آدرس: جنوب به شمال خیابان ولیعصر، نرسیده به مطهری، کوچه حسینی راد، پلاک 34

نوبت دهی مرکز : 88801800 – 021

بیماری AS در ستون فقرات

دردهای ستون فقرات

یکی از بیماری‌های روماتیسمی اسپوندیل آرتریت آنکیلوزانت (AS) است. قبل از تعریف این بیماری، بهتر است معنای لغوی آن را بیان کنیم: اسپوندیل به معنای فقرات و اسپوندیلیت به معنای التهاب فقرات است، آنکیلوز به هم پیوستن و جوش خوردن دو استخوان را توصیف می‌کند و آرتریت به معنای التهاب مفصل است. بنابراین، اسپوندیل آرتریت آنکیلوزانت به معنای التهاب روماتیسمی ستون فقرات است که در آن پس از مدتی ممکن است مهره‌ها با هم یکی شده و به ندرت بصورت نی خیزران یکپارچه شوند. این بیماری اکثراً در مردان جوان دیده می‌شود و شروع آن معمولاً در سنین 18 تا 20 سالگی است، اما در زنان نیز دیده شده است.

برای کسب اطلاعات بیشتر یا رزرو نوبت در کلینیک امید می‌توانید با شماره 09128444990 تماس حاصل نمایید.

علائم بیماری AS درستون فقرات

یکی از علامت‌های مشخص بیماری AS درد ستون فقرات و لگن است. این درد کمری یکی از شایع‌ترین شکایت‌های افراد است و به همین دلیل، تعداد زیادی از افرادی که این بیماری را دارند ممکن است با تشخیص‌های دیگر درمان شوند. بسیاری از بیماران ممکن است ماه‌ها یا سال‌ها قبل از تشخیص قطعی بیماریشان، در بخش‌های مختلف داخل کشور سرگردان بوده و برای تعداد دیگری از بیماران نیز بررسی‌ها، تشخیص و درمان‌های اشتباه، عاملی برای اضافه شدن اختلالات دیگری در ستون فقرات و در نتیجه درد ناشی از اقدامات صورت گرفته به درد کمری و لگن اضافه می‌شود و مشکل بیماری را بیشتر می‌کند.

درد ناشی از AS عمدتاً به آهستگی و خود به خود شروع می‌شود و ماه‌ها به طور ثابت یا پیش‌رونده باقی می‌ماند. درد ستون فقرات با استراحت بیشتر می‌شود و با فعالیت کاهش می‌یابد. درد لگن و ستون فقرات پشتی – کمری اغلب بیمار را در نیمه دوم شب از خواب بیدار می‌کند و بیمار بالاجبار از رختخواب بیدار شده و برحسب شدت درد مدتی راه می‌رود و دوباره به رختخواب برمی‌گردد. وقتی صبحگاهان فرا می‌رسد و بیمار از خواب بلند می‌شود، درد بیشتر است و خشکی فقرات کمری و لگن وجود دارد. هر چه بیماری شدید‌تر باشد، خشکی صبحگاهی بیشتر طول می‌کشد. گاهی در بعضی از بیماران تا نیمه روز خشکی باقی می‌ماند.

وقتی بیمار از رختخواب بیدار می‌شود، خشکی صبحگاهی و درد شدید وجود دارد. اما با شروع فعالیت، درد و خشکی به تدریج کاهش می‌یابد و اکثراً بیماران احساس راحتی می‌کنند. در برخی از موارد، بیماران به طور کلی از درد رنج نمی‌برند.

علاوه بر این، در این بیماری، به ندرت ممکن است قلب، ریه و سایر اعضای بدن نیز درگیر شوند. این بیماری به ندرت می‌تواند به صورت ثانویه به بیماری‌های دیگر مانند پسوریازیس، بیماری‌های التهابی روده و یا عفونی مرتبط باشد. بنابراین، علاوه بر علائم فوق، علائم بیماری اولیه نیز ممکن است وجود داشته باشد. درمان این بیماری که معمولاً به صورت مزمن پیش می‌رود و ممکن است سال‌ها طول بکشد، نیازمند آگاهی کافی از سوی بیماران است. بنابراین، متخصصان روماتولوژی علاوه بر انجام درمان‌های دارویی و دیگر اقدامات درمانی، باید اطلاعات کافی درباره این بیماری را به بیماران ارائه دهند.

یکی از ویژگی‌های این بیماری، التهاب محل چسبیدن رباط‌ها به استخوان است. بنابراین، در هر نقطه‌ای که رباط‌ها به استخوان‌ها متصل می‌شوند، بیماران احساس درد می‌کنند. این وضعیت می‌تواند در ستون فقرات منجر به آسیب‌های جبران‌ناپذیری شود.

 

برای آشنایی بیشتر با علل دردهای ستون فقرات  کلیک کنید.

مقالات مرتبط

مشاوره رایگانمشاوره رایگان