آدرس: جنوب به شمال خیابان ولیعصر، نرسیده به مطهری، کوچه حسینی راد، پلاک 34

نوبت دهی مرکز : 88801800 – 021

انواع عمل جراحی بسته دیسک کمر چگونه انجام می‌شوند؟

دیسککتومی بسته‌ی کمر نوعی جراحی برای ترمیم یک دیسک مشکل‌دار در کمر است. در این عمل جراحی، برش‌های کوچک‌تری نسبت به عمل دیسککتومی باز کمر ایجاد می‌شود.

دیسککتومی کم تهاجمی کمر چیست؟


ستون فقرات یا همان تیره پشتی، از زنجیره‌ای از استخوان‌ها تشکیل شده است که به عنوان مهره‌ها شناخته می‌شوند. داخل این تیره پشتی، طناب نخاعی عبور می‌کند که نقش مهمی در حفاظت از طناب نخاع دارد. بین هر مهره، دیسک‌هایی وجود دارند که به عنوان بالشتک و فاصله‌گیر برای مهره‌ها عمل می‌کنند. از سوراخ‌های کوچکی در استخوان‌ها به نام فورامن، ریشه‌های عصبی بزرگی به نام ریشه‌های عصبی عبور می‌کنند. این ریشه‌های عصبی سیگنال‌هایی را از بدن دریافت و به بدن ارسال می‌کنند. سیگنال‌ها از طریق نخاع به مغز ارسال می‌شوند تا دریافت و پردازش شوند.

گاهی اوقات ممکن است دیواره خارجی یکی از این دیسک‌ها خشک و کم آب گردد و با افزایش سن یا آسیب‌دیدگی ضعیف شود. وقتی این اتفاق می‌افتد، قسمت نرم و داخلی دیسک بیرون می‌زند. به این وضعیت بیرون‌زدگی دیسک یا بالجینگ (برآمدگی) دیسک می‌گویند. این دیسک بیرون زده می‌تواند به نخاع فشار وارد کرده و علائمی مانند درد، گزگز یا ضعف را در قسمت‌های مرتبطی با آن عصب در بدن ایجاد کند.

در طی عمل جراحی بسته کمر (دیسککتومی بسته)، جراح ارتوپدی بخشی از دیسک آسیب دیده را خارج می‌کند. این عمل به کاهش فشار از روی نخاع کمک می‌کند. جراح می‌تواند از روش‌های مختلفی برای این کار استفاده کند. به طور مثال در یک روش، جراح لوله کوچکی را از طریق پوست روی کمر، در جایی بین مهره‌ها و در فضایی که دیسک بیرون زده وجود دارد وارد می‌کند. سپس ابزارهای بسیار کوچکی را از طریق این لوله وارد ستون فقرات می‌کند تا بخشی بیرون زده‌ی دیسک را خارج کند. یا ممکن است برای از بین بردن بخشی بیرون زده‌ی دیسک از لیزر استفاده شود. برخلاف عمل دیسککتومی باز کمر، جراح فقط یک برش بسیار کوچکی را بر روی پوست ایجاد می‌کند و هیچ استخوان یا ماهیچه‌ای را کنار نمی‌زند.

در چه صورتی ممکن است به دیسککتومی کمر نیاز داشته باشیم؟


اگر دچار مشکل بیرون‌زدگی دیسکی در کمرتان شده‌اید که علائمی را ایجاد کرده است، ممکن است به این نوع جراحی نیاز داشته باشید. این علائم ممکن است شامل احساس ضعف، درد یا گزگز در ناحیه کمر و یکی از پاها باشد.

دیسککتومی کمر بیا جراحی بسته‌ی کمر را نمی‌توان برای درمان همه موارد کمردرد استفاده کرد و همه افراد مبتلا به فتق یا بیرون‌زدگی دیسک به دیسککتومی کمر نیاز ندارند. اگر سایر روش‌های درمانی را امتحان کرده‌اید اما هنوز علائم شدیدی را تجربه می‌کنید، ممکن است پزشک معالج شما، عمل جراحی را پیشنهاد کند. سایر روش‌های درمانی که برای اولین بار امتحان می‌شود شامل فیزیوتراپی و مصرف داروهای ضدالتهاب می‌باشد.

با پزشک معالج خود در مورد خطرات و مزایای جراحی بسته دیسک کمر در مقایسه با جراحی باز صحبت کنید. جراحی بسته دیسک کمر (با حداقل تهاجم) می‌تواند درد کمتر و بهبود سریع‌تری را در پی داشته باشد؛ اما همه مراکز جراحی نمی‌توانند از این روش استفاده کنند.

چگونه می‌توانیم برای جراحی دیسککتومی کمر آماده شویم؟


چگونگی آماده شدن برای جراحی دیسککتومی کمر

از پزشک معالج خود در مورد اینکه چگونه باید برای جراحی دیسککتومی کمر آماده شوید و برنامه‌ریزی داشته باشید، بپرسید. در مورد اینکه آیا باید قبل از موعد جراحی، مصرف داروهایی مانند داروهای رقیق‌کننده خون را متوقف کنید. شب قبل از عمل خود و بعد از نیمه شب از خوردن و نوشیدن خودداری کنید.

پزشک جراح شما ممکن است آزمایش‌های تصویربرداری دیگری از ستون فقرات، مانند ام آر آی را برای شما سفارش دهد.

در طی عمل دیسککتومی بسته کمر چه اتفاقی می‌افتد؟


گزینه‌های مختلفی برای جراحی دیسک کمر وجود دارد. جراح می‌تواند جزئیات عمل جراحی را برای شما به‌خوبی توضیح دهد. این عمل ممکن است حدود 1 ساعت طول بکشد. در اینجا نمونه‌ای از مراحل انجام این عمل شرح داده شده است:

  • به شما بی‌حسی موضعی داده خواهد شد تا در طول عمل احساس درد و ناراحتی نکنید، در حالی شما همچنان هوشیار خواهید بود. یا ممکن است بیهوشی عمومی برای شما انجام دهند و شما را بی‌هوش کنند.
  • یک متخصص و تکنسین بی‌هوشی علائم حیاتی شما را در حین انجام عمل جراحی با دقت مشاهده و کنترل می‌کند. این علائم شامل ضربان قلب و فشارخون می‌شود.
  • پزشک جراح یک برش کوچک در کمر، بر روی سطح دیسک آسیب‌دیده ایجاد می‌کند.
  • در حین انجام این عمل، جراح برای اطمینان از محل صحیح جراحی، از تصویربرداری با اشعه ایکس (اسکن رادیولوژی) استفاده می‌کند.
  • جراح ابتدا یک سیم بسیار نازکی را به فضای بین مهره‌ای وارد می‌کند. سپس یک لوله کمی بزرگ‌تر را روی این سیم فشار می‌دهد. سپس یک لوله بزرگ‌تر دوم را به آن لوله فشار می‌دهد. او حتی ممکن است لوله سومی را به لوله دوم با فشار وارد کند. این کار باعث می‌شود بافت زیر پوست به آرامی از پایین جدا شود. در نهایت، جراح همه‌ی این لوله‌ها را به جز بزرگ‌ترین لوله از بدن خارج می‌کند.
  • پزشک جراح ابزارهای کوچکی را از جمله یک دوربین و چراغ روشنایی، از طریق این لوله وارد محل جراحی می‌کند.
  • جراح با استفاده از ابزارهای کوچکی قسمت بیرون زده‌ی دیسک را برمی‌دارد. وی همچنین ترمیم‌های مورد نیاز دیگری را نیز انجام خواهد داد.
  • سپس ابزار و لوله‌های جراحی برداشته می‌شود.
  • یک باند کوچک بر روی محل جراحی قرار داده شده تا زخم شما را ببندند.

بعد از دیسککتومی کمر چه اتفاقی می‌افتد؟


عمل جراحی بسته کمر معمولاً یک عمل سرپایی است. به این معنی که می‌توانید همان روز به خانه برگردید. بعد از عمل احتمالاً باید چند ساعت در بیمارستان محل انجام جراحی‌تان بمانید. حتماً باید شخصی همراهتان باشد که بتواند شما را به خانه ببرد.

پزشک معالج شما در مورد چگونگی انجام حرکاتتان با کمر به شما دستورالعمل‌ها و راهنمایی‌هایی می‌دهد. ممکن است لازم باشد که کارهای بلند کردن یا خم شدن را محدود کنید. پزشک جراحتان پس از اتمام عمل جراحی به شما توصیه می‌کند که برای مدت زمان محدودی از کمر بند طبی استفاده کنید. اکثر افراد می‌توانند ظرف مدت یک هفته به کارهای خود برگردند. ممکن است برای تقویت کمر خود به فیزیوتراپی نیاز داشته باشید.

ممکن است مشاهده کنید که مقداری مایعات از ناحیه برش کوچک شما ترشح می‌شود. این امر طبیعی است. در صورت وجود ترشح زیاد از محل برش، فوراً به پزشک معالج خود اطلاع دهید. در صورت داشتن تب یا درد زیادی در ناحیه عملتان، حتماً با پزشک جراح خود تماس بگیرید.

گاهی اوقات بعد از این عمل جراحی، برای مدتی درد زیادی داشه باشید؛ اما می‌توانید برای تسکین درد از داروهای مسکن استفاده کنید. این درد معمولاً به سرعت از بین می‌رود. البته این درد شما باید کمتر از درد قبل از جراحی‌تان باشد.

حتماً از تمام دستورالعمل‌های پزشک معالج خود پیروی کنید و مراجعات بعد از عملتان را به دستی انجام دهید.

مراحل بعدی

قبل از اینکه برای انجام یک تست یا یک عمل جراحی موافقت خود را اعلام کنید، در مورد موارد زیر اطلاعات کسب کنید:

  • نام تست یا جراحی
  • دلیل انجام تست یا جراحی
  • چه نتایجی باید از آن انتظار داشت و معنی آن‌ها چیست
  • خطرات و مزایای آن تست یا جراحی
  • عوارض جانبی یا عوارض احتمالی آن چیست
  • چه موقع و کجا باید تست یا جراحی را انجام دهید
  • چه کسی تست یا جراحی را انجام می‌دهد و شرایط آن شخص چیست
  • اگر آن تست یا جراحی را انجام ندهید، چه اتفاقی می‌افتد
  • هرگونه تست یا جراحی را که می‌توان به عنوان جایگزینی برای آن تست یا جراحی در نظر گرفت
  • چه زمانی و چگونه به نتایج دست خواهید یافت
  • اگر سؤال یا مشکلی دارید پس از آن تست یا جراحی داشتید، با چه کسی تماس بگیرید
  • چقدر باید برای تست یا جراحی هزینه پرداخت کنید.

خطرات احتمالی ناشی از دیسککتومی بسته کمر چیست؟


خطرات احتمالی ناشی از دیسککتومی بسته کمر چیست؟

هر عمل جراحی ممکن است خطراتی را به همراه داشته باشد. در زیر، برخی از خطرات محتمل جراحی ذکر شده است:

  1. عفونت: احتمال بروز عفونت در محل عمل جراحی وجود دارد. اقدامات پیشگیری و مراقبت محکم از جانب پزشک و تیم پزشکی می‌تواند این خطر را کاهش دهد.
  2. خونریزی بیش از حد: در برخی موارد، خونریزی قابل توجهی در طول یا بعد از جراحی رخ می‌دهد. کنترل خونریزی به وسیله پزشک و استفاده از روش‌های مناسب ممکن است لازم باشد.
  3. لخته شدن خون: جراحی می‌تواند خطر ایجاد لخته خون در عروق را افزایش دهد. این لخته می‌تواند خطر ایجاد اختلالات جدی در جریان خون و در نتیجه عوارض جدی مانند سکته قلبی یا سکته مغزی را به همراه داشته باشد.
  4. آسیب به اعصاب مجاور: در برخی موارد، عمل جراحی می‌تواند به اعصاب مجاور مناطق درمانی آسیب برساند و عوارضی مانند احساس کاهش یا از دست دادن حس در بخش‌های بدن را به همراه داشته باشد.
  5. واکنش به داروها و مواد بیهوشی: بعضی افراد ممکن است به داروها و مواد بیهوشی استفاده شده در جراحی واکنش نشان دهند، که ممکن است عوارض جانبی جدی را به همراه داشته باشد. پیش از جراحی، به پزشک خود اطلاع دهید که آیا شما به هر نوع واکنش آلرژیک یا حساسیتی نسبت به داروها دارید.
  6. تسکین موقت و نیاز به جراحی مجدد: در برخی موارد، عمل جراحی ممکن است تسکین موقتی از علائم و دردها را فراهم کند، اما ممکن است نیاز به جراحی مجدد در آینده وجود داشته باشد.

توجه داشته باشید که خطرات مربوط به جراحی ممکن است بسته به سن، وضعیت سلامتی شما و مشکل خاصی که در حال درمان است، متفاوت باشد. بهتر است با پزشک خود در مورد خطرات خاصی که در صورت جراحی مرتبط با وضعیت شما وجود دارد، مشورت کنید.

مقالات مرتبط

ماساژ ستون فقرات

فهرست مطالب1 ماساژ درمانی2 برای مطالعه فواید ماساژ درمانی کلیک کنید. ماساژ درمانی در حوزه پزشکی، ماساژ درمانی به عنوان

مطالعه »
مشاوره رایگانمشاوره رایگان