آدرس: جنوب به شمال خیابان ولیعصر، نرسیده به مطهری، کوچه حسینی راد، پلاک 34

نوبت دهی مرکز : 88801800 – 021

علت و درمان گردن درد همراه سر درد و سر گیجه

گردن درد

منطقه گردن، که به عنوان ستون مهره‌های گردن شناخته می‌شود، از مهره‌هایی تشکیل شده است که از ناحیه جمجمه تا بالای استخوان ترقوه امتداد دارد. دیسک‌هایی که در بین مهره‌ها قرار دارند، نقش ضربه‌گیر بین استخوان‌ها را ایفا می‌کنند.

استخوان‌ها، رباط‌ها و عضلات گردن، سر را و حرکات آن را پشتیبانی می‌کنند. هرگونه آسیب، اختلال یا التهاب در این مفصل می‌تواند منجر به درد گردن و سفتی آن شود.

بسیاری از آسیب‌ها و دردهای گردن ناشی از وضعیت نادرست یا استفاده بیش از حد از مفصل و فشرده شدن طبیعی مفصل رخ می‌دهد. در بعضی موارد، درد گردن ناشی از آسیب‌های ناشی از سقوط، تصادفات ورزشی یا تصادفات خودرو ایجاد می‌شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر یا رزرو نوبت در کلینیک امید می‌توانید با شماره 09107803155 تماس حاصل نمایید.

بیشترین علل وجود دردهای مختلف در ناحیه گردن ناشی از سه بیماری شایع آرتروز گردن، فتق دیسک گردن و سندرم های عضلانی است که در صورت وجود درد در ناحیه گردن و انتشار آن به دست ها حتی در مراحل اولیه آن بایستی به پزشک مراجعه کرد تا تشخیص قطعی در مراحل اولیه صورت گیرد چرا که رفع گردن درد و درمان دیسک گردن در این مراحل بسیار مفیدتر و مؤثرتر واقع می گردد.

دراکثراوقات گردن درد جدی نمی باشد وبا گذشت چند روز کاهش می یابد. دربعضی ازموارد درد ناحیه گردن نشان دهنده آسیب دیدگی یا بیماری جدی است که نیاز به مراقبت های پزشکی دارد درصورتیکه درد گردن بیشترازیک هفته پایدارباشد نشان دهنده یک آسیب دیدگی جدی است و یا درصورتیکه باعلائم دیگر همراه باشد باید بلافاصله به پزشک مراجعه کنید و درمان گردن درد را شروع کنید. افرادزیادی ممکن است درطول زندگی با درد وسختی مفصل گردن مواجه شوند که دلائل بروز آن متفاوت است. از درمانهای مناسب برای رفع گردن درد می توان به ورزش گردن درد و فیزیوتراپی اشاره کرد.

 

 

علائم گردن درد

علائم گردن درد

علائمی که ایجاد می شود براساس نوع اختلال، بیماری وشرایط متفاوت است علائم گردن درد که با آسیب دیدگی گردن ایجاد می شود شامل موارد زیراست:

  1. خونریزی
  2. شکسته شدن استخوان
  3. آسیب دیدگی راه های تنفسی
  4. تغییررنگ پوست مانند کبودی
  5. ایجاد درد درنواحی دیگر بدن
  6. تورم بافت ها

زمانیکه علت گردن درد، وجود عفونت باشد با علائمی مانند علائم زیر مواجه می شوید:

  1. درد بدن
  2.  اسهال
  3.  تب
  4. کسالت وافسردگی
  5. حالت تهوع بدون استفراغ
  6. کهیرپوستی
  7. عطسه وسرفه
  8. تورم غدد لنفاوی
  9. سرگیجه و سردرد گردنی

علائم اختلال در گردن که با ایجاد علائم درساختارهای دیگر بدن ایجاد می شود شامل موارد زیر است:

  1. درد در ناحیه تحتانی مفصل کمر
  2. علائم اختلال درعصب ها گردن مانند دردهای شدید،بی حسی یا سوزش
  3. علائمی که مربوط به اختلالات تیروئید ی میشود مانند گواتر(تورم غده تیروئید)

سرگیجه و سر درد گردنی چیست؟

سرگیجه و سر درد گردنی چیست؟

یکی از شایع ترین انواع سر درد، سردرد گردنی (سر درد ناشی از گردن درد) است که از گردن نشات می گیرد. سردرد گردنی عموما ناشی از فعالیت هایی است که در آنها فشار بیش از حدی بر مفاصل بالایی گردن وارد می شود. این فشار می توان می تواند به دلیل آسیب ناشی از حوادث  مخصوص (مثل کشیدگی گردن یا بلند کردن جسم سنگین)، یا فعالیت های مکرر یا طولانی مدت، مانند دولا دولا راه رفتن، طرز نشستن یا ایستادن نامناسب،  بلند کردن یا حمل کردن جسم سنگین، خم کردن و پیچش بیش از حد گردن، کار کردن با رایانه یا فعالیت هایی که مستلزم قرار گرفتن دست ها در جلوی بدن (مثل کارهای خانه) است، باشد.

افراد  مبتلا به این نوع سر درد و سرگیجه معمولا در طول فعالیت های که علت درد گردن است، شروع تدریجی گردن درد و سر درد را تجربه می کنند. بااین حال، این بیماران همچنین پس از انجام فعالیت جنسی، مخصوصا به محض راه رفتن در صبح روز بعد درد و گرفتگی را تجربه می کنند.

سردرد گردنی معمولا به عنوان یک درد خفیف ظاهر می شود که پشت سر احساس می شود، اگرچه گاهی اوقات پشت چشم یا ناحیه شقیقه و همچنین در بالای سر، پیشانی یا گوش این درد احساس می شود. درد عموما در یک سمت احساس می شود، اما گاهی اوقات هر دو طرف سر و صورت تحت تاثیر قرار می گیرند. افراد مبتلا به این نوع سردرد در کنار علائمی که در سر آنها بوجود می آید، اغلب گرفتی و درد گردن را دارند، و به سختی می توانند گردن خود را بچرخانند. درد، گزگز یا بی حسی نیز در قسمت بالای کمر، شانه ها، دست یا بازو ممکن است احساس  شود، اگر چه چندان شایع نیست.گاهی اوقات علایم گردن درد مثل احساس گیجی، تهوع، زنگ زدن گوش، کاهش تمرکز، ناتوانی در درست انجام کارهای روزمره و افسردگی می باشد. افراد مبتلا به این نوع سردرد عموما در طول انجام حرکات مشخص گردن یا قرار گرفتن در یک وضعیت برای مدت طولانی (برای مثال نشستن پشت رایانه  یا رانندگی در حالت نشستن نامناسب) احساس درد و ناراحتی بیشتری دارند. این بیماران همچنین با سفت لمس کردن قسمت بالای گردن درست در زیر قسمت انتهایی جمجمه، دچار التهاب و همچنین گرفتگی عضلانی می شوند. این نوع از سر درد و سرگیجه که منشاء آن مشکلات گردن است، با درمان مشکل و رفع گردن درد بهبود می یابند.

علل گردن درد

فشرده و کشیده شدن ماهیچه ها

این اختلال با انجام فعالیت ها و رفتارهایی مانند آنچه در ادامه ذکر می شود بروز می کند:

  1. حالت های نامطلوب قرارگیری مفصل گردن
  2. نشستن درپشت میز برای مدت طولانی، بدون تغییرحالت
  3.  تکان خورد غیرارادی گردن که درحین انجام تمرینات ایجاد می شود
  4. خواندن، کار کردن یا تماشا کردن تلویزیون با وضعیت قرارگیری نامناسب بدن (مثلا مطالعه کردن در حالت خمیده به جلو).
  5.  کار کردن با صفحه کامپیوتری که بیش از حد بالا یا پایین است.
  6. خوابیدن در وضعیت نادرست، مثلا خوابیدن روی شکم فشار زیادی به گردن وارد می کند. همچنین از بالش بلند یا خیلی سفت استفاده نکنید.

آسیب دیدگی

از دیگر علل گردن درد، ضربه شدید در اثر آسیب دیدگی است. گردن به آسیب دیدگی ها مخصوصا هنگام حوادثی مانند افتادن، تصادف اتومبیل، ورزش حساس است وباعث می شود که به ماهیچه ها ولیگامان های گردن فشار وارد شود تا ازحالت طبیعی خود به بیرون حرکت کند زمانیکه مفصل گردن جابه جا یا دچار شکستگی می شود نخاع هم ممکن است دچار آسیب دیدگی شود آسیب دیدگی ها گردن با تکان خوردن ناگهانی سر که به آن واخوردگی درتصادفات گفته می شود، ایجادمی شود.

بیماری وشرایط نامطلوب

بیماری آرتروز گردن می تواند باعث گردن درد، تورم مفصل وجراحت های استخوانی شود زمانیکه این موارد ایجاد شد منجربه درد ناحیه گردن می شود.

پوکی استخوان: ضعف استخوان ها که براثرشکستگی های کوچک دراستخوان ها ایجاد می شود.

فیبرومیالژی: شرایطی است که باعث درد ماهیچه ها می شود.

باافزایش سن دیسک ها درستون مهره ها می تواند. ازبین برود(اسپوندیلوز)ایجاد شود وبا کاهش فضای بین مهره ها فشاربرروی مفصل ایجاد می شود. زمانیکه دیسک ها درستون مهره ها بیرون بزند باعث ایجاد فشار برروی نخاع وریشه عصب می شود. که به آن بیرون زدگی دیسک گردن وفتق دیسک گردن گفته می شود و به عنوان پارگی دیسک گردن یا لغزندگی دیسک هم شناخته شده است.

فشاربروی نخاع زمانی ایجاد می شود که فضای ستون مهره ها کاهش یابد وباریک ترازحالت طبیعی شود وباعث ایجاد فشاربرروی مهره ها می شود. واین ناشی ازالتهابات طولانی مدت براثر بروز علائم آرتروز گردن یا شرایط دیگر است.

اگر گردن درد از علائم حمله قلبی باشد با موارد زیر همراه است:

  1. تنگ نفسی
  2. تعریق
  3. حالت تهوع
  4. استفراغ

در صورتیکه دچار آسیب دیدگی گردن شدید وعلائمی مانند علائم حمله های قلبی داشته اید حتما با مرکز فوریت های پزشکی اورژانس تماس بگیرید.

مننژیت به التهابات بافت های باریک اطراف مغز ونخاع گفته می شود سختی مفصل گردن معمولا با علائمی مانند تب و سردردهای شدید همراه است مننژیت می تواند، مرگبار باشد و نیاز به درمان فوری دارد در صورتیکه دچار علائم مننژیت شدید حتما به پزشک مراجعه کنید.

در موارد نادر سختی و درد گردن بر اثر اختلالات و بدشکلی های مادرزادی ایجاد می شود، همچنین موارد ی مانندعفونت،آبسه،تومور یا سرطان ستون مهره ها میتواند نیاز به درمان گردن درد  شود.

تشخیص

دربعضی ازمواقع پزشک بعد بررسی علایم دیسک گردن برای تشخیص دقیق تر و گرفتن تصاویری از علت گردن درد آزمایش های عکس برداری را توصیه میکند این آزمایش ها شامل موارد زیراست:

عکس برداری اشعه ایکس: این تست میتواند نواحی از گردن یعنی جاییکه عصب ها  بوسیله جراحات استخوانی یا  بیرون زدگی دیسک ها فشرده شده اند را آشکا ر کند و به تشخیص آرترز گردن کمک نماید.

سی تی اسکن: سی تی اسکن همراه با اشعه ایکس تصاویر مختلفی از نما های مختلف از مفصل تهیه میکند این آزمایش عکس برداری تصاویری از جزئیات بیشتر ساختارهای داخلی مفصل گردن در اختیارپزشک قرار میدهد.

ام آر آی: این تست عکس برداری از امواج رادیویی و مغناطیسی برای تهیه تصاویری از جزئیات استخوان ها و بافت های نرم استفاده میکند این بافت ها شامل نخاع، ریشه عصب هایی که از نخاع به بدن امتداد دارد است و در تشخیص علت گردن درد مفید می باشد.

اگرچه اکثرافراد با گرفتن آزمایش اشعه ایکس وام آرآی ممکن است دچار مشکل خاصی در مفصل گردن بدون ایجاد هیچ گونه علائمی باشند. ارزیابی این مسئله  که آیا علائمی که دربیمار ایجاد میشود به دلیل همین اختلالاتی است که درتست های عکس برداری نشان داده شده است یا دلیل دیگری باعث بروز درد شده است تشخیص علت گردن درد را کمی دشوار می کند.

الکترومایوگرافی: درصورتیکه پزشک علت گردن درد را مشکوک به اختلالات و فشرده شدن عصب بداند انجام تست الکترومایوگرافی را به بیمار توصیه میکند این آزمایش با قراردادن سوزن کوچکی درپوست بین ماهیچه ها انجام میشود تا بتوان عملکرد عصب ها را ارزیابی کرد

آزمایش خون:آزمایش خون معمولا برای مشخص شدن التهابات وعفونت که باعث ایجاد درد گردن شده است انجام میشود

کشیدن مایع ستون مهره ها:درحین انجام این آزمایش مقداری ازمایع اطراف مغز ونخاع بوسیله سوزن کشیده میشود وبه آزمایشگاه برای انجام تست برده میشود بوسیله این نوع تست میتوان بیماری مننژیت را تشخیص داد

درمان گردن درد

دردمفصل گردن یکی ازاختلالاتی است که برروی دوسوم افراد درجامعه تاثیرمی گذارد انواع مختلفی ازدرمان دیسک گردن برای درمان اختلال در مفصل گردن وجود دارد وانتخاب مناسب ترین درمان ها براساس دلیل بروز درد و میزان شدت آن انجام می شود، برای اکثرافراد درمان ها با استفاده ازترکیبی ازروش های آرامش بخش، مصرف دارو وانجام ورزش های گردن درد، انجام می شود. نکته مهمی که دررابطه با این درما ن ها وجود دارد این است که شواهد پزشکی محدودی وجود دارد که میزان تاثیراکثراین درمان ها در درمان درد گردن را تایید کند. پزشک می تواند درانتخاب مناسبترین نوع درمان گردن درد برای درمان به شما کمک کند. دردهای شدید گردن که بعدازآسیب دیدگی ایجاد می شود، می تواند یک مشکل جدی باشد وباید بلافاصله به پزشک مراجعه کنید اگر شما دچاردردهای شدید مفصل گردن یا باعلائمی مانند درد، بی حسی، سوزش و ضعف درمفصل بازو و ساق پا مواجه شدید مخصوصا اگراین علائم به صورت ناگهانی ایجاد شوند و به سرعت شدت یابند باید فورا به پزشک مراجعه کنید. امروزه استراحت طولانی مدت وماندن در رختخواب برای درمان درد گردن خیلی توصیه نمی شود، درحقیقت اکثر پزشکان توصیه می کنند. که استراحت فقط باید به یک تا دو روز بعد از شروع درد محدود شود، اما هنگامیکه آسیب دیدگی مانند فشار به ریشه عصب ویا پارگی وشکستگی ایجاد شده باشد استثناء وجود دارد واستراحت بیشتری نیازاست. هیچ شواهد ومدارکی در استفاده ازگردن بند در کاهش درد و بهبود عملکرد مفصل وجود ندارد افراد می تواند باحرکت سروگردن به صورت طبیعی باعث کاهش درد وجلوگیری ازپیشرفت سختی گردن شوند اگرچه باید ازانجام حرکات سریع،م وقعیت هایی که باعث آسیب دیدگی می شوند، ویاهرگونه فعالیتی که باعث ایجاد درد می شود، جلوگیری کنید. درصورتیکه تمایل به استفاده ازروش های جایگزین درمانی برای درمان آرتروز گردن و گردن درد دارید با پزشک خود مشورت کنید پزشک در مورد مزایا و معایب این درمان ها با شما صحبت خواهد کرد درمان های جایگزین شامل موارد زیراست

برای کسب اطلاعات بیشتر یا رزرو نوبت در کلینیک امید می‌توانید با شماره 09107803155 تماس حاصل نمایید.

درمان خانگی

اگرچه دلائل مختلفی باعث بروز گردن درد میشود اما توصیه هایی که درادامه گفته میشود به صورت کلی است:

1-  انجام فعالیت های طبیعی روزمره

2-  تحرک داشتن ومصرف مسکن برای کاهش درد.

3-  برای کنترل درد میتوان از دوزهای منظم داروهایی مانند پاراستامول،ایبوپروفن یا ترکیبی ازهردو استفاده کرد. همچنین میتوان به جای قرص ایبوپروفن ازاستعمال ژل های ایبوپروفن بر روی مفصل استفاده کرد همیشه دوز داروها را طبق دستورالعمل آنها مصرف کنید

4-  ازبطری آب گرم یا پد گرم برروی مفصل استفاده کنید این کار باعث کاهش درد ماهیچه گردن و گرفتگی عضله گردن میشود

5-  درهنگام شب بروی یک بالش کوتاه محکم بخوابید ازقراردادن دوبالش برزیرسرخودداری کنید این کار باعث ایجاد فشار بروی مفصل گردن و خم شدن غیرطبیعی آن میشود

6-  حالت مفصل گردن را کنترل کنید حالت های نامطلوب قرارگیری گردن باعث درد شدید می شود.

7-  ازاستفاده ی گردنبد طبی خودداری کنید هیچ اسناد و شواهدی وجود ندارد که ثابت کند استفاده از گردنبد باعث بهبود گردن درد می شود پس بهتراست حرکت گردن را حفظ کنید. (مگر آنکه پزشک برای موارد خاص گردنبند طبی را تجویز کرده باشد)

8-  جلوگیری از رانندگی تازمانیکه سختی مفصل و درد گردن به صورت کامل ازبین برود. رانندگی ممکن است باعث شود که شما گردن خود را برای دیدن وضعیت ترافیک مرتب بچرخانید پس خودداری از رانندگی از ایجاد این مشکل جلوگیری می کند.

9-  درصورتیکه مفصل گردن دچارپیچ خوردگی یا سختی شده است تعدادی تمرینات ساده برای مفصل گردن را انجام دهید فشارهای آرام مفصل گردن مانند کج کردن سربه سمت بالا، پایین وطرفین، چرخش با دقت مفصل گردن ازسمت چپ به راست و برعکس از جمله این تمرینات است انجام این تمرینات  نرمش ها میتواند به استقامت مفصل گردن وبهبود دامنه حرکتی آن کمک کند.

فیزیوتراپی

درمان گردن درد با فیزیوتراپی

پزشکان فیزیوتراپی برای رفع گردن درد با کمک درمان های متنوعی می توانند به کاهش درد مفصل گردن کمک کنند این درمان ها شامل موارد زیراست

  1. ماساژ گردن درد
  2. آلتراسوند (باعث کاهش درد ماهیچه ها ومفصل می شود.)
  3. تحریک الکتریکی عصب ازراه پوست با استفاده ازدستگاه الکتریکی TENS  (درمانی که ازامواج الکتریکی برای کاهش درد استفاده می کند.)
  4. تحرک مفصل و ورزش برای گردن درد (درمان های دستی که باعث بهبود عملکرد مفصل با کشش ماهیچه ولیگامان ها می شود.)
  5. کشش (شامل کشش ها ی خیف مفصل گردن است) وباعث کاهش سریع درد دربعضی از افراد مخصوصا درصورتیکه درد ناشی ازتحریک ریشه عصب یا گرفتگی ماهیچه ها باشد می شود.

حرکات اصلاحی و ورزش

تمرینات خاص مفصل گردن وفعالیت های فیزیکی کلی می تواند. روند بهبودی گردن درد را تسریع بخشد وخطر بروز دردهای مزمن را کاهش دهد افرادی که دچار درد گردن هستند و این درد ها بیشتر از چند ماه در بدن پایداراست، با انجام ورزش گردن می توانند با کاهش درد مواجه شوند. متخصص فیزیوتراپی همچنین می تواند یک برنامه تمرینی منظم رابرای افزایش استقامت، انعطاف، کشش، کاهش گرفتگی ماهیچه ها برای بیمار طراحی کند.

ماساژ درمانی

ماساژ درمانی گردن درد

استفاده از ماساژ درمانی توسط تعدادی از پزشکان اختصاصی مانند متخصصان فیزیوتراپی، متخصصان کایروپراکتیک و متخصصان استخوان، به عنوان یک روش درمانی توصیه می‌شود. ماساژ درمانی با استفاده از فشارها و حرکاتی که با دست بر روی پوست، عضلات و اربط‌ها انجام می‌شود، می‌تواند به درمان دردهای گردن کمک کند. این نوع ماساژ می‌تواند باعث کاهش فشار و تنگی عضلات شده و سفتی مفاصل را کاهش داده و به آن کمک کند تا به حالت آرام و ریلکس برگردد.

ماساژ ملایم گردن می‌تواند به درمان دردهای گردن کمک کند. اما باید توجه داشت که ماساژ باید به طور بسیار ملایم انجام شود، زیرا در غیر این صورت ممکن است وضعیت بیمار بدتر شود و باعث جابجایی دیسک شود. همچنین، برخی نقاط گردن نباید ماساژ داده شوند، به عنوان مثال ماساژ در زاویه فک می‌تواند باعث کاهش شدید فشار خون و حتی فلج شدن فرد شود. همچنین، ماساژ گردن در صورت اعمال فشار بر روی عروق گردن، می‌تواند منجر به ترکیدگی پلاک در داخل رگ‌ها و ایجاد سکته مغزی در افراد مسن شود. ماساژ غده تیروئید هم ممنوع است. اگر از دستگاه ماساژ دهنده (ماساژور گردن) استفاده می‌کنید، باید همین نکات را رعایت کنید و به علاوه، این دستگاه نباید بر روی برآمدهای استخوانی قرار گیرد. بنابراین، بهتر است از ماساژ درمانی‌هایی که توسط افراد عادی و غیرمتخصص انجام می‌شود، خودداری کنید.

کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی امید با داشتن بهترین متخصصان، بهترین نوع ماساژ درمانی را برای درمان دردهای گردن ارائه می‌دهد. به این ترتیب، شما می‌توانید از خدمات حرفه‌ای و مؤثر این کلینیک در بهبود و بهبودی گردن خود بهره‌برداری کنید.

دارو

دارو برای درمان گردن درد

مصرف مسکن ها معمولا باعث کنترل گردن درد می شوند و شما می توانید هنگام انجام فعالیت این مسکن ها را مصرف کنید. درابتدا می توانید برای کاهش درد داروهای بدون نسخه ای مانند پاراستامول وداروهای ضدالتهاب بدون استروئید مانند ایبوپروفن را مصرف کنید پاراستامول همچنین می تواند همراه با داروهای ضدالتهاب بدون استروئید یا مسکن های قوی تری مانند کدئین برای کاهش دردهای شدید مصرف شود. مصرف شل کننده عضلات مانند بنزودایزپینس معمولا برای شل کردن عضلات که باعث درد گردن می شود، توصیه می شود. این دارو به دلیل اینکه دارای عوارض جانبی خاصی است و می تواند اعتیاد آورباشد اغلب برای مصرف کوتاه مدت تجویزمی شود. همچنین این دارو می تواند همراه با درمان ها ی دیگر مصرف شود. داروهای ضد افسردگی که به آنها تراسایکلیک گفته می شود و داروهای ضد تشنج (همان داروهایی که برای کنترل بیماری صرع استفاده می شود) میتواند به کاهش دردهای خاص مفصل گردن که با مصرف داروهای رایج و مسکن کاهش نیافته است کمک کند. این داروها برای کاهش دردهایی که درشب ایجاد می شود و دردهایی که ناشی از فشار وآسیب دیدگی های ریشه عصب است تجویزمی شود. کورتیکاستروئید باعث کاهش التهابات ودرنهایت کاهش گردن درد میشود این دارو میتواند به صورت خوراکی ویا با تزریق درمفصل وماهیچه گردن استفاده شود این ماده می تواند درفضای اپیدورال(فضایی بین پوشش خارجی نخاع ومهره ها)یا فضایی اطراف ریشه عصب تزریق شود تزریق این ماده باید به همراه بی حسی انجام شود و می تواند باعث کاهش دردهایی شود که براثرموارد زیرایجاد شده است:

  1.  التهاب و درد در مفصل فاست (مفصلی بین مهره های ناحیه گردن)
  2. نقاط تریگریا ماشه ای (نقاطی درماهیچه ها که هنگام لمس با دست وایجاد فشارهای مکرر دچار درد می شود)
  3. آسیب دیدگی های ریشه عصب های گردن جاییکه دیسک دچار پارگی شده وجراحات استخوانی ایجاد شده است و درنهایت منجر به آسیب دیدگی های ریشه عصب شده است
  4. بیرون زدگی یا لغزندگی دیسک گردن

کایروپراکتیک

درمان دستی ستون مهره ها که توسط پزشک کایروپراکتیک ومتخصص استخوان انجام می شود یکی دیگر ازدرمان های گردن درد است که می تواند، باعث درمان شرایط خاص مفصل گردن شود دراین درمان ازدست برای تنظیم مفصل ناحیه گردن برای کاهش درد وسختی استفاده می شود. درمان دستی برای بعضی ازافراد درمان مناسبی نیست و دارای خطرات و عوارض جانبی محدود ی مانند آسیب دیدگی های گردن است پس قبل از درمان بوسیله این روش حتما با پزشک مشورت کنید. دراین روش متخصص کایروپراکتیک فشارهای ناگهانی و کنترل شده روی ستون مهره ها ایجاد میکند حرکاتی که روی مفصل انجام میشود حرکات کاملا طبیعی است درمان های کایروپراکتیک و ورزش های گردن برای مفصل گردن خطر بروز سکته را افزایش میدهد

 کمپرس گرم وسرد

 مشکلات خفیف مانند گردن درد که ناشی ازآسیب دیدگی های جزئی مفصل گردن است بوسیله کمپرس یخ درمان می شود. به کاربردن کمپرس یخ برروی مفصل باعث کاهش التهابات و تورم بعد ازآسیب دیدگی می شود و درد گردن را کاهش میدهد. گرم کردن مفصل هم باعث شل شدن مفصل سخت و گرفته می شود. اما شما باید با اندکی صبر و یک تا دو روز بعد ازآسیب دیدگی مفصل را گرم کنید و مطمئن شوید که تورم مفصل ازبین رفته است.

طب سوزنی

درمانی دیگر که می‌تواند منجر به کاهش دردهای مفصل گردن شود، طب سوزنی است. در این روش درمانی، سوزن‌های کوچکی در نقاط خاصی از بدن فرو می‌شوند. اغلب افراد از این روش به عنوان یک راه‌حل برای کاهش دردها حکایت می‌کنند، اما هنوز شواهد و مدارک پزشکی درباره تأثیر این روش در درمان دردهای گردن وجود ندارد.

در درمان ارتروز گردن با طب سوزنی، با قرار دادن سوزن‌های کوچک در نقاط خاصی از بدن، این روش انجام می‌شود. به تازگی مطالعاتی درباره این روش درمانی انجام شده است که نشان می‌دهد طب سوزنی در درمان انواع مختلفی از دردها مفید است. اما هنوز ابهاماتی درباره درمان آرتروز گردن با این روش وجود دارد. برای به‌دست آوردن بهترین نتیجه، باید طب سوزنی را در چند مرحله انجام داد.

مهم است که طب سوزنی توسط یک متخصص با تجربه در این زمینه و با استفاده از سوزن‌های ضد عفونی شده انجام شود. با رعایت این نکات، طب سوزنی به طور کامل بی‌خطر است.

تحریک الکتریکی عصب بوسیله دستگاه TENS

استفاده از الکترودهای قرار داده شده بر روی پوست نزدیک به محل درد گردن، با ارسال پالس‌های الکتریکی به بدن، می‌تواند باعث کاهش درد گردن شود. این روش به عنوان یکی از روش‌های درمانی برای کاهش درد گردن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

علاوه بر این، مدیریت استرس و کاهش فشارهای روحی نیز می‌تواند به کاهش درد گردن کمک کند. برخی از پزشکان باور دارند که درمان‌های روان‌پزشکی مانند رفتاردرمانی می‌تواند در کاهش درد گردن موثر باشد. رفتاردرمانی باعث می‌شود که بیماران بتوانند حس کنترل بیشتری نسبت به درد داشته باشند و درد را بهتر و موثرتر کنترل و مدیریت کنند. این روش‌ها می‌توانند بهبود قابل توجهی در کاهش درد گردن ایجاد کنند.

جراحی

جراحی در مورد گردن درد به ندرت انجام می شود، اما درصورتیکه درد گردن بوسیله درمان های بدون عمل دیسک گردن درمان نشود انجام جراحی نیازاست. درصورتیکه اختلالی مانند فشردگی نخاع ایجاد شده باشد جراحی باید به سرعت انجام شود جراحی فقط درصورتیکه درد مفصل گردن ناشی ازفشردگی عصب باشد مفید است و انجام جراحی باعث کاهش درد ناشی ازاختلال اسپوندیلوز وکاهش درد بافت های نرم نمی شود وهیچ کمکی به بیمار نمی کند.

پیشگیری

بیشتر گردن درد ها با افزایش سن و با قرارگیری نامطلوب بدن در موقعیت های مختلف ایجاد میشود که در نهایت منجر به فرسودگی گردن میشود برای جلوگیری از درد گردن سرخود را در مرکز ستون مهره ها قراردهید تاوزن سرشما روی گردن قرارنگیرد ایجاد تغییراتی برای انجام فعالیت های روزانه میتواند به پیشگیری ازدرد گردن کمک کند

1-  استراحت به صورت متناوب: درصورتیکه برای مدت طولانی رانندگی میکنید یا ساعت های طولانی از کامپیوتر استفاده میکنید برای کاهش فشار روی مفصل گردن سرخود را به سمت عقب برروی ستون مهره ها نگه دارید از فشردن دندان ها به یکدیگر خودداری کنید

2-  میز و صندلی: میز و صندلی کامپیوتر خود را درموقعیت مناسب تنظیم کنید به صورتیکه صفحه نمایش درراستای چشمان شما قراربگیرد زانوهای شما باید کمی پایین تراز لگن قراربگیرد صندلی باید مجهز به دسته باشد

3-  گوشی تلفن: جلوگیری ازنگه داشتن گوشی تلفن بین شانه (کتف) وگوش هنگام صحبت کردن درصورتی که از تلفن بیش ازحد استفاده میکنید حتما ازهدست استفاده کنید

4-  کشش های متناوب هنگام کار درپشت میز: شانه های خود را درحین کار بالا وپایین بیندازید. شانه های خود را به سمت یکدیگر نزدیک کنید وسپس رها کنید شانه های خود را به سمت پایین قراردهید درحالیکه سرخود را به سمت کنارتکیه داده اید ماهیچه های مفصل گردن را بکشید

5-  ایجاد تعادل درزیرساخت مفصل گردن: کشش ماهیچه های جلوی دیواره سینه واستقامت ماهیچه ها ی اطراف شانه وپشت شانه میتواند باعث ایجاد تعادل درزیرساخت وحفاظت ازمفصل گردن شود

6-  جلوگیری ازخوابیدن برروی ناحیه شکم: خوابیدن دراین حالت باعث ایجاد فشار روی مفصل گردن میشود ازبالش هایی استفاده کنید که از خمیدگی طبیعی مفصل گردن محافظت کند

گردن درد یک بیماری نسبتا شایع می باشد. از آنجا که در زندگی امروز اجتناب از بی تحرکی و نشستن های طولانی مدت امکان پذیر نیست. لذا باید سعی کرد از بروز گردن درد و آرتروز گردن پیشگیری شود و در صورت بروز علائم نسبت به درمان آن اقدام نمود.

مقالات مرتبط

معرفی رشته کاردرمانی

 این‌ رشته‌ از زیر مجموعه‌های‌ علوم‌ توانبخشی‌ است‌ که‌ وظیفه‌ آن‌ بررسی‌ و ارزیابی‌ توانائی‌ها، درمان‌ و آموزش‌ معلولینی‌ است‌

مطالعه »

مشکلات ورزش نکردن

اگر مفاصلتان دردناک باشند، ممکن است تمایلی به ورزش کردن نداشته باشید. هرچند اگر ورزش نکنید، مفاصلتان حتی ممکن است

مطالعه »
مشاوره رایگانمشاوره رایگان