آدرس: جنوب به شمال خیابان ولیعصر، نرسیده به مطهری، کوچه حسینی راد، پلاک 34

نوبت دهی مرکز : 88801800 – 021

رابطه طب سوزنی با ورزش

از آنجا که عوارض جانبی طب سوزنی بسیار کم است، توصیه می‌شود این روش را برای تسکین درد‌ها و افزایش آرامش امتحان کنید.

طب سوزنی یک روش درمانی است که در آن سوزن‌های بسیار باریک در نقاط خاصی از بدن قرار می‌گیرند. این روش اغلب برای درمان درد‌ها استفاده می‌شود و از طب سنتی چینی مشتق شده است.

طب سنتی چینی، طب سوزنی را به عنوان یک تکنیک معتبر می‌شناسد که انرژی یا “چی” در بدن به تعادل می‌رسد. این روش به تنظیم کانال‌ها و مجراهای عبور انرژی و بهبود تعادل انرژی در بدن می‌پردازد.

از سوی دیگر، بسیاری از پزشکان غربی، طب سوزنی را به عنوان یک روش مؤثر برای تحریک اعصاب، عضلات و بافت‌های همبند می‌شناسند. آنها باور دارند که این تحریکات می‌توانند ترشح مسکن‌های طبیعی بدن را افزایش داده و جریان خون در بدن را بهبود بخشند.

ورزش در طب سوزنی

یکی از شاخه‌های طب سوزنی، ورزشی به نام “Medical Qi Gong” است که تمام متخصصان طب سوزنی باید در طول دوره تحصیل خود آن را نیز یاد بگیرند. در این ورزش، با حرکات بسیار آهسته و هماهنگ و با تمرکز بر ذهن، بدن و تنفس، تعادل کاملی بین عضلات و استخوان‌های بدن ایجاد می‌شود و با افزایش حمایت عضلات از مفاصل درگیر، به بهبود بیماران آرتروزی کمک می‌کند.

طب سوزنی می‌تواند دردهای عضلانی و اسکلتی (مخصوصاً اگر مکانیکی باشد) را با سرعت تسکین دهد، حتی در یک جلسه مانند دردهای گردن، کمر، زانو، کتف منجمد و سردردهای گردنی.

اما نکته مهم این است که اگر عضلات را تقویت نکنیم یا ورزش ندهیم و یا وضعیت بدنی بیمار را اصلاح نکنیم، کنترل دردها با طب سوزنی ممکن است موقت باشد و بیماری دوباره عود کند. طب سوزنی فقط یک کنترل درد چند روزه تا چند هفته‌ای یا حتی چند ماهه است. گاهی لازم است ورزش کششی داد و گاهی انقباضی و تقویتی. انتخاب نوع ورزش تأثیر مستقیمی بر جواب درمان دارد و یک پزشک طب سوزنی باید به این موضوع توجه کند.

طب سوزنی برای ورزشکاران

طب سوزنی اثرات مثبتی بر قدرت بدن و تنظیم فشار خون دارد و می‌تواند ورزشکاران را در بازیابی نیروی بدنی پس از ورزش کمک کند.

تحقیقات زیادی در زمینه تأثیرات طب سوزنی بر بهبود عملکرد ورزشکاران و سرعت بازیابی آنها انجام شده است. محققان دانشگاه وسترن سیدنی استرالیا اظهار کرده‌اند که طب سوزنی تأثیرات مثبتی دارد. در دنیای ورزش‌های رزمی چین، از انواع مختلف طب سنتی برای افزایش عملکرد ورزشی استفاده می‌شود و طب سوزنی یکی از این روش‌هاست. چینی‌ها از طب گیاهی، بادکش و سایر روش‌های سنتی نیز بهره می‌برند.

طب سوزنی گاهی می‌تواند در بازیابی ورزشکاران پس از مصدومیت بهبود بخشی کند و سرعت بازیابی آنها را افزایش دهد. انجام منظم طب سوزنی می‌تواند از پیشگیری از مصدومیت‌ها نیز کمک کند.

منبع: دکتر مغاری متخصص طب سوزنی

مقالات مرتبط

گرفتگی گردن

اسپاسم و گرفتگی گردن به 3 دلیل رخ می‌دهد. اول بر اثر استرس، دوم نشستن‌ها و استفاده نادرست از سیستم

مطالعه »
مشاوره رایگانمشاوره رایگان