه حسینی راد، پلاک 34

نوبت دهی مرکز : 88801800 – 021

بی‌تحرکی و نداشتن فعالیت باعث کاهش توده استخوان می‌شود

در چند سال گذشته و در پی افزایش بهای نهاده‌های دامی، افزایش بهای لبنیات، معضلی دامنه‌دار بوده‌ و در پس آن کمبود و گرانی کره نمونه‌ای از همین امر بوده است.

این افزایش بها، باعث کاهش هرچه بیشتر مصرف شیر و فراورده‌های لبنی در کشور می‌شود که اتفاق خطرناکی است. نکته‌ای که در این میان نادیده انگاشته می‌شود، مسئله سلامت استخوان و نیاز بدن به دریافت مواد مغذی و مفید مختلف از طریق شیر است. در واقع این اتفاق می‌تواند منجر به بروز بیماری‌های خاص ازجمله پوکی استخوان شود. این در حالی است که پیش‌تر از این نیز وزیر بهداشت سابق (دکتر دستجردی) بر این نکته تأکید کرده بود که 50درصد مردم کشور مبتلا به پوکی استخوان و کاهش تراکم استخوان هستند.

پوکی استخوان بیش از 200میلیون نفر را در سراسر جهان مبتلا کرده است. این در حالی است که بسیاری از افراد از خطر این بیماری و عوارض آن بی‌اطلاع هستند.

این بیماری که به‌عنوان بیماری خاموش شناخته می‌شود، با کاهش توده استخوانی همراه بوده و شکستگی‌های استخوانی معمولا نخستین علامت آن است. استئوپروز در هر دو جنس مشاهده می‌شود ولی در زنان به‌خصوص در سنین بعد از یائسگی شایع‌تر است. کاهش تراکم استخوان منجر به بروز پوکی استخوان می‌شود. در اثر چنین تغییری، استخوان ضعیف شده و با کوچک‌ترین ضربه دچار شکستگی می‌شود. ستون فقرات، ران، لگن، مچ دست و انتهای ساعد از مناطق استخوانی هستند که بیشتر دچار شکستگی می‌‌شوند. از جمله عوامل مستعد‌کننده پوکی استخوان می‌توان به سن، جنس، سابقه خانوادگی و نژاد، وزن، اندازه استخوان‌ها، بیماری‌های مزمن، مصرف برخی دارو‌ها مانند کورتون، سیگار، کمبود کلسیم و ویتامین D در برنامه غذایی و ورزش‌نکردن اشاره کرد. با افزایش سن احتمال بروز پوکی استخوان بیشتر می‌شود؛ به‌طوری که بعد از 30سالگی به‌تدریج توده استخوانی کاهش می‌یابد.

بی‌تحرکی و نداشتن فعالیت، باعث تسریع در کاهش توده استخوانی می‌شود بنابراین ورزش‌کردن حداقل 3 بار در هفته به‌مدت 30 دقیقه توصیه می‌شود. همینطور کلسیم و ویتامین D باعث قوی‌شدن استخوان‌ها می‌شود. کمبود ذخیره این دو در بدن می‌تواند به‌‌دلیل کاهش دریافت مواد غذایی حاوی این دو در دوران کودکی یا بزرگسالی باشد. در این صورت بدن سلول‌های استخوانی را تخریب می‌کند تا کلسیم مورد نیاز خود را به‌دست آورد.اگر دچار پوکی استخوان شدید می توانید با کمک فیزیوتراپی و فیزیوتراپ به بهبود خود کمک کنید.

مقالات مرتبط

مشاوره رایگانمشاوره رایگان