آدرس: جنوب به شمال خیابان ولیعصر، نرسیده به مطهری، کوچه حسینی راد، پلاک 34

نوبت دهی مرکز : 88801800 – 021

بیماری اسگود شلاتر

بیماری اسگود شلاتر یک حالت موقت در ناحیه زانو است که با ورم و درد زانو قابل تشخیص است. در این بیماری، دکمه استخوان تیبیا (یک برآمدگی روی استخوان تیبیا در زیر کلاهک زانو) درگیر می‌شود. درد مزمن در جلو و مرکز زانو در میان نوجوانانی که به ورزش علاقمند هستند، شایع است.

زانو درد در نوجوانان اغلب به دلیل انواع مختلف ورم تاندون و ورم برآمدگی استخوانی می‌باشد، مثل بیماری ورم تاندون کشکک زانو، تورم تاندون عضله چهار سر، بیماری اسگود شلاتر و سندروم کشش رانی کشککی. اختلال در هم‌محوری و هم‌ترازی، مانند استفاده بیش از حد از زانو می‌تواند باعث افزایش فشار بر کشکک زانو شود. فشار می‌تواند باعث خارج کردن کشکک از فرورفتگی خود شده و درد ایجاد نماید. چرخش غیرطبیعی لگن، روش‌های نامناسب تمرین و عدم انعطاف‌پذیری ماهیچه ران، همه می‌توانند باعث فشار بر روی مفصل زانو شوند.

بیماری اسگود شلاتر یک حالت موقت در ناحیه زانو است که با ورم و احساس درد زانو مشخص می‌شود. در این بیماری، دکمه استخوان تیبیا (یک برآمدگی روی استخوان تیبیا درست در زیر کلاهک زانو) درگیر می‌شود. عضله بزرگ جلوی ران که یک سر آن در بالا متصل به استخوان ران است، در پایین زانو به این برآمدگی استخوان تیبیا متصل شده و از این طریق دو استخوان ران و تیبیا را به یکدیگر مرتبط می‌سازد. این بیماری اغلب هر دو زانو را مبتلا ساخته و در نوجوانان از هر دو جنس بروز می‌کند. این اختلال پس از ۱۶ سالگی شایع نیست.

علایم‌

– یک‌ برآمدگی‌ متورم‌، گرم‌ و دردناک‌ در زیر زانو
– درد زانو هنگام فعالیت بدنی‌، به‌ خصوص‌ هنگام‌ باز کردن‌ زانو مثلا بالا رفتن‌ از پله‌، پریدن‌ یا بلندکردن‌ وزنه‌
– افزایش تدریجی شدت درد زانو در بیماران مبتلا به بیماری اسگود شلاتر
– سختی تحمل وزن
– صدای کوتاه و تیز در زانو هنگام فلکشن
– درد هنگام فلکشن

علل

احتمالاً ناشی‌ از کشش‌ یا آسیب‌ دکمه‌ تیبیا (که‌ در طی‌ نوجوانی‌ هنوز در حال‌ رشد است‌) می‌باشد که‌ باعث‌ التهاب‌ می‌شود.

کشش‌ یا آسیب‌ مکرر، با رشد این‌ ناحیه‌ تداخل‌ کرده‌ و باعث‌ التهاب‌ می‌گردد.

پیشگیری‌

کاهش‌ وزن‌ در کودکی‌ که‌ دچار اضافه‌ وزن‌ است‌.
تشویق‌ کودک‌ به‌ فعالیت‌ در حد متوسط‌ و خودداری‌ از ورزش‌ شدید

روند بهبودی

معمولاً بیماری اسگود شلاتر تا دو سال‌ پس‌ از کامل‌ شدن‌ رشد اسکلتی‌ برطرف‌ می‌شود.

عوارض‌

عفونت‌ استخوان‌
عود این‌ عارضه‌ در بزرگسالی‌
باقی‌ ماندن‌ ورم‌ در زیر کلاهک‌ زانو

تشخیص

برای‌ تشخیص‌ معمولاً از رادیوگرافی‌ زانو و گاهی‌ اسکن‌ استخوان‌ استفاده‌ می‌شود.

درمان بیماری اسگود شلاتر

برای کاهش درد زانو، می‌توان از روش‌های مختلفی مانند گرم‌ کردن محل درد با کمپرس گرم، استفاده از بالشتک‌های گرم‌کننده، استفاده از لامپ‌های گرمایی، دیاترمی یا امواج ماورای صوت استفاده کرد.

درمان بیماری اسگود شلاتر شامل استفاده از کیسه یخ بر روی محل عارضه، مصرف داروها (در صورت نیاز) و کاهش تحرک ورزشی می‌شود. استفاده از کیسه یخ بر روی محل عارضه ممکن است مفید باشد و توصیه می‌شود که یک بالشتک نرم روی زانو استفاده شود. در برخی موارد، ممکن است نیاز باشد که پای بیمار به مدت 6 تا 8 هفته بی‌حرکت گردد با استفاده از زانوبند کشی، گچگیری یا آتل‌گیری. جراحی در صورت عدم موفقیت موارد فوق در بیماری اسگود شلاتر به ندرت لازم می‌شود. همچنین حمایت روانی از بیماران با اطمینان دادن در مورد اینکه بیماری با گذشت زمان برطرف می‌شود نیز می‌تواند مفید باشد.

برای مطاله بیشتر درد زانو و درمان آن کلیک کنید.

مقالات مرتبط

مشاوره رایگانمشاوره رایگان