آدرس: جنوب به شمال خیابان ولیعصر، نرسیده به مطهری، کوچه حسینی راد، پلاک 34

نوبت دهی مرکز : 88801800 – 021

آناتومي مفصل زانو

2Q==

مفصل زانو، اصلي‌ترين مفصل جهت تحمل وزن در بدن شماست. اين مفصل که به آن مفصل لولايي اطلاق مي‌شود، در جايي که استخوان ران (فمور) با استخوان درشت ني ساق به هم مي‌رسند، شکل مي‌گيرد. در قسمت جلوي اين مفصل استخوان کشکک قرار گرفته است. زانو توسط عضلات، رباطها و ديگر اجزاء بافت نرم احاطه شده و همين اجزاء به مفصل شکل داده و آن را در حالت طبيعي حفظ مي‌کنند.

بين دو استخوان تشکيل دهنده مفصل، غضروفي قرار گرفته که سبب حرکت نرم و آزادانه مفصل مي‌شود.

متأسفانه در نتيجه ساعتها فشار و کار کردن، آرتروز و يا برخي آسيب هاي حاد، مفصل زانو دردناک شده و عملکرد طبيعي خود را ازدست مي‌دهد. اسپور (قطعات کوچک استخواني که در فضاي مفصلي تشکيل مي‌شود) بافت پوششي مابين دو استخوان را تخريب کرده و سبب بروز شرايط دردناک مي‌شود.

زانو دارای ۴ رباط مختلف است که ممکن است دچار آسیب‌دیدگی شوند. آسیب‌دیدگی رباط زانو ممکن است به صورت کشیدگی ریاط یا پارگی آن باشد. پارگی رباط می‌تواند به صورت جزئی و یا کامل باشد. آسیب‌دیدگی رباط‌های زانو عموما باعث بروز درد، تورم، حساسیت به لمس زانو، کبودی و محدودیت حرکتی زانو می‌شود. همچنین ممکن است شما در زانوی خود احساس عدم ثبات داشته باشید و به حالت لنگان راه بروید. رباط صلیبی شامل رباط متقاطع قدامی ‌یا ACL و رباط متقاطع خلفی یا PCL می باشد. رباط‌های ACL و PCL دو رباط مورب هستند که به صورت ضربدری از روی یکدیگر عبور می‌کنند و به همین خاطر به آن‌ها رباط‌های ضربدری نیز گفته می‌شود. در صورتی که آسیب‌دیدگی و پارگی رباط صلیبی رخ دهد و در حدی شدید باشد که هیچ‌یک از روش‌های درمانی دیگر موثر نباشند، انجام جراحی تجویز می‌شود.

مقالات مرتبط

مشاوره رایگانمشاوره رایگان