آدرس: جنوب به شمال خیابان ولیعصر، نرسیده به مطهری، کوچه حسینی راد، پلاک 34

نوبت دهی مرکز : 88801800 – 021

درمان برای پا درد

ما طورى از پاهای‏مان كار می ‏كشیم كه انگار فردایى نیست. بنابراین در پایان یك روز طولانى، كه پای ‏تان درد می ‏كند، چه كار مى ‏توانید انجام دهید؟ شما نمی توانید آن‏ها را دور بیندازید و یك جفت دیگر بخرید. پس باید به فکر درمان آن باشید برای درمان بدون جراحی پا درد روش های زیر وجود دارد.

1- پاها را بالا نگه دارید.

بهترین کاری که می‌توانید انجام دهید، هنگام ورود به خانه، روی صندلی بنشینید و پاها را بالا ببرید. با حرکت دادن انگشتان پا، خون در آن جریان پیدا خواهد کرد. پا را به شیب 45 درجه نسبت به بدن بالا ببرید و بیست دقیقه استراحت کنید.

2- پای‏تان را در آب غوطه ‏ور كنید.

بهترین روش برای برطرف کردن پا درد، غوطه‌ور کردن آن در آب گرم حاوی نمک است. سپس با آب سرد و تمیز پا را بشویید و آن را خشک کنید. سپس ژل و کرم مرطوب کننده را به پا بمالید.

3- از آب سرد و گرم به ترتیب استفاده كنید.

در لبه وان حمام بنشینید و پاها را در زیر آب روان براى چندین دقیقه نگه داریدبه ترتیب یك دقیقه زیر آب سرد و یك دقیقه زیر آب گرم و آخرین بار زیر آب سرد نگه دارید. این حمام گرفتن با آب سرد و گرم، كل سیستم بدن شما را سرحال مى‏كند. اما اگر مبتلا به دیابت یا گردش خون مختل هستید، این كار را نكنید.

4- چاى دم كنید.

اگر شما هیچ گونه اسانسى ندارید، می توانید چاى بابونه یا نعناع درست كنید. چهار كیسه چایى را در دو فنجان آب داغ بریزید. به دم كرده، یك گالون آب داغ اضافه كنید؛ طبق دستور بالا پا را در آن قرار دهید و بعد از آن به ترتیب از آب داغ و آب سرد براى شستشو استفاده كنید.

5- دردها را با ماساژ از بین ببرید.

یك كار بسیار خوب و عالى این است كه برای پا درد شخصى پاهاى ‏تان را با روغن بچه ماساژ دهد. اگر چنین شخصى را پیدا نكردید، كار را به دست‏هاى خودتان بسپارید. قبل و یا در حین قرار دادن پاها در آب، یك مقدار ماساژ بدهید. انگشتان پا را به
آرامى فشار دهید. سپس با حركت دایره ‏اى شكل زیر پاها را فشار دهید. یك حركت مؤثر دیگر كشاندن انگشت شست دست بر روى قوس پاها، با قدرت هر چه بیشتر است.

6- یخ درمانى كنید.

یك راه دیگر براى احیاى پا درد، پیچیدن چند قطعه یخ در داخل حوله و سپس مالیدن آن به مدت چند دقیقه بر روى پا مى‏باشد. یخ التهاب را كاهش مى‏دهد و بی ‏حس كننده موضعى ملایمى است. سپس پاها را خشك كنید و ادكلن، الكل و سركه را روى آن بمالید؛ این مواد داراى اثرات خنك كننده و خشك كننده هستند.

7- ورزش كنید.

منظور ورزش‏هاى هوازى یا دیگر فعالیت‏هاى سنگین نیست؛ اما بسیارى از پزشكان توصیه مى‏كنند كه براى تسكین پا درد و بهبود گردش خون، عضلات پا و ساق را حركت دهید.
اگر در طول روز، پا درد دارید، همانند دست‏ها، تكان مناسبى به آنها بدهید. هر بار یك پا را تكان دهید، سپس استراحت كنید و انگشتان پا را بالا و پایین ببرید.
اگر در طول روز مجبورید برای مدت طولانی نشسته باشید، می‌توانید با تغییر طرز نشستن و انجام تعدادی حرکت ساده، به درد پاها خود راحتی بخشید. هر وقت که می‌توانید، پاهایتان را بر روی یک چهارپایه یا یک بالشتک پلاستیکی قرار دهید یا گاه به گاه قدم بزنید. همچنین، برای رفع درد پاها، پوشیدن کفش‌ها را کم کنید. می‌توانید روی صندلی بنشینید و پاها را به طرف جلو کشیده و ده بار انگشتان پا را به طرف‌های مختلف بچرخانید. سپس انگشتان پا را به سمت پایین و سپس به سمت بالا کشش دهید و این حرکت را ده بار تکرار کنید. در نهایت، می‌توانید انگشتان پا را با دست بگیرید و حرکت بالا و پایین کرده تا یک ماساژ کوچک انجام دهید. همچنین، می‌توانید کفش‌ها را درآورید و هر پا را به دور یک توپ تنیس یا یک غلطک خمیری به مدت یک یا دو دقیقه ماساژ دهید.
چند مداد را كف زمین پخش كنید و با انگشتان پا آن‏ها را بردارید.
مقدارى لوبیاى خشك را داخل دمپایى راحتى خود بریزید و آن را بپوشانید و چندین بار در اتاق راه بروید. این كار، یك ماساژ كامل براى كف پا مى‏باشد.

8- كف پاها را نجات دهید.

براى جلوگیرى از پا درد، از كفش‏هاى داراى كفى محكم و ضربه‏ گیر استفاده كنید. اجازه ندهید كفى كفش فرسوده یا نازك شود، زیرا كارى را كه از آن انتظار می رود، انجام نخواهد داد. كفش‏هاى زنانه با كفی ‏هاى نازك و جلوى نوك تیز و پاشنه بلند، كفش‏هاى كلاسیك بسیار بدى هستند. اگر می ‏خواهید سر كار بروید و یا از سر كار برگردید از كفش‏هاى ورزشى یا پیاده ‏روى استفاده كنید.

9- ارتفاع پاشنه كفش را تغییر دهید.

پوشیدن كفش پاشنه بلند، عضلات پشت ساق پا را سفت مى‏كند و آن هم باعث پا درد مى شود. بنابراین تغییر كفش‏هاى پاشنه بلند به پاشنه كوتاه در طول روز یك فكر بسیار خوب است.

10- از كفى داخل كفش استفاده كنید.

كفش پاشنه بلند داراى مضرات دیگرى هم هست. در هنگام راه رفتن، پاها را به طرف جلو می ‏كشاند و باعث فشار بیشترى بر پا مى‏شود. براى جلوگیرى پا درد و قرار گرفتن درست پاها در داخل كفش از نیم كفى در كفش استفاده كنید. مطمئن شوید كه این كفی ها را هنگام خرید كفش جدید به مغازه ببرید.

11- به كفش‏ها كشش دهید.

وقتی کفی را به کفش اضافه می‌کنید، مطمئن شوید که کفش، جلوی پا را نمی‌زند. اگر کفش تنگ است، ممکن است برای جا گرفتن کفی نیاز به کشیدن کفش و یا باز کردن آن باشد. برای انجام این کار، یک جوراب را با شن پر کرده و آن را داخل کفش بگذارید. سپس کفش را با حوله مرطوب بپوشانید و بگذارید تا حداقل ۲۴ ساعت خشک شود. در صورت لزوم، می‌توانید این کار را یک یا دو بار تکرار کنید.

12- از طب سوزنی استفاده کنید.

وقتی شما دچار پا درد شدید یک راه بدون خطر برای درمان آن وجود دارد و آن درمان با طب سوزنی می باشد. به متخصص مراجعه کنید پا درد خود را برای او شرح دهید تا او در صورت نیاز شما را با طب سوزنی درمان کند.

درمان های بدون جراحی پا درد در کلینیک طب فیزیکی و فیزیوتراپی امید انجام می شود.

مقالات مرتبط

مشاوره رایگانمشاوره رایگان