آدرس: جنوب به شمال خیابان ولیعصر، نرسیده به مطهری، کوچه حسینی راد، پلاک 34

نوبت دهی مرکز : 88801800 – 021

علائم و درمان شکستگی شانه

شکستگی شانه

یکی از شکستگی های مهم در ناحیه شانه، شکستگی در ناحیه سر و گردن استخوان بازو است. همانطور که میدانیم قسمت بالایی استخوان بازو را که به شکل یک توپ کروی است را سر استخوان بازو مینامند. سر استخوان بازو با قسمتی از استخوان کتف به به آن حفره گلنوئید Glenoid fossa میگویند مفصل شانه را تشکیل می دهد. شکستگی ترقوه یا کلاویکول یکی از شایعترین شکستگی های بدن است و در همه گروه های سنی ایجاد میشود. علت شکستگی استخوان ترقوه میتواند زمین خوردن و یا ضربات شدیدتر مانند تصادف اتومبیل یا سقوط از ارتفاع باشد .

ضربات شدیدی که به ناحیه شانه وارد می شود معمولا در حین تصادف اتومبیل، سقوط از ارتفاع یا زمین خوردن در حین تمرینات ورزشی ایجاد می گردد. این ضربات ممکن است موجب شکسته شدن سر یا گردن استخوان بازو شود. اگر قطعات شکسته شده نسبت به هم جابجایی زیادی نداشته باشند درمان شکستگی شانه معمولا با استفاده از آتل گچی یا بانداژ خاصی به نام بانداژ ولپو صورت میپذیرد و در صورتی که قطعات شکسته شده نسبت به هم جابجایی زیادی پیدا کنند درمان شکستگی شانه معمولا با استفاده از عمل جراحی توسط جراح شانه انجام میشود.

اعمال جراحی متفاوتی برای درمان شکستگی های سر و گردن استخوان بازو انجام می شود. گاهی اوقات پزشک معالج قطعات شکسته شده را بصورت بسته و بدون شکاف دادن پوست و صرفا با انجام مانورهای خاصی جااندازی کرده و سپس برای اینکه قطعات شکسته شده مجدد جابجا نشوند پین هایی ( میله باریک فلزی که تقریبا به شکل و اندازه میله بافتنی است) را از راه پوست به داخل قطعات شکسته شده وارد می کند تا بی حرکت شوند.

با این حال اکثر جراحی های سر و گردن استخوان بازو بصورت باز انجام می شود به این معنا که پزشک معالج برای جااندازی و بیحرکت کردن قطعات شکسته شده باید پوست را شکاف داده و عضلات شانه را به کناز زده تا استخوان شکسته شده نمایان شود و سپس قطعات شکسته شده را با ابزارهای خاصی در کنار هم قرار دهد. برای محکم کردن قطعات شکسته شده به یکدیگر در بسیاری اوقات از پین و وایر ( سیم های فلزی قابل انعطاف) استفاده میشود.برای درمان شکستگی شانه در سال های اخیر در بسیاری شکستگی های شانه بتدریج استفاده از پین و وایر جای خود را به پیچ و پلاک می دهد.

علائم و درمان

علائم

درد شدید، قرمزی و کبود شدن از علائم شکستگی شانه می باشد. شکستگی شانه آشکار است، زیرا استخوان از جای خود برداشته می شود. توسط عکسبرداری با اشعه ایکس می توان شکستگی شانه را تشخیص داد.

درمان

هنگامی که استخوان شکسته شده باشد،برای درمان شکستگی شانه پزشک سعی می کند که استخوان را جا بیاندازد. اگر استخوان ترقوه شکسته شده باشد، بیمار باید شانه خود را با یک بند به سینه بچسباند تا تکان نخورد. بعد از این مرحله درمان شکستگی شانه، پزشک به بیمار ورزش هایی برای تقویت شانه می دهد. عمل جراحی برای شکستگی های خیلی شدید لازم است.

شکستگی گردن استخوان بازو، با بستن و کم حرکت دادن بهبود می یابد. اگر استخوان از جای خود بیرون زده باشد، نیاز به عمل جراحی می باشد. ورزش نیز جزئی از درمان شکستگی شانه و درد شانه می باشد.

برای آشنایی با نقش فیزیوتراپی در درمان شکستگی استخوان روی لینک کلیک کنید

مقالات مرتبط

مشاوره رایگانمشاوره رایگان