آدرس: جنوب به شمال خیابان ولیعصر، نرسیده به مطهری، کوچه حسینی راد، پلاک 34

نوبت دهی مرکز : 88801800 – 021

درمان بدون جراحی دیسک گردن ، علائم و نشانه ها

مقدمه

گردن انسان شامل 7 مهره است که بعد از کمر، شایع ترین مفاصل مستعد آرتروزگردن، ساییدگی و کاهش فاصله و دیسک گردن است. با افزایش سن خطر جراحی دیسک گردن نسبت به درمان بدون جراحی بیشتر است . از اینرو  افراد بیشتر به سمت درمان غیر جراحی مانند فیزیوتراپی ، ورزش و تمرین  ، مگنت تراپی ، لیزر درمانی، طب سوزنی و ماساژ میروند.

تزریق اپیدورال گردنی و فاست‌های گردن بعنوان درمان مداخله‌ای در صورت عدم پاسخ به درمان‌های دیگر انجام می‌شود.

بیشترین علل ایجاد گردن درد ناشی از سه بیماری شایع آرتروز گردن، فتق دیسک گردن و سندرم های عضلانی است که در صورت وجود گردن درد و انتشار آن به دست ها حتی در مراحل اولیه آن بایستی به پزشک متخصص ستون فقرات مراجعه کرد تا تشخیص قطعی در مراحل اولیه صورت گیرد چرا که درمان گردن درد در این مراحل به روش‌های مختلفی انجام شده و بسیار مفیدتر و مؤثرتر واقع می گردد. از جمله روش‌های درمان میتوان به درمان گردن درد با لیزر اشاره کرد.

برجسته شدن و فتق دیسک گردن و کمر لزوماً به معنای نیاز به انجام عمل جراحی نیست. دیسک برجسته با توجه به علائم درمان می‌شود. اکثر بیماران دارای پارگی دیسک نیازی به جراحی ندارند و معمولاً می‌توان علائم‌ را با درمان‌های‌ محافظه‌کارانه‌ای چون صبر کردن برای فرو نشستن علائم، درمان آرتروز گردن ، مصرف مسکن و فیزیوتراپی مدیریت کرد. علائم بسیاری از بیماران دچار مشکل برجستگی دیسک یا پارگی دیسک گردن می شوند پس از سپری شدن چند هفته یا چند ماه کاملاً برطرف می‌شود. چنانچه در درمان درد گردن علائم به طور یکنواخت تشدید شود و با فیزیوتراپی دیسک گردن و ورزش گردن و کمر، احتمالاً پزشک پیشنهاد خواهد کرد تا عمل جراحی انجام شود.

دیسک گردن چیست؟

images (8)

بیماری دیسک گردن یکی ازفرایندهای طبیعی بدن است که با افزایش سن دربدن ایجاد میشود و به همین دلیل دیسک ستون مهرها انعطاف ،خاصیت کشسانی وضربه گیری خود را ازدست میدهد . لیگامنت هایی که اطراف دیسک وجود دارد وبه آنها انالس فیروزیس  ( annulus fibrosis) گفته میشود شکننده وبه راحتی دچار پارگی میشوند درهمین زمان ناحیه داخلی دیسک که مانند ژله نرم است وبه آن ناکلس پروپوزیس nucleus pulposus گفته میشود شروع به خشک وجمع شدن میکند وبه همین دلیل افراد ازدرد وسختی ناحیه گردن مخصوصا درپایان روز هنگام شب شکایت دارند.

بیرون زدگی دیسک معمولا درافراد 30 تا40 سال ایجاد می شود. و درصورتیکه افراد فعالیت های فیزیکی شدید انجام دهند درخطر ابتلابه بیرون زدگی دیسک درسنین میانسالی یا سنین بالاترمواجه می شوند. درحدود 80 درصد از موارد بیرون زدگی دیسک مربوط به ناحیه گردن است.

علائم ونشانه ها

بیرون زدگی دیسک گردن معمولا علت گردن درد می باشد و اختلالاتی که باعث آسیب دیدگی عصب های این ناحیه می شود شامل موارد زیر است:

اختلال قسمت C4 – C5 (ریشه عصب سی5):اختلال دراین ناحیه میتواند باعث ایجاد ضعف درماهیچه دلتوئید (deltoid) در قسمت بالای بازو شود اختلال در این ناحیه معمولا باعث ایجاد سوزش و درد نمیشود اما میتواند باعث ایجاد درد شانه شود.

اختلال قسمتC5 – C6  (ریشه عصب سی6):اختلال در این ناحیه می تواند باعث ایجاد ضعف درماهیچه دو سر بازویی (biceps) درناحیه جلویی و فوقانی بازو و ماهیچه اکستانسورمچ دست شود. با اختلال دراین سطوح بی حسی و سوزش همراه با درد از ناحیه شست دست به سمت دست گسترش میابد این اختلال یکی از رایجترین اختلالات در سطوح بیرون زدن دیسک گردن است

اختلال قسمت C6 – C7(ریشه عصب سی7):اختلال در این قسمت می تواند باعث ایجاد ضعف در ناحیه ماهیچه سه سر (triceps) ماهیچه ای در پشت و بالای بازو شود و به سمت ساعد و ماهیچه اکستانسور انگشتان امتداد میابد بی حسی و سوزش همراه با درد به سمت عضله سه سر وانگشت میانی گسترش میابد این اختلال هم همچنین یکی ازرایج ترین اختلالات درسطوح بیرون زدگی دیسک گردن است

اختلال قسمت C7 – T1  (ریشه عصب سی 8):اختلال دراین قسمت میتواند باعث ایجاد ضعف در گرفتن اجسام (handgrip) شود سوزش و بی حسی همراه با درد از ناحیه بازو به سمت انگشت کوچک دست امتداد میابد.

بسیارمهم است که به این نکته توجه داشته باشید :موارد اختلالاتی  که دربالا ذکر شد علایم دیسک گردن است اما این موارد مطلق نیست علائم تعدادی از بیماران متفاوت است و ممکن است درد بازو وعلائم دیگر به صورت متفاوت ظاهرشود.

علت ها

در اثر فشار به مهره های گردن و حرکات نامناسب و چرخشی شدید و نیز قرار گرفتن گردن در وضعیت های نامناسب امکان آسیب مهره های گردن و علائم دیسک گردن وجود دارد.

حرکات ناگهانی گردن به سمت جلو و عقب بسیار برای مهره ها و دیسک گردن مضر هستند و میتوانند علت دیسک گردن باشند .

وقتی دیسک بین مهره های گردن آسیب ببیند سبب گردن درد و محدودیت حرکات می شود. ولی اگر دیسک گردن جابجا شود و یا پاره شود (که به آن فتق دیسک گردن گفته می شود) سبب فشار روی ریشه عصب و یا نخاع می شود.

هرنی یا فتق دیسک بین مهره ای گردن از علل مهم تحریک ریشه های گردنی، علت دیسک گردن و گردن درد با انتشار به اندام است.

1-  ناحیه داخلی دیسک دچار بیرون زدگی میشود و از پوشش خارجی دیسک بیرون میزند. این اختلال میتواند بر اثر تصادف ایجاد شود البته آسیب دیدگی دیسک گردن  ناشی از انجام فعالیت های مکرر رایج تر است و می تواند باعث بیرون زدگی دیسک گردن شود. بیرون زدگی دیسک اغلب بر روی سطوح سی 4-5 ،سی 5-6 وسی 6-7 ایجاد میشود. بیرون زدگی دیسک های پشتی باعث ایجاد علائمی که ناشی از فشار روی نخاع و ریشه عصب ها یا کشش لیگامنت های طولی یا پشتی میشود

2-  آرتروز گردن:یکی از علل دیسک گردن آرتزوز گردن می باشد، دلیل اصلی بروز این عارضه ناشناخته است. اما تعدادی از محقیقن معتقدند این عارضه یک روند طبیعی است که با افزایش سن ایجاد میشود اگرچه فرسوده شدن دیسک می تواند درافراد جوان هم ایجاد شود فرسوده شدن دیسک به موارد متعددی ازجمله عوامل ژنتیکی، ضربه ها وشوک های محیطی، التهاب،عفونت و موارد دیگری بستگی دارد. اختلال درناحیه داخلی دیسک،تنگ شدن فضای دیسک ،فیبروز شدن دیسک، استئو فیت از موارد دیگری است که میتواند باعث فرشوده شدن دیسک شود. بیماری فرسودگی دیسک می تواند منجربه بیرون زدگی دیسک گردن شود

3-  اختلالات داخلی دیسک:

  • آسیب دیدگی های داخل دیسک بدون اینکه حالت های غیرطبیعی برای ناحیه بیرونی دیسک ایجاد شود رخ میدهد
  • اختلالات داخلی دیسک ناشی از برخورد در تصادفات یا ضربه های دیگر به ناحیه گردن ایجاد میشود
  • بیماری ارتروز گردن میتواند با اختلالات داخلی دیسک تشدید شود

درافراد ی که فعالیت های متعادل ومتناسبی انجام میدهند آسیب دیدگی های ناحیه گردن میتواند درمدت زمان کمتر از3روز به حالت اولیه خود بازگردد اگرچه به صورت میانگین 2 تا3هفته زمان لازم است تا دیسک بیرون زده به حالت اولیه خود بازگردد. زمانیکه دیسک در جای خود قرارگرفت درد کاهش میابد و فرد میتواند به صورت کامل حرکت کند اگر چه بهبودی بافت های اتصال پاره در پشت دیسک پس از جای گرفتن دیسک در جای خود شروع میشود و به صورت میانگین6هفته زمان نیازاست تا با قرارگرفتن دیسک در جای خود به بافت های اتصال امکان بهبودی بدهد و باید تقریبا 80درصد استقامت یافته باشد تابتواند بافت ها را ترمیم کند درتعدادی ازبیماران که دچاربیرون زدگی یک یا چند دیسک گردن شده اند یا فرسودگی دیسک باعث بیرون زدگی دیسک شده است قرار دادن دیسک در جای خود امکان پذیرنیست دراین موارد توانبخشی و فیزیوتراپی بیمار طولانی تراست.

موارد خطر چیست؟

موارد متعددی وجود دارد که خطر بیرون زدگی دیسک را افزایش میدهد این موارد باید ارزیابی شوند و توسط یک متخصص و با  فیزیوتراپی گردن درد درمان شوند

1-  حالت های نامطلوب قرارگیری بدن

2-  عدم استحکام ماهیچه ها

3-  زندگی عاری ازتحرک

4-  گرفتگی ماهیچه ها

5-  ضعف ماهیچه ها

6-  سختی مفصل

7-  روش های ناصحیح بلند کردن اجسام واشیاء

عادت های نامطلوب روزمره مانند خم شدن های بیش ازحد، قوزکردن، وعادت های ناصحیح بلند کردن اشیاء

تشخیص

تشخیص علائم دیسک گردن همراه بامعاینه فیزیکی گردن ،بازو و اندام های تحتانی بدن انجام میشود.پزشک شما میزان انعطاف ، دامنه حرکتی مفصل وعلائمی که نشان میدهد که ناحیه عصب گردن ونخاع تحت تاثیرفرسودگی دیسک است  وباعث تغییردرمفصل گردن شده است را ارزیابی میکند.این ارزیابی ها معمولا شامل تست های قدرتی ماهیچه ها است که به پزشک این اطمینان رامیدهدآیا عملکردمفصل بیمار کاملا طبیعی است همچنین ازشما تقاضا میشود که نموداری که شامل محل بروز علائم بیماری،کرختی،بی حسی وضعف است را کامل کنید.

همچنین انجام اشعه ایکس برای دردهای مزمن توصیه میشود.اگر بیمار دچاربیماری دیسک گردن باشد، اشعه ایکس کاهش فضای دیسک دربین مهره های بدن که نشان دهنده کوچک شدن وجمع شدن دیسک است را نشان میدهد علاوه بر  اشعه ایکس پزشک تست های ام آر آی ستون فقرات و سی تی اسکن را برای نشان دادن جزئیاتی که ستون مهره ها را دچار تغییرکرده است توصیه میکند.انجام ام آر آی زمانی ضروری است که برای بیمار بیرون زدگی دیسک وفشار به ریشه های عصب تشخیص داده میشود.

سی تی اسکن هم برای ارزیابی ساختمان ستون مهره ها ونشان دهنده میزان فضایی که ریشه های عصب درستون مهره ها دارند استفاده میشود.

درمان

 

پزشک همراه با تشخیص، داروهای مورد نیاز را برای درمان دیسک گردن شما تجویزمیکند.برای اکثرافرادی که همراه با بروزضعف درماهیچه ها هیچ علائمی ازفشارعصب تشخیص داده نشده است دراولین مراحل درمان دیسک گردن ، روش های بدون عمل جراحی مانند مصرف داروی دیسک گردن ، ضدالتهاب بدون استروئید وتمرینات فیزیوتراپی پیشنهاد میشود.جراحی ستون مهرها زمانی ضروری است که درمان های بدون جراحی نتیجه بخش نباشد و بهبودی بیمار بعد ازیک دوره مثلا6 تا 8 هفته حاصل نشود.

درمان های فیزیوتراپی دیسک گردن برای بیرون زدگی دیسگ گردن یکی از بهترین راه های درمان بدون جراحی دیسک گردن  برای تسریع درروند بهبودی است این درمان ها به دست یابی به نتیجه موفقیت آمیز کمک میکند درمان های فیزیوتراپی شامل موارد زیراست:

  • ماساژبافت های نرم
  • درمان ها با کمک دستگا ه های الکتریکی  مانند اولتراسوند
  • استفاده ازروش های ضربه ای
  • استفاده ازمحافظ
  • تحرک مفصل
  • کشش مفصل
  • استفاده از گردنبدهای طبی
  • استفاده از محافظ برای مفصل کمر هنگام نشستن
  • طب سوزنی
  • انجام حرکات اصلاحی گردن برای بازگشت دیسک به جای اولیه خود، بهبود استقامت و استحکام مفصل، بهبود انعطاف پذیری مفصل
  • تعلیم دادن بیماران
  • استفاده از ابزار برای اصلاح فعالیت ها
  • اصلاحات بیومکانیکی مفصل برای انجام فعالیت های شغلی
  • پیلاتس
  • برنامه ورزشهای دیسک گردن  و نرمش برای بازگشت عملکرد مفصل به حالت طبیعی
  • برنامه بازگشت تدریجی مفصل برای انجام فعالیت ها

درمان های دیگر

علاوه بر درمان های فیزیوتراپی روش های متعدد دیگری هم وجود دارد که میتواند به ارزیابی و درمان دیسک گردن بدون جراحی کمک کند هنگامیکه  درصد کمی از بیماران با کمک درمان های فیزیوتراپی به نتیجه مطلوبی دست نمی یابند میتوانند از روش های دیگری استفاده کنند  این روش ها شامل درمان با دارو، تزریق کورتیکواستروئید، و در بعضی از موارد دیسک گردن شدید جراحی است درمان های فیزیوتراپی درصورتیکه بوسیله درمانگاه تایید شده باشد میتواند یک مدیریت مناسب برای درمان درد باشد اما در صورتیکه علائم اختلالات عصب مانند سوزن سوزن شدن، بی حسی و ضعف تشدید شود یا دربدن پایدارباشد انجام جراحی توصیه میشود.

درمان های خانگی

  • مصرف مسکن:مصرف مسکن های بدون تجویزپزشک مانند ایبوپروفن، ناپروکسین میتواند باعث کاهش درد ناشی از بیرون زدگی دیسک گردن شود
  • به کار بدن کمپرس گرم وسرد:درنهایت به کاربدن کمپرس یخ میتواند باعث کاهش درد والتهاب شود بعد از چندروزمیتوانید کمپرس گرم را جایگزین کمپرس یخ کنید تا با کاهش درد و بهبودی مواجه شوید
  • ازاستراحت طولانی خودداری کنید:استراحت طولانی مدت باعث سختی وضعف مفصل وپیچیده شدن روند احیا و بهبودی بیمار میشود در صورتیکه میخواهید استراحت کنید برای مدت زمان 30 دقیقه استراحت کنید و بعد از آن یک پیاده روی سبک یا فعالیت های دیگری انجام دهید سعی کنید از انجام فعالیت هایی که باعث تشدید درد در طول دوره بهبدی میشود خودداری کنید
  • ·     محافظت:درد میتواند علاوه برعوارض بروی جسم فرد برروی روان او هم تاثیرگذارباشد درصورتیکه با مشکل بیرون زدگی دیسک گردن یا بیماری های دیگری مواجه شوید علائم این بیماری ها علاوه بر جسم و روی سلامت روح و روان شما هم تاثیر میگذارد موارد زیر به شما کمک میکند تا با درد ناشی ازبیرون زدگی دیسک مقابله کنید:

1-  شناسایی مواردتشید درد:انجام فعالیت ها و حرکات خاص میتواند باعث تشدید درد شود. در صورتیکه این موارد را شناسایی کنید میتوانید از بروز درد جلوگیری کنید.

2-  مدیریت استرس و فشارهای روانی: استرس و فشارهای روانی باعث تشدید درد میشوند برای کاهش استرس تمرینات آرامش دهنده مانند یوگا انجام دهید

3-  مراجعه به مشاور:مراجعه به مشاور یا روانپزشک میتواند به شما کمک کند وباعث ایجاد آرامش در شما میشود حتی در صورتیکه نتوانید درد های مزمن تغییر ایجاد کنید اما می توانید احساس های خود نسبت به بیماری را تغییردهید

حرکات اصلاحی برای تقویت عضلات گردن

  • کشش ذوزنقه گردن:گوش چپ خود را به سمت شانه کج کنید وبرای مدت زمان 10ثانیه درهمین حالت نگه دارید این حرکت را برای هردوسمت تکرارکنید
  • کشش ذوزنقه: گوش سمت چپ رابه سمت شانه کج کنید بوسیله دست فشار آرامی بروی گردن وارد کنید این حرکت را برای مدت زمان 10 ثانیه نگه دارید وبرای هردو سمت تکرارکنید
  • کشش پشت گردن:چانه خود را سمت سینه به طرف پایین قراردهید این حرکت را برای 10 ثانیه نگه دارید
  • چرخش گردن:گردن خود را بچرخانید وطرفین شانه خود را مشاهده کنید تاکشش آرامی در این ناحیه حس شود این حرکت را برای مدت زمان 10 ثانیه نگه دارید
  • استقامت ایزومتریک:بوسیله دست برروی پیشانی فشاردهید برای 10 ثانیه آنرا نگه دارید و3مرتبه تکرارکنی. حرکت دیگر ایزومتریک بوسیله دست کنارسرخود را فشاردهید برای 10ثانیه نگه دارید و3مرتبه تکرارکنید
  • کشش  ترکیبی:بوسیله دست راست بازوی چپ خود را بکشید سرخود رابه سمت عقب و دورتراز شانه چپ کج کنید این حرکت را برای مدت زمان 10ثانیه نگه دارید وبرای طرف مخالف تکرار کنید.
  • استقامت عمیق ماهیچه های گردن: روی مفصل کمر دراز بکشید به آرامی چانه خود را به سمت سینه پایین بیاورید این حرکت را برای مدت زمان 7ثانیه نگه دارید و3مرتبه تکرارکنید

154

بدون جراحی

همه بیماران همراه باعلائم درد مفصل کمر و گردن نیازی به عمل جراحی ندارند و درحقیقت بیشتراز95 درصدبیماران بوسیله درمان های بدون نیازبه جراحی مانند تمرینات حرکتی،مصرف دارو،تمرینات فیزیوتراپی ومراقبت های کایروپراکتیک یا درمان دستی بهبود میابند.

سوال رایجی که برای پزشک هنگام مواجه شدن با یک بیمار دچار درد گردن پیش می آید این است که آیا بیماری این بیمار بدون نیاز به جراحی بهبود میابد.خوشبختانه بله تعداد زیادی همراه با درمان های بدون جراحی دیسک گردن بهبود میابند بیشتراز95 درصد افرادی که دچاردرد ناحیه کمر وگردن هستند به جراحی نیازی ندارند و با کمک درمان های دیگربهبود می یابند.

دربیشتربیماران ،درمان های بدون جراحی و روند طبیعی بهبودی بیمارباعث ایجاد نتیجه مطلوب ورضایت بخش میشود.نمونه هایی ازدرمان های بدون جراحی شامل مصرف دارو،تمرینات فیزیوتراپی ، کایروپراکتیک یا روش های دستی است.

درمان غیر جراحی دیسک گردن در طب فیزیکی

در طب فیزیکی از آموزش، ورزش دیسک گردن، وسایل فیزیوتراپی (مانند: سرما، گرما، تحریک الکتریکی عصب، امواج فراصوت، مادون سرخ و امثال آن ) برای درمان دیسک گردن استفاده می شود.

پزشکان فیزیوتراپی برای رفع گردن درد با کمک درمان های متنوعی می توانند به کاهش درد مفصل گردن کمک کنند این درمان ها شامل موارد زیراست

ماساژ
آلتراسوند (باعث کاهش درد ماهیچه ها ومفصل می شود.)
تحریک الکتریکی عصب ازراه پوست با استفاده ازدستگاه الکتریکی TENS (درمانی که ازامواج الکتریکی برای کاهش درد استفاده می کند.)
تحرک مفصل (درمان های دستی که باعث بهبود عملکرد مفصل با کشش ماهیچه ولیگامان ها می شود.)
کشش (شامل کشش ها ی خیف مفصل گردن است) وباعث کاهش سریع درد دربعضی از افراد مخصوصا درصورتیکه درد ناشی ازتحریک ریشه عصب یا گرفتگی ماهیچه ها باشد می شود.

دارو

داروهای ضدالتهاب بدون درد برای کاهش التهابات و گردن درد تجویزمیشود. لیگامنت ومفاصل ملتهب که باعث ایجاد درد میشود و یا به عصب فشاروارد میکند ودرستون مهره ها اختلال ایجاد میکند بوسیله مصرف این داروها میتواند بهبود یابد.داروهای ضدالتهاب باید به صورت منظم ودریک دوزمناسب مصرف شود تانتیجه مطلوب بدست آید. معمولا داروهای ضدالتهاب بدون نسخه شامل ایبوپروفن وناپروسین است.یکی ازرایج ترین عوارضی که بامصرف این داروبرای بیمار بوجود می آید شامل اختلالات وآسیب هایی است که برای معده پیش می آید.یکی ازداروهایی که میتواند جایگزین داروهای دیگر شود Cox2 است که باید همراه با تجویزپزشک مصرف شود.این داروها اگر بامیزان دوزلازم هرروزیک مرتبه مصرف شود عوارض جانبی کمتری درپی دارد. واگرمیخواهید این داروها را در دراز مدت برای درمان دیسک گردن مصرف کنید حتما باپزشک مشورت کنید.

فیزیوتراپی

دردرمان دیسک گردن با فیزیوتراپی ،  روش های دیگری مانند کاربرد کمپرس های سردوگرم، اولترا سوند وماساژ برای کاهش درد و سختی مفصل استفاده میشود.تمرینات فیزیوتراپی معمولا برای استقامت وافزایش دامنه حرکتی مفصل انجام میشود.دراین روش ها بیمار با طرز صحیح قرارگیری بدن درموقعیت های مختلف و روش های آرام و ریلکس کردن عضلات آشنا  میشود همچنین کشش های آرام در گردن توصیه میشود.

مراقبت های کایروپراکتیک

درمراقبت های کایروپراکتیک با اصلاح تعادل وتنظیم ستون مهره ها  باعث درمان دیسک گردن و جلوگیری از درد ناحیه گردن میشوند. روش های دستی یکی از موارد درمان با کایروپراکتیک است و روش های دیگر  بهبودی ، استفاده ازماشین استاندار TENS (تحریکات الکتریکی عصب ازراه پوست)، اولترا سوند و کمپرس سرد و گرم است. روش های کایروپراکتیک همچنین شامل تمرینات کششی وماساژاست.

ورزش

انجام تمرینات منظم باعث حفظ سلامتی مفصل گردن میشود. در درمان درد گردن تمرینات نقش بسیارمهمی دربهبودی بیمار ایفا میکند.ما هرروز فعالیت هایی انجام میدهیم که باعث فشاربرروی مفصل گردن میشود و اگر بتوانیم این ناحیه را قدرتمندترکنیم به راحتی میتوانیم ازبروز آسیب دیدگی که براثرفشار برروی مفصل گردن ایجاد میشود

جلوگیری کرد.

کشش گردن

images?q=tbn:ANd9GcQDwsujOQer7moA2s6UukbOhXzDL8yP5ubPpqO2vPSW5HZaJtpj l 3fyTT

مطالعات نشان می دهد که بیش از ۹۰ درصد مبتلایان به این عارضه با درمان بدون جراحی دیسک گردن بهبودی می یابند.کشش گردن یکی از روشهایی است که در درمان دیسک گردن می تواند مفید باشد البته این روش معجزه آسا نبوده و در کنار ورزش درمانی می تواند مفید باشد ولی ضروری نیست.

نظارت دکتر متخصص طب فیزیکی و توانبخشی و یا همکاران کارشناس و کارشناس ارشد فیزیوتراپی بر انجام صحیح کشش و ورزشهای اصلاحی بسیار مهم است.

باید توجه کرد که هیچ وسیله درمانی جایگزین هنر تیم توانبخشی شامل متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ،فیزیوتراپیست و… نخواهد شد.

از جمله خدمات ارائه شده در مرکز جامع توانبخشی امید، درمان غیر جراحی دیسک گردن می باشد که شامل اقدامات مختلف فیزیوتراپی و لیزر تراپی، درمان های دستی و منوال و همچنین کشش و طب سوزنی می باشد.

انواع کشش گردن:

۱-کشش دستی:کشش می تواند بصورت دستی در ناحیه گردن اعمال شود .این نوع کشش معمولا توسط متخصصین طب فیزیکی و توانبخشی قبل از اعمال درمان اصلاح زاویه ستون فقرات بکار می رود.

۲-کشش مکانیکال: این نوع کشش توسط دستگاه و با نظر متخصص در زاویه مشخص و میزان مشخص که به دستگاه داده می شود اعمال می گردد. در این نوع کشش میزان کشش اعمالی قابل انتخاب و اندازه گیری بوده و کشش بصورت طولانی تری اعمال می گردد.در این روش امکان اعمال کشش بر روی مهره خاص کمری و گردنی وجود دارد و با کشش مهره خاص امکان کاهش فشار روی مهره خاص ایجاد شده و شاهد بهبود بیمار مبتلا به دیسکگردنی خواهیم بود.

این نکته قابل اهمیت است که هیچ دستگاهی به تنهایی برای درمان دیسک  کافی نیست و انجام روشهای دیگر مانند استفاده از حمایتهای کمری و گردنی ،انتخاب ورزش،بکارگیری روشهای اصلاح ستون فقرات  توسط متخصص توانمند  و در موارد خاص دارو درمانی  لیزر و…در نتیجه درمان بسیار موثر است.

نکات مهم قبل از درمان دیسک گردنی با کمک کشش:

۱-ارزیابی بیمار توسط پزشک و تشخیص محل دیسک و مشکلات ناشی از آن:ممکن است پزشک از MRI,EMG (الکترومیوگرافی نوار عصب و عضله)برای ارزیابی بهتر بهره بگیرد.

۲-بکارگیری روشهای درمان دستی و اصلاح راستای ستون فقرات توسط متخصص طب فیزیکی و توانبخشی.اصلاح ساختار مکانیکی پا و زانو در صورت نیاز توسط کفی مناسب

۳-انتخاب روشهای همراه با کشش مانند فیزیوتراپی و ورزش درمانی توسط پزشک متخصص.

۴-مشاوره تغذیه در صورت لزوم.

تعداد جلسات درمانی دیسک گردن با کشش:

تعداد جلسات درمانی باید توسط  متخصص مشخص شود.

معمولا نتیجه مطلوب بین ۱۰ تا ۲۵ جلسه حاصل می شود.

در حین کشش به دستورات فیزیوتراپیست توجه نمایید.پس از کشش به آرامی از تخت پایین آمده و از حرکات اضافی خودداری نمایید.با توجه به کاهش درد و احساس بهبودی پس از کشش، از انجام فعالیت بدون نظر پزشک و فیزیوتراپیست خودداری نمایید.

ماساژ

ماساژشامل حرکات ومشت ومال دادن بافت های کمر است.این حرکات باعث افزایش جریان خونی است که باعث رسیدن اکسیژن وموادمغزی به ماهیچه ها میشود.افزایش جریان خون باعث ازبین رفتن مواد زائدی است که با گذشت زمان درخون انباشته شده است.درحالیکه ماساژ برای درمان بیرون زدگی دیسک نسبت به روش های دیگر  موثرنیست اما این روش بسیارامن وبدون هیچ عوارضی است. درصورتی که شما از بیماری دیسک گردن رنج میبرید ویا دچارپوکی استخوان،لخته شدن عمیق خون ،عفونت پوستی،جراحت بازو یا آرتروزنزدیک محل آسیب دیدگی (محل ماساژ)هستید ماساژبرای شما توصیه نمیشود.زمانیکه میخواهید هرگونه درمانی را شروع کنید باید بیماری شما تشخیص داده شود همچنین پزشک باید ازسلامتی کامل بیمار ودردهایی که ناشی ازبیرون زدگی دیسک است مطلع شود تا بتواند تشخیص درست بدهد. زمانی این روش های بهبودی نتیجه بخش است که به صورت کامل و همراه با ترکیب داروهای سنتی انجام شود که نکته بسیارمهمی در درمان است.

طب سوزنی

معمولا پزشک به شما انواع مختلفی از درمان های سنتی را برای کاهش علائم بیرون زدگی دیسک توصیه میکند.این روش ها شامل داروهای مسکن ،فیزیوتراپی ،درمان های گرم وسرد وموارد دیگراست.دربعضی ازمواقع هم طب سوزنی یکی از روش هایی است که اکثربیمارن انتخاب میکنند.

طب سوزنی یکی ازدرمان هایی است که  برای کنترل درد استفاده میشود دراین روش با تزریق سوزن درپوست (راه های مسیردرد)انجام میشود.با انجام این روش باعث تولید ایندورفین (ماده ای که باعث کاهش درد دربدن میشود)و کاهش درد وعلائم بیرون زدگی دیسک دربدن میشوند.طب سوزنی ناحیه ای که عصب ها دچار فشارشده اند و ایجاد درد کرده اند را مشخص میکند و سوزن درهمان ناحیه فرو داده میشود.

مگنت تراپی

استفاده ازگردبندهای مغناطیسی و مگنت تراپی اثرمعجزه آسایی دردرمان درد گردن دارد. زمانی که از گردبند مغناطیسی استفاده میکنید اشعه مغناطیسی سیگنالهای درد را مسدود میکند وباعث اختلال درمکانیسم ایجاد درد میشود مشکلاتی که برای گردن بوجود می آید مانند دیسک گردن،فیبرومیالوژی،اسپوندیلوزیس گردن(تغییرات استخوانی براثرفشاربه عصب )،آرتروز و موارد دیگر بوسیله استفاده ازگردبندهای مغناطیسی بهبودمیابد.

یکی ازراه های دیگری که گردنبندهای مغناطیسی درد را کاهش میدهد افزایش جریان خون است، خون دارای آهن است که بوسیله مغناطیس موجود درگردنبند جذب میشود وبه سراسربدن منتقل میشود زمانیکه این گردنبند میخواهد خون جذب شده را به ناحیه گردن بفرستد مواد شیمیایی موجود درخون که باعث ایجاد درد درگردن شده است را ازبین میبرد وباعث کاهش درد میشود.

فواید گردنبند مغناطیسی، درمان درد بدون هیچ گونه عوارض جانبی ومقرون به صرفه بودن این گردنبنداست پس هرچه زودتر درتهیه این گردنبند تلاش کنید وازمزایای آن بهره مند شوید.

درمان دیسک گردن با اوزون تراپی (اوزون درمانی)

اوزون تراپی چیست؟

اوزون درمانی یک روش تزریقی است که باعث بازگشت جریان خون به بافت ها می شود وبا مهیا کردن مواد لازم برای بافت های آسیب دیده باعث بهبودی این بافت ها می شود. در ازون تراپی تزریق ترکیبیاتی ازپروکائین برای کاهش درد ودوزهایی ازهورمون های استروئید ی برای جلوگیری از فعالیت بیش ازحد سیستم ایمنی بدن و رساندن مواد لازم برای بهبودی بافت ها انجام می شود. دراین روش ازمواد ضدالتهاب واکسیژن واوزون برای بازسازی وترمیم بافت ها استفاده می شود.

اوزون تراپی چگونه میتواند به من کمک کند؟

نکته بسیارمهمی وجود دارد که اوزون درمانی با افزایش جریان خون درلیگامنت ها (لیگامان ها) ومفاصل آسیب دیده باعث کاهش درد می شوند. پروکائین باعث ترمیم سلولهای آسیب دیده وبهبود جریان خون می شود.  داروهای ضدالتهاب هم می تواند به کاهش تورم والتهاب کمک کند ودرنهایت منجر به افزایش جریان خون دربافت ها می شوند. ترکیباتی مانند گلوکز،ویتامین ها وموادمعدنی برای عملکرد سوخت وسازبدن مهم است این روش باعث افزایش انرژی واکسیژن موجود دربافت ها میشود وبه بهبودی مفصل آسیب دیده کمک میکند

اوزون درمانی چگونه باعث درمان می شود؟

اوزون باعث تحریک جریان خون میشود وبا افزایش اکسیژن در سلولها باعث افزایش انرژی آنها می شود. اوزون درپراکسید ترکیب می شود وباعث تحریک جریان خون می شود ودرنتیجه سلولها مواد مورد نیازخود را دریافت می کنند وبازسازی وترمیم می شوند جریان خون وسلولها بهبود میابد وبافت ها شروع به بهبودی می کنند.

درمان دیسک گردن با جراحی

درافرادی که درد ناحیه گردن با انجام درمان های بدون جراحی بهبود نیافته است انجام جراحی ضروری است هدف ازانجام جراحی لیزری دیسک کمر و گردن برداشتن قسمت هایی از دیسک است که باعث ایجاد فشار برروی عصب می شود، که با انجام جراحی به نام دیسکتومی این اختلال درمان می شود. جراح براساس محل بیرون زدگی دیسک، در قسمت جلو یا پشت مفصل گردن شکافی ایجاد می کند، تا بتواند به ستون مهره های ناحیه گردن دسترسی پیدا کند. تصمیم گیری درمورد اینکه جراحی ازکدام قسمت ناحیه گردن انجام شود برعهده جراح است که انتخاب آن تحت تاثیر موارد زیادی ازجمله محل دقیق بیرون زدگی دیسک و تجربه جراح است. با انجام جراحی مواد داخل دیسک ازروی عصب برداشته می شود و معمولا نتیجه موفقیت آمیزی را درپی دارد به دلیل اینکه با انجام جراحی و برداشتن دیسک ازناحیه جلوی ستون مهره های ناحیه گردن اکثر قسمت های دیسک برداشته می شود، درهمان موقع باید جراحی پیوند هم انجام شود و قسمتی را که برداشته شده است با قسمت جدیدی پرکنند.

انتظارات بعد از عمل جراحی

اکثربیماران 24ساعت بعد ازانجام جراحی می توانند به خانه بازگردند. بعد از انجام جراحی پزشک زمان انجام فعالیت های روزمره را به شما توضیح می دهد. برنامه توانبخشی که پزشک برای بیمار پیشنهاد می کند، می تواند به انجام مجدد فعالیت های روزانه کمک کند اکثربیماران  بعد از جراحی با انجام برنامه  تمرینات توان بخشی وتمرینات فیزیوتراپی به نتایج موثرومفیدی دست یافته اند شما می توانید برای انجام تمریناتی که میتواند به احیا وریکاوری شما کمک کند با پزشک مشورت کنید.

انجام جراحی برای کاهش دردمفصل بازو وشانه که ناشی ازبیرون زدگی دیسک گردن است بسیارموثراست اگرچه دربعضی ازموارد دردگردن باقی خواهد ماند اما اکثربیماران با انجام جراحی دیسکتومی به نتایج موثری دست یافته اند. فراموش نشود که هرجراحی عوارض جانبی خاص خود را درپی دارد عوارض جانبی این جراحی هم  شامل خونریزی، عفونت و آسیب دیدگی عصب یا نخاع است همچنین ممکن است که درد بعد از انجام جراحی بهبود نیابد وعلائم به بدن بازگردد درحدود 3تا 5درصد بیماران بعد از انجام جراحی دیسک، دیسک مجددا پاره می شود وعلائم درآینده به بدنشان بازمی گردد. درمان دیسک گردن بدون جراحی که شامل فیزیوتراپی، مگنت تراپی، ورزش، طب سوزنی، ماساژ و اوزون تراپی، نسبت به درمان جراحی ، عوارض کمتری دارد. پزشک متخصص بعد از تشخیص دیسک گردن با توجه به شدت بیماری، نوع درمان را مشخص میکند. اگر شدت بیماری زیاد باشد ناچارا  باید عمل جراحی انجام شود ولی اگر شدت کم باشد از یکی از روش های بالا برای  درمان استفاده می شود.

پیشگیری از بیرون زدگی دیسک

جلوگیری از بیرون زدگی دیسک کمی غیرممکن است، زیرا ما نمی توانیم از افزایش سن جلوگیری کنیم و ارزیابی دقیق زمان فرسودگی دیسک کاری غیرقابل انتظاراست و نمی توان قطعا ازبروز آن جلوگیری کرد، اما رعایت مواردی که باعث کاهش فشار برروی ستون مهره ها شود، می تواند علت بیرون زدگی دیسک گردن را تا حدودی کاهش دهد رعایت موارد زیر هم می تواند موثر باشد.

1-  بهبود حالت قرارگیری مفصل گردن

2-  جلوگیری ازمصرف دخانیات وسیگار

3-  حفظ سلامتی بدن و وزن متعادل

4-   انجام کشش های صحیح

5-  انجام تمرینات منظم ورزشی

مشاوره رایگانمشاوره رایگان