آدرس: جنوب به شمال خیابان ولیعصر، نرسیده به مطهری، کوچه حسینی راد، پلاک 34

نوبت دهی مرکز : 88801800 – 021

اختلالات کانال نخاعی

مهمترین وظیفه ستون فقرات محافظت از طناب نخاعی(spinal cord),تحمل وزن سر و تنه و همچنین انتقال دهنده وزن به اندام تحتانی است.
هر مهره شامل یک جسم مهره در قسمت جلویی و یک قوس مهره ای در عقب می باشد.جسم مهره و قوس مهره ای به گونه ای اتصال دارند که کانال نخاعی را به وجود می آورند.

نخاع در طول ستون فقرات از ناحیه گردنی تا قسمت اولین یا دومین مهره کمری امتداد می یابد و ریشه های عصبی در طول نخاع بصورت حسی یا حرکتی از طریق سوراخ های بین مهره ای از نخاع منشعب می شوند.مسیر اعصاب حسی به سمت نخاع و از آنجا به سمت مغز است و مسیر اعصاب حرکتی به سمت محیط مثلا عضلات می باشد.

تعداد اعصاب نخاعی 31 جفت که شامل 8 زوج گردنی,12 زوج پشتی, 5 زوج کمری, 5 زوج خاجی و یک زوج دنبالچه ای می باشد.به قسمت پایانی تنه نخاع که بین اولین و دومین مهره کمری پایان می یابد به دلیل مخروطی شکل بودن,مخروط انتهایی(conus medullaris) می نامند و از این قسمت انتهایی به بعد, ریشه های اعصاب در کانال نخاعی به صورت دم اسب خارج می شوند,بنابراین به ناحیه دم اسبی(cauda equina) معروف است.

درمانهای بدون جراحی کانال نخاعی:

•بریس کمر
•استراحت کردن
•درمان فیزیوتراپی تنگی کانال نخاعی
•روشهای مدیریت درد

این روش ها نتایج اثبات شده ای برای دراز مدت ندارد  مگر در بیمارانی که زمان زیادی نیست گرفتار این مسئله شدن و شدید هم نباشد. به عنوان مثال افراد چاقی که مشکل راه رفتن به علت این بیماری را دارند اگر وزن کم کنند تا حدی مشکلشان برطرف می شود.

بعضی داروهای ضد التهابی و تمرینات تقویت کننده عضلات پشت ممکنه برای بعضی بیماران کمردردی سودمند باشد ولی برای کسانی که تنگی کانال نخاع دارند در دراز مدت مفید نیست و اگر بهبودی هم حاصل شود بعد از کنار گذاشتن آن تمرینات مجددا مشکلات ظاهر خواهد شد.

مقالات مرتبط

مشاوره رایگانمشاوره رایگان