آدرس: جنوب به شمال خیابان ولیعصر، نرسیده به مطهری، کوچه حسینی راد، پلاک 34

نوبت دهی مرکز : 88801800 – 021

انگشت ماشه ای

 علت

تاندون‌هایی که از عضلات قدام و خلف ساعد منشأ گرفته و در کف و پشت دست طی مسیر می‌کنند، در نهایت در محل‌های مشخص شده ای در انگشتان به استخوان می‌چسبند و خم و راست شدن انگشتان را کنترل و هدایت می‌کنند. تاندون‌های خم کننده انگشتان دست از داخل غلافی عبور می‌کنند. ضخیم شدن قسمتی از غلاف یا برجسته شدن تاندون در محل ورود به این غلاف باعث می‌شود در باز شدن انگشت احساس گیر کردن به وجود آید و باعث انگشت ماشه‌ای شود.

پارگی عمقی در کف دست می‌تواند به گوشه‌ای از غلاف یا تاندون در محل عبور ازداخل غلاف آسیب زده و باعث پیدایش علایم فوق گردد . برخی بیماری‌های زمینه‌ای مانند بیماری‌های روماتیسمی ، دیابت ، نقرس یا بیماری‌های کلیوی می‌توانند فرد را مستعد ابتلا به عارضه فوق نمایند ولی شایع‌تر از همه این پدیده به صورت خودبه‌خود و در اثر کثرت استفاده از دست در طول سال‌ها و در سنین میان‌سالی و به خصوص در خانم‌ها بروز می‌کند.

علایم

انگشت ماشه ای در ابتدا به‌صورت درد و حساسیت هنگام لمس قاعده انگشت در کف دست بروز می‌کند . انگشت مبتلا به صورت هم‌زمان یا پس از مدتی دچار حالت گیر کردن می‌شود به‌طوری‌که بسته شدن انگشت مبتلا هنگام مشت کردن دست به‌راحتی انجام می‌شود ولی هنگام باز شدن، انگشت بیمار گیر کرده و پس از کلیک یا تقه ای باز می‌شود . این کلیک یا تقه می‌تواند همراه درد باشد . در صورت عدم درمان به تدریج ممکن است انگشت بیمار دچار محدودیت شده ، در وضعیت خم شده باقی‌مانده و به طور کامل باز نگردد.

تشخیص

این تشخیص صرفاً بالینی بوده و با شرح حالی که فرد مطرح می‌کند و معاینه ای که پزشک انجام می‌دهد به صورت قطعی تأیید می‌شود . در بیماری انگشت ماشه ای نیازی به روش‌های تصویربرداری یا اقدامات دیگر تشخیصی نمی‌باشد .

درمان

اگر در مراحل ابتدایی و شروع عارضه اقدام به درمان انگشت ماشه ای شود و مدت زمان زیادی از شروع علائم سپری نشده باشد ( کمتر از 1 ماه ) در بسیاری از موارد با تزریق موضعی کورتون التهابی که در موضع ایجاد شده است برطرف شده و عوارض بهبود می‌یابد . هرچه از شروع علائم مدت زمان بیشتری سپری شده باشد از احتمال تأثیر تزریق موضعی در بهبودی علائم کاسته می‌شود . در این شرایط با عمل جراحی کوچکی که انجام می‌شود غلاف پوشاننده تاندون در قاعده انگشت در کف دست آزاد شده و عارضه بهبود می‌یابد .

جراحی

عمل جراحی برای درمان انگشت ماشه‌ای به صورت سرپایی در بیمارستان یا مراکز جراحی سرپایی انجام می‌شود. برای کاهش درد، موضعی یا عمومی بی‌حسی ممکن است استفاده شود. در این عمل، یک برش کوچک به طول ۵ تا ۱۰ میلی‌متر در کف دست و در قاعده انگشت به صورت عرضی داده می‌شود و غلاف پوشاننده تاندون خم کننده انگشت از طریق همین برش کاملاً آزاد می‌شود. معمولاً این عمل بین ۵ تا ۱۰ دقیقه طول می‌کشد. در مواردی که بیش از یک انگشت به این عارضه مبتلا باشد یا عارضه دیگری در دست مانند سندرم تونل کارپل وجود داشته باشد، می‌توان همه عوارض را در یک جلسه به صورت هم‌زمان جراحی کرد.

انگشت ماشه ای در کودکان

به ندرت، یکی از انگشتان دست کودکان (معمولاً انگشت شست) ممکن است به صورت خم شده باقی بماند یا با باز شدن انگشت همراه با کلیک یا احساس تقه همراه باشد. این وضعیت معادل انگشت ماشه‌ای (trigger finger) در بزرگسالان است و با همان علت (تنگی در غلاف تاندون خم کننده یا برجستگی گره‌ای شکل تاندون در محل ورود به غلاف) مانع از سهولت در خم و راست شدن انگشت می‌شود. انگشت ماشه‌ای ممکن است از بدو تولد وجود داشته باشد یا با احتمال بیشتری در ماه‌های بعد والدین متوجه این عارضه شوند. با توجه به اینکه کودکان خردسال انگشت شست دست خود را به طور معمول خم نگه می‌دارند، تشخیص این عارضه ممکن است با تأخیر همراه باشد.

احتمال بهبودی خود به خود این عارضه در کودکان وجود دارد. خم و راست کردن انگشت مبتلا به صورت مرتب توسط مادر و آتل بندی شب می‌تواند در بهبودی عارضه مؤثر باشد. به همین علت، در کودکان زیر یک سال صبر کرده و سیر وضعیت را پیگیری می‌کنیم. در کودکان بزرگتر از یک سال، به خصوص در موارد شدیدتری که انگشت شست در وضعیت خم شده باقی مانده یا همراه با درد باشد، اقدام به عمل جراحی می‌شود.

مقالات مرتبط

توانبخشی کتف

برای توانبخشی کتف یا بازتوانی پس از اینکه کتف آسیب دیده است می توانید از حرکت های ساده استفاده کنید. سرشانه

مطالعه »
مشاوره رایگانمشاوره رایگان