آدرس: جنوب به شمال خیابان ولیعصر، نرسیده به مطهری، کوچه حسینی راد، پلاک 34

نوبت دهی مرکز : 88801800 – 021

انواع ،توانبخشی و علائم سکته مغزی

second

علائم سکته مغزی

معمولا به طور ناگهانی ظاهر می شود. در ابتدا فرد ممکن است احساس بی حالی ورنگ پریدگی داشته باشد،یا از یک سردرد ناگهانی شکایت کند.ممکن است بی حسی ناگهانی در چهره یا اندام خود به خصوص در یک پای خود داشته باشد.از علائم دیگر اشتباه و مشکل در صحبت کردن یا درک آنچه که به آنها گفته می شود، مشکلات بینایی ، مشکل در راه رفتن یا حفظ تعادل خود یا از دست دادن هوشیاری است .

  بسیار مهم است که دکتر شما را بلافاصله پس از علائم هشدار دهنده سکته مغزی معاینه کند. پزشک شما تعیین می کند که آیا یک سکته مغزی، سکته مغزی کوچک و یا یکی دیگر از وضعیت پزشکی با علائم مشابه رخ داده است مانند تشنج یا میگرن.

انواع سکته مغزی

سکته مغزی ایسکمیک و سکته مغزی هموروژیک .

سکته مغزی ایسکمیک

شایع ترین نوع سکته مغزی است و براثر انسداد عروق خونی مغز ایجاد می شود. این ممکن است به علت سخت شدن و تنگ شدن شریان ها (تصلب شرایین) و یا توسط یک لخته خون و مسدود کردن رگ های خونی باشد.

 یک نوع از سکته مغزی، سکته مغزی ترومبوتیک است که توسط یک لخته خون (ترومبوز) در یکی از شریانهای سر و یا گردن، که به شدت جریان خون را کاهش می دهد ایجاد می شود. ترومبوز ممکن است ناشی از رسوب چربی در رگهای خونی (پلاک ها) باشد.

 نوع دیگری از سکته مغزی ایسکمیک سکته مغزی آمبولیک (یا آمبولی مغزی)، ناشی از وقتی است که یک لخته خون در نقاط دیگر بدن (برای مثال، اتاق های قلب) تشکیل می شود و از طریق سیستم گردش خون به مغز میرسد. لخته آمبولی نامیده می شود.

 سکته مغزی هموروژیک

شدید ترین نوع سکته مغزی سکته مغزی هموروژیک است. این نوع سکته هنگامی رخ می دهد که یک رگ خونی در مغز بترکد، خون تراوش می کند و موجب آسیب به ناحیه ای از مغز می شود.

2 نوع سکته مغزی هموروژیک وجود دارد: خونریزی زیر عنکبوتیه، که در فضای اطراف مغز رخ می دهد و نوع شایع تر خونریزی داخل مغزی است که شامل خونریزی در داخل بافت مغز به خودی خود است .

درمان سکته مغزی

در صورت ایجاد عارضه سکته مغزی درمان بیمار در دو بخش انجام میگیرد :

1- بخش اول فاز حاد بیماری است .در این مرحله بیمار بلافاصله در بخش مغز و اعصاب بستری شده و اقدامات درمانی توسط متخصص مغز و اعصاب شروع می گردد. این اقدامات شامل پایین آوردن فشار خون (در صورت لزوم ) و اقدامات درمانی دیگری است که خونرسانی به ناحیه صدمه دیده مغز را بهبود میبخشد و از ایجاد لخته های بعدی در رگها و یا خونریزی بیشتر جلو گیری میکند .

مرحله خطر ناک بیماری در این فاز می باشد که با اقدامات مناسب متخصص مغز و اعصاب از پیشرفت علایم بیمارجلوگیری به عمل می آید. در همین مرحله درمان مناسب فاکتورهای مساعد کننده سکته مغزی مانند دیابت و پرفشاری خون شروع می گردد.

2- بخش دوم درمان پس از ترخیص بیمار از بیمارستان شروع می شود . در این مرحله کار تیمی بین پزشکان اهمیت بسیاری دارد. در این فاز که معمولا بین سه ماه تا یک سال بطول می انجامد اقدامات درمانی متخصص مغز و اعصاب جهت درمان پر فشاری خون، کاهش چربی یا قند خون (در صورت با لا بودن )، افزایش خونرسانی به مغز، کاهش احتمال لخته یا خونریزی مجدد و کاهش سفتی عضلات و سایر موارد ادامه می یابد.

همزمان با این اقدامات درمانهای توانبخشی نیز شروع میشود که هدف آن کاهش ناتوانی بیمار و افزایش تواناییهای موجود است بطوریکه فرد به حد اکثر میزان توانایی ممکن دست یابد .درباره این درمان در قسمتهای بعد توضیح کامل ارایه خواهد شد. متاسفانه تا به امروز برنامه منسجمی به عنوان توانبخشی سکته مغزی بطور اختصاصی درایران وجود نداشته است و بیماران سکته مغزی بطور پراکنده به کلینیکهای عمومی فیزیوتراپی و در موارد کمی کار درمانی ارجاع میشوند.

مقالات مرتبط

مشاوره رایگانمشاوره رایگان